Stromořadí, kolem kterého sviští vlaky, přikazuje jeden úřad pokácet, druhý je proti

3 minuty
UVR: O stromořadí u vytížené železniční trati se přou úřady
Zdroj: ČT24

Státní podnik Povodí Labe si musí vybrat ze dvou protichůdných pokynů. Správa železniční dopravní cesty ho vyzývá k tomu, aby pokácel stromy, které mohou ohrozit bezpečnost vlaků na koridoru poblíž Ústí nad Orlicí. Městský úřad mu ale odmítá kácení povolit. Porušení jednoho či druhého rozhodnutí znamená pro Povodí Labe pokutu.

Vysoké jasany, javory, olše a jilmy rostou u kolejí vedle cyklostezky a současně nad korytem Tiché Orlice v délce půldruhého kilometru už i více než osmdesát let. Jsou tak vysoké, že by při pádu skončily na kolejích, kudy projíždějí expresy včetně Pendolina. Frekvence vlaků je na tomto místě železničního koridoru Praha – Česká Třebová vysoká.

„Požadujeme, aby Povodí Labe provedlo taková opatření, která zabrání možnému ohrožení provozu dráhy pádem stromů,“ uvedla mluvčí SŽDC Nela Friebová.

„Stromy by svou výškou při pádu určitě ohrozily železnici. Rádi bychom je skáceli, ale bohužel, máme už celý šanon papírů,“ naznačuje potíže kvůli sporu dvou úřadů Stanislav Musílek z Povodí Labe.

Ke kácení musí dát totiž souhlas i městský úřad, ale u něj Povodí Labe nepochodilo. Předloni povolila radnice skácet 49 stromů, další mohou jít k zemi nejdřív za tři roky. „Podle nás by se stromy měly spíš ošetřovat než bezdůvodně kácet. Ideální by bylo, aby rozhodl soud. Kdo a který zájem je vyšší. Jestli zájem ochrany přírody, anebo v tomhle případě bezpečnost,“ uvedl vedoucí odboru životního prostředí orlickoústeckého městského úřadu Tomáš Kopecký.

2 minuty
Úřady se přou o kácení stromů u trati
Zdroj: ČT24

Z původních 105 stromů zbývá pokácet ještě 56. Označené jsou pět let, během kterých se úřady resortů dopravy a životního prostředí dohadují o svých kompetencích u tratě. „Už si připadám jako fackovací panák. Jeden úřad po nás chce odstranit nebezpečí, druhý ho tam chce zachovat a my nevíme, co máme dělat,“ dodává generální ředitel Povodí Labe Marián Šebesta. 

Povodí teď zjišťuje, které stromy u kolejí mohou provoz vlaků bezprostředně ohrozit. Ty pokácí bez povolení. Tragédii na dráze si podle svých slov ředitel Povodí na svědomí nevezme.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Pardubický kraj

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
13. 12. 2025

Města zpřísňují pravidla pro výdejní boxy

Řada měst už přijala nebo chystá nová pravidla pro umísťování a provoz výdejních boxů zásilkových společností. Cílem je, aby tyto služby byly přínosné pro obyvatele i podnikatele, a zároveň nenarušovaly bezpečnost, dopravu ani vzhled veřejných prostranství. O regulaci, která začne platit od 1. ledna, rozhodli například radní v Ústí nad Orlicí. Podobná opatření už fungují v Praze nebo Litomyšli, připravují je také Pardubice.
10. 12. 2025

Zastupitelé v Chrudimi budou jednat o zrušení spádových obvodů škol

Chrudimští zastupitelé budou v pondělí 8. prosince rozhodovat o zrušení čtyř spádových obvodů základních škol. Zavést chtějí jen jeden pro celé město. Podle starosty Františka Pilného (ANO) je hlavním cílem zamezit spádové turistice. Podle něj některé rodiny účelově měnily trvalé bydliště tak, aby se jejich dítě dostalo na preferovanou základní školu. Novinka má platit pro zápisy v roce 2026, které začnou už v lednu. Proti změně se ale ohrazují někteří rodiče. Obávají se losování o místa na školách a nejistoty před zápisy. Své argumenty chtějí vyjádřit i na zastupitelstvu.
7. 12. 2025

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
5. 12. 2025

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
4. 12. 2025

V Hradci Králové začínají výluky kvůli přestavbě hlavního nádraží

Kvůli přestavbě hlavního nádraží v Hradci Králové ve čtvrtek začínají první výluky. Potrvají do 10. prosince a postupně se dotknou všech tratí vedoucích z krajské metropole. Výluky budou většinou přes den zhruba od 08:00 do 20:00. Vlaky v době výluk České dráhy (ČD) nahradí autobusy. Ne všechny spoje budou mít zajištěné návazné přípoje, uvedly ČD.
27. 11. 2025

Tykačova skupina Sev.en ukončí provoz tří uhelných elektráren v prosinci 2026

Energetická skupina Sev.en miliardáře Pavla Tykače ukončí provoz uhelných elektráren Počerady a Chvaletice a elektrárny s teplárnou v Kladně v prosinci 2026, nejpozději v březnu 2027, uvedla firma na svém webu. Elektrárny, jejichž provoz skončí, mají podle webu skupiny Sev.en instalovaný výkon téměř 2400 megawattů (MW), kladenský zdroj navíc tepelný výkon více než 950 MW. Vypnutí neohrozí české domácnosti, uvedl pro ČT ministr průmyslu v demisi Lukáš Vlček (STAN).
26. 11. 2025Aktualizováno26. 11. 2025
Načítání...