Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovozní o půlnoci z pátku na sobotu první část východního městského okruhu v Plzni, nazvanou Plaská – Na Roudné – Chrástecká. Jde o největší silniční stavbu ve městě za posledních pět let, čtyřproudá silnice měří 1,8 kilometru, přišla na zhruba 650 milionů korun. Odlehčit má hlavně přetížené Karlovarské třídě i frekventované silnici u Boleveckého rybníka. Silnice má být kompletně dokončena 11. září, řekl ředitel plzeňské oblasti ŘSD Zdeněk Kuťák. ŘSD je spolu s krajem a městem investorem akce, která zahrnuje včetně propojek téměř tři kilometry silnic.
V Plzni se v sobotu otevře první část východního okruhu. Kompletní bude začátkem září
Řidiči, kteří směřují z největšího sídliště Lochotín, budou moci po novém úseku jezdit z Plaské ulice k Jateční ulici a kolem čistírny odpadních vod dále na Prahu, ale také na jih Plzeňska.
„Už v sobotu 22. května tam budou auta projíždět ve všech pruzích, poté se budou dodělávat jen vegetační úpravy, chodníky a další,“ uvedl Kuťák. Stavbaři dokončili zabezpečení svahu, kruhové křížení pod dvěma novými železničními estakádami a jeho propojení s existujícím kruhovým objezdem na Bílou Horu.
Silnice vede podél tratě Plzeň–Žatec a zástavby u Velkého Boleveckého rybníka a v poli pod kopcem Mikulka, kde navazuje na provizorní dvouproudou propojovací silnici, investici města. Ta se napojuje na nový most přes Berounku, tedy na krajskou silnici druhé třídy II/231. Díky posunu do pole přestanou jezdit tisíce aut okolo domů.
Nepřehlednou křižovatku nahradil kruhový objezd
Nejsložitějším stavebním objektem byla kvůli blízkému železničnímu i silničnímu mostu velká okružní křižovatka, která nahradila nepřehledné křížení ulic Na Roudné a Jateční. Plzeň dá na stavbu asi 160 milionů korun a kraj zhruba 60 milionů.
Stavby navazujících úseků silnice I/20 Na Roudné – Jateční, který se napojí na novou silnici pod kopcem Mikulka, a dále nejdelšího úseku Jasmínová–Jateční mají začít v letech 2024 a 2025. Celý východní okruh kolem Plzně, který povede z dálničního přivaděče D5 v Černicích k výpadovce na Karlovy Vary, by měl být hotový v roce 2032. Bude součástí mezinárodního tahu E49 Vídeň – České Budějovice – Plzeň – Karlovy Vary – Magdeburg.