Nepřiměřená rychlost je podle policejních statistik jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Jen o uplynulém víkendu se takových na českých silnicích stalo přes sedmdesát. Aby neukázněné řidiče zpomalily, zavádějí další města a obce úseková měření a staví retardéry. Na jihu Moravy chtějí pořídit radary například v Kuřimi, Jinačovicích nebo Lelekovicích.
Úsekové měření nebo retardéry. Obce řeší, jak zpomalit neukázněné řidiče
Na frekventované silnici u školy v Lelekovicích se už čtyři roky nestala dopravní nehoda. Na místě, které bylo ještě před pár lety děsivé pro rodiče i děti, teď řidiči poctivě zpomalují. Pomohl vyvýšený práh.
O pár set metrů dál je ale cesta do školy klikatější. Denně po ní projedou zhruba téměř tři tisícovky aut. Přikázaná rychlost řidičům často vrásky nedělá.
Většina řidičů projíždí obcí šedesátkou
Vedení obce si nechalo v září v úseku nedaleko fotbalového hřiště zpracovat analýzu. Nejvyšší povolenou rychlost, třicet kilometrů v hodině, překročilo devadesát procent řidičů. „Většina těch aut tady projíždí rychlostí kolem šedesáti kilometrů v hodině a jeden rekordman se tady těmi zatáčkami hnal rychlostí přes osmdesát,“ řekl starosta Lelekovic Aleš Mikauš (Sdružení pro Lelekovice).
Zástavba je v podstatě hned vedle komunikace, ani chodník nemá předepsaný rozměr metr a půl, ale je užší. Pomoci by mohlo úsekové měření. Podobně jako v nedaleké Kuřimi v ulici Pod Vinohrady, která je místem častých dopravních nehod.
„Jsou to desítky přestupků s rychlostí, která běžně přesahuje padesát kilometrů v hodině. Využívají ji řidiči hlavně v době dopravní špičky, v pátek, při jakýchkoli problémech na průtahu městem nebo při různých objížďkách v okolí, zároveň tu není chodník,“ popsal starosta Kuřimu Drago Sukalovský (Kuřimská občanská liga).
- Celkem nehod: 548
Mrtvých: 6
Těžce zraněných: 13
Lehce zraněných: 179 - Jízda pod vlivem alkoholu: 43
Nedání přednosti v jízdě: 48
Nesprávné předjíždění: 3
Nepřiměřená rychlost: 74 - zdroj: PČR
Retardéry mají podle policie větší efekt
Nepřiměřená rychlost, a tedy i překračování nejvyšší povolené rychlosti je podle policie jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Jen o víkendu se takových stalo na českých silnicích přes sedmdesát. Na jihu Moravy jedenáct. „V obcích jsou to nehody s účastníky silničního provozu, tedy chodci. Platí, čím větší rychlost, tím větší následky,“ upozornila Veronika Valentová z Centra dopravního výzkumu.
Záměry obcí zajistit úsekové měření policisté i Centrum dopravního výzkumu vítají, nicméně efektivnější jsou podle nich stavebně technická opatření, jako jsou retardéry a zúžené silnice v obcích. „Chápu, že je to finančně náročné a mnohdy technicky složité, úsekové měření je možné zavést rychle,“ dodala Veronika Valentová.