Stavba pražského metra D mezi Olbrachtovou a Novými Dvory se dál odkládá. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal další předběžné opatření, které znemožňuje dopravnímu podniku uzavřít smlouvu se zhotovitelem úseku, kde se mělo začít pracovat letos v říjnu. Podle webu Seznam Zprávy má antimonopolní úřad pochybnosti o pravdivosti některých údajů, které uvedla společnost Subterra, již si dopravní podnik vybral v soutěži.
Stavbě metra na Nové Dvory brání další předběžné opatření
Proti vítězství Subterry v tendru na úsek Olbrachtova – Nové Dvory přišly Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže tři stížnosti od neúspěšných uchazečů, a nyní již je ke každému z nich vydáno předběžné opatření, které znemožňuje dopravnímu podniku uzavřít smlouvu.
Znamená to další zpoždění stavby čtvrté trasy pražské podzemní dráhy, která má v budoucnu vést zpod náměstí Míru do Písnice. Harmonogram původně počítal s tím, že se mezi Olbrachtovou a budoucí stanicí Nové Dvory začne stavět loni ve druhém pololetí, pak se termín posouval, a již je jisté, že se nestihl ani letošní říjnový termín, respektive obecně poslední čtvrtletí.
„Předběžné opatření navazuje na zákonnou blokační lhůtu, která zapovídá zadavateli smlouvu uzavřít po dobu 60 dnů od doručení návrhu. V případě, že by zadavatel uzavřel smlouvu, úřad by již nemohl o zadávacím řízení rozhodnout a uložit případně nápravné opatření,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Zdůraznil, že vydání předběžného opatření nijak nepředjímá rozhodnutí v samotné věci.
Podobně vnímá krok antimonopolního úřadu pražský dopravní podnik. Jeho mluvčí Daniel Šabík ho označil za standardní opatření. „ÚOHS v takto skutkově složitých případech běžně nerozhodne v zákonné lhůtě a hrozilo by, že zadavatel by bez vydání předběžného opatření mohl uzavřít smlouvu před rozhodnutím samotným,“ uvedl.
Podle Seznamu zjišťuje antimonopolní úřad, jestli Subterra nelhala o zkušenostech manažerů, které dopravní podnik v soutěži vyžadoval. To tvrdí vyloučené sdružení společností Porr, Vinci a dalších, podle níž jeden z manažerů, v jehož životopisu Subterra napsala, že razil tunely v Česku, působil v té době ve skutečnosti na Islandu.
Tendr vzbudil pozornost i kvůli ceně vítězné nabídky. Byla o dvě miliardy korun vyšší než nabídka sdružení kolem Porr a Vinci. To však dopravní podnik vyloučil s tím, že nesplnilo podmínky tendru. Ředitel Vinci pak označil soutěž za netransparentní.
Na antimonopolní úřad se ale neobrátilo pouze toto sdružení. Jako první tendr napadla společnost Metrostav a podnět podala i společnost Strabag.
Stavba nové trasy pražského metra začala loni, zatím se staví první kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. V dalším úseku na Nové Dvory mají vzniknout i stanice Nádraží Krč a Nemocnice Krč. Následně se ještě bude stavět k budoucímu Depu Písnice, než se na „déčku“ rozjedou první vlaky.