Silničáři se obávají nedostatku kamene na dopravní stavby, nové lomy už dlouho nevznikají

Podle silničářů nemusí být dostatek kamene na dopravní stavby (zdroj: ČT24)

Silničáři se obávají, že bude nedostatek stavebního kamene na dopravní stavby. Například na východě Čech plánuje stát během následujících let vystavět téměř šedesát kilometrů dálnic. Nové lomy už ale desítky let nevznikají a ty současné se už natolik přibližují k obcím, že navýšení limitů těžby úřady nechtějí povolit.

V Lomu Žumberk na Chrudimsku ročně vytěží dvě stě padesát tisíc tun materiálu. Množství chtěli o pětinu ročně zvýšit, místní jsou proti. „Těžební jáma se přibližuje k vesnici, je to zhruba sto padesát metrů,“ řekl starosta Lukavice Miroslav Stehno (nestr.).

Místní si stěžují na hluk, prach a otřesy. „Jak to střílí, tak se nám v domě klepou skleničky ve skříni, strašné,“ postěžovala si obyvatelka Lukavice Marie Šustrová. „Nejvíc trpí domy otřesy při odstřelech a pak je tu velká prašnost a doprava,“ dodal starosta.

Krajští úředníci dokumenty k posouzení vlivu rozšíření těžby na životní prostředí vrátili firmě k dopracování.

Vzhledem k tomu, že řízení EIA stále probíhá, nebudeme se k dané problematice v současné chvíli vyjadřovat.
Irena Bubeníková
mluvčí společnosti M – SILNICE a.s

Podle silničářů by ale bylo potřeba vytěženého kamene pro výstavbu silnic a dálnic víc. „V reálně krátké době hrozí, že pro výstavbu nebude kamenivo,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. „Poptávka po kvalitním kamenivu hlavně na silnice a železnice mírně roste,“ potvrdil mluvčí společnosti Skanska Ondřej Šuch.

Dovoz kamene by stavby ještě prodražil

Východní Čechy teď přitom čekají rekordní stavební sezony, všechny úseky dálnice D35 v Pardubickém kraji už mají stavební povolení a postupně je potřeba dostavět i desítky kilometrů dálničních přivaděčů. „Každý úsek, který se staví, znamená přesuny milionů tun stavebního materiálu, to znamená, že ta zátěž bude skutečně enormní,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (SOCDEM).

„Dá se předjímat, že to kamenivo se bude dovážet ze vzdálenějších lokalit a že samozřejmě bude dražší. Tím pádem to prodraží i silniční stavby,“ poznamenal Němec. Pokud bude skutečně kamene nedostatek, budou ho muset silničáři dovážet zřejmě z Polska nebo Slovenska.