Kvůli rekonstrukci je v Jihlavě uzavřený frekventovaný tunel, který slouží jako hlavní tepna mezi dálnicí D1 a Znojmem. Podle dat Ministerstva dopravy jím projede deset tisíc aut denně. Oprava potrvá do 30. června. Tranzitní těžká doprava musí Jihlavu objíždět přes dálnici D1, Humpolec a Pelhřimov, centrem projedou jen osobní auta.
Silničáři kvůli opravě uzavřeli frekventovaný tunel v Jihlavě. Řidiče čekají objížďky a policejní kontroly
Tunel měřící 310 metrů je součástí silnice I/38, po které auta projíždějí okolo krajského města ve směru od Havlíčkova Brodu na Znojmo a na Pelhřimov. Silnice zároveň slouží jako přivaděč k D1. Kvůli opravě tunelu jsou neprůjezdné skoro dva kilometry hlavního tahu mezi Jiráskovou a Pelhřimovskou ulicí. Největší zatížení dopravou se podle mluvčí krajské policie Dany Čírtkové dá čekat v odpoledních a ranních hodinách zejména v ulicích Žižkova, Hamerníkova a na okružní křižovatce u domu zdraví.
„Policie Kraje Vysočina připravila bezpečnostní opatření, které se týká celé doby uzavírky jihlavského tunelu,“ řekla Čírtková. Policejních kontrol bude nejvíc první dva týdny, budou i v Pelhřimově. Policisté už pokutovali první řidiče nákladních aut, kteří nerespektovali vyznačené objízdné trasy.
Primátor doporučuje používat navigaci
„Tunel už slouží osmnáct let a je nedílnou součástí důležitého obchvatu Jihlavy,“ řekl jihlavský radní pro dopravu Jaroslav Vymazal (ODS). Předpokládá, že by dopad uzavírky na dopravu uvnitř města nemusel být tak velký, pokud budou řidiči používat objízdné trasy a navigaci.
Nákladní auta ve směru na Znojmo a Havlíčkův Brod objíždějí Jihlavu přes Pelhřimov, Humpolec a dálnici D1. Na Třebíč jedou po D1 mezi exity 112 u Jihlavy a 134 v Měříně na Žďársku.
Auta s hmotností do 3,5 tuny, autobusy a dopravní obsluha jezdí ve směru na Znojmo ulicemi Jiráskova, Hamerníkova, U Cvičiště, Žižkova a Pelhřimovská. Na Havlíčkův Brod jezdí osobní auta v ulicích Žižkova, Dvořákova a Jiráskova.
Technologiím škodí výfukové plyny
Zakázku za 53,7 milionu korun bez daně dostala od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) firma Energovod CZ. Opravovat bude stavební a technologické části tunelu. „Včetně těch nejdůležitějších, jako je dopravní značení, řídicí systém a osvětlení, které zde nově bude instalováno v technologii LED, “ řekl Ondřej Kudla za zhotovitele.
Tunely po určité době opravit potřebují, i kvůli působení výfukových plynů z mnoha aut v uzavřeném prostoru. „To tvoří velmi agresivní prostředí, ve kterém technologie degraduje daleko rychleji než na otevřené silniční trase,“ vysvětlil.