ŘSD nechá vyvlastnit pozemky a motocentrum poblíž D3 u Tábora, majitelé odmítli vyšší odškodnění

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) požádá o vyvlastnění pozemků a motocentra v blízkosti D3 u Tábora. Jejich majitelé totiž nepřijali od silničářů novou finanční kompenzaci. ŘSD kvůli dostavbě 400 metrů dlouhého úseku vlastníkům původně nabídlo dohromady asi dvacet milionů korun, nová částka měla být ještě o polovinu vyšší. Kvůli tomuto sporu musí řidiči v daném úseku už roky počítat s dopravním omezením.

Nová nabídka měla být pro každého z vlastníků o polovinu vyšší. Zatím není jasné, kdy bude část dálnice v provozu. Někteří majitelé se chtějí vyvlastnění bránit. „Majitelé předmětných nemovitostí s návrhy k odkupu předloženými ze strany Ředitelství silnic a dálnic nesouhlasili. S některými vlastníky proběhla osobní jednání, avšak s negativním výsledkem,“ uvedl pro Českou televizi mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Silničáři tak v nejbližší možné době požádají o vyvlastnění pozemků pod nemovitostmi, které brání dostavbě části dálnice D3 u Tábora. K vyvlastnění silničáře vyzvalo letos na jaře ministerstvo dopravy.

ŘSD v minulosti nabídlo majitelům motocentra bratrům Pavlovi a Petrovi Bratránkovým a firmě Taartrade dohromady bezmála dvacetimilionové odškodnění. Poslední nabídka měla být podle Studeckého pro každého vyšší o více než o polovinu. Naopak méně mělo ŘSD navrhnout Milanu Královi, který také vlastní pozemky v okolí. Přesné částky ale silničáři nezveřejnili.

„Mně teď nově nabídli kolem 4 milionů korun. Jestli nás bude chtít Ředitelství silnic a dálnic vyvlastnit, tak se sejdeme u vyvlastňovacího úřadu. Budeme se bránit všemi prostředky, případně i soudem,“ okomentoval situaci Pavel Bratránek, jeden ze spolumajitelů motocentra. Dřívější kompenzace pro něj činila přibližně 2,5 milionů korun.

Podle silničářů zatím není jasné, kdy bude možné část dálnice u Tábora kompletně dostavět tak, aby řidiče nebrzdilo už několikaleté dopravní omezení. „Dokončení uvedeného úseku je odvislé od dokončení majetkoprávního vypořádání s vlastníky dotčených nemovitostí,“ uvedl Studecký. Následně pak bude ŘSD moct požádat o stavební povolení u ministerstva dopravy. Silničáři dříve avizovali, že by samotná dostavba úseku měla trvat zhruba čtyři měsíce.

Spor o nájezd

Problém se řeší patnáct let. Týká se hlavně motocentra bratrů Petra a Pavla Bratránkových, které je v těsné blízkosti dálnice D3 u Tábora. Na konci devadesátých let byla tamním stavebním úřadem jejich nemovitost zkolaudovaná jako trvalá, třebaže mělo jít pouze o dočasnou stavbu.

K motocentru vedla jediná přístupová cesta, tehdy ještě ze silnice I/3. Po její přestavbě na dálnici D3 se s nájezdy k pozemkům už nepočítalo. Bratránkovi to zjistili v roce 2004 a obrátili se na soud. Městský soud v Praze v roce 2013 nařídil, že ŘSD musí zaplatit majitelům motocentra odškodné za to, že nemají přístup ke svému pozemku, nebo nájezdy zachovat. Protože to z bezpečnostních důvodů nebylo možné, ŘSD se rozhodlo pro odškodnění. Majitelé ale na nabízenou finanční kompenzaci nepřistoupili.

Silničáři uvažovali o možnosti, že pozemky spojí novou příjezdovou cestou s táborskou městskou částí Měšice. S tím ale nesouhlasili tamní obyvatelé. Letos v březnu pak ministerstvo dopravy přerušilo stavební řízení na dostavbu sporného úseku a vyzvalo ŘSD, aby nemovitosti v těsné blízkosti dálnice vyvlastnilo.

Dálnice D3 má propojit Prahu s Českými Budějovicemi, odkud pak má pokračovat až na hranice s Rakouskem. Tam se napojí na rychlostní silnici S10. Ze 171 kilometrů dálnice D3 je zprovozněno 59 kilometrů, dalších 30 je aktuálně ve výstavbě. Do konce roku chce ŘSD otevřít nový desetikilometrový úsek mezi Ševětínem a Borkem.

Řidiči tak budou moct dojet po dálnici od hranic Středočeského a Jihočeského kraje až do Českých Budějovic. Podle aktuálních plánů by měla být jihočeská část D3 hotová do roku 2025, část ve středních Čechách pak v roce 2028. U té ale dosud nezačala ani samotná výstavba.

  • 2004: Chotoviny–Čekanice
  • 2005: Čekanice–Tábor
  • 2007: Mezno–Chotoviny; až v roce 2009 dokončeno dálniční napojení na starou silnici I/3 u Nové Hospody
  •  2013: Tábor – Veselí nad Lužnicí (včetně rekonstrukce obchvatu Tábora do dálničních parametrů s výjimkou úseku se zrušeným stavebním povolením)
  • 2017: Veselí nad Lužnicí – Bošilec
  • 2017: Borek–Úsilné
  • 2019: Bošilec–Ševětín
  • plánováno 2020: Ševětín–Borek
  • plánováno 2022: Úsilné–Třebonín
  • plánováno 2023: Třebonín – Kaplice nádraží
  • plánováno 2025: Kaplice nádraží  – Dolní Dvořiště, státní hranice
  • plánováno 2028: Praha–Mezno

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 8 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 11 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 14 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 18 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...