První z moderních tramvají s WiFi a USB je v Ostravě. Cestující sveze už v srpnu

Moderní tramvaj pro Ostravu (zdroj: ČT24)

Do areálu Dopravního podniku Ostrava (DPO) v pondělí speciální vůz dopravil první ze 40 tramvají Stadler nOVA. Aktuálně nejmodernějším typem v Česku se cestující budou moci poprvé svézt už v srpnu. Souprava nabídne mimo jiné bezdrátové připojení k internetu, USB konektory a nové bezpečnostní prvky včetně dohledových kamer.

Od léta chce dopravní podnik každý měsíc nasazovat do provozu čtyři tramvaje. Do poloviny příštího roku by tak v Ostravě měly jezdit všechny, řekl ředitel DPO Daniel Morys.

„Je to tramvaj speciálně vyvinutá pro Ostravu. V tuto chvíli začnou homologační práce. To znamená, že nejprve tato tramvaj bude jezdit se zátěží v podobě pytlů s pískem a následně s lidmi. Až najede daný počet kilometrů, můžeme ji zařadit na standardní linkový provoz,“ uvedl Morys.

Je to nejmodernější tramvaj v České republice.
Daniel Morys
Dopravní podnik Ostrava


V tramvaji může jet najednou téměř 190 lidí, bude tak nasazována na vytížených linkách, kterými se přepravuje hodně cestujících. „Je vybavena moderní vzduchotechnikou, kamerovým systémem, USB konektory, moderními sedadly. Vůbec její technické parametry odpovídají roku 2018,“ řekl Morys. Nízkopodlažní tramvaj je plně klimatizovaná, včetně místa řidiče. 

Bude tišší a ochrání chodce

Tramvaj dostala nové otočné podvozky. Bude rychlejší a její provoz by měl být zároveň tišší, což ale ovlivňuje i kvalita kolejiště. „Na moderních tratích bude nižší hlučnost tramvaje znatelnější,“ dodal Morys.

Soupravy dostaly rovněž unikátní bezpečnostní prvky. Například jejich nárazník, který navrhli mimo jiné specialisté vyvíjející letadla, při případné srážce člověka odhodí bokem mimo směr jízdy vozu.

Lépe chráněno bude také místo řidiče. Tramvaj má deformovatelné zóny pro minimalizaci škody při srážce s autem. „Obsahuje tři deformační zóny, které v podstatě při srážce tramvají chrání celou konstrukci hrubé stavby před deformací,“ řekl Bohumír Kráčmara ze společnosti Stadler. 

Dopravní podnik předem určil, jaké parametry by tramvaj měla mít. „Z toho důvodu jsme dali i 24 měsíců na to, aby se tramvaj dodala, protože předchozí soutěže skončily nezdarem právě proto, že jsme chtěli dodání za 12 měsíců, a tak nám mohly nabízet jen společnosti, které už ten projekt měly v šuplíku. Dali jsme dodavatelům prostor, aby vyvinuli úplně nový výrobek pro Ostravu,“ řekl Morys.

Švýcarský dodavatel Stadler je podle Moryse první zahraniční společností, která dodá tramvaje na český trh.

Už nejde o dva spřažené vozy

Nová tramvaj už nebude složena ze dvou navzájem spřažených vozů, jako tomu bývalo u některých souprav. Do druhého přidaného vozu totiž není možné z pozice řidiče dohlédnout, sdělil šéf DPO. „Bezpečnost a komfort jsou na prvním místě, spřažené soupravy vnímáme i jako neekonomické,“ řekl již dříve Daniel Morys.

Tramvaje se na míru projektovaly v české konstrukční kanceláři Stadler Praha. Vyrábět se budou na několika místech, skříně například v polských Siedlcích ve spolupráci s firmou Solaris. Velký podíl na vozech mají čeští subdodavatelé a část montáže bude mít na starosti i dceřiná firma DPO Ekova Electric.

Cena jedné tramvaje je zhruba 28,5 milionu korun. Hodnota zakázky se dostala na úroveň 1,2 miliardy korun.

Dopravnímu podniku Ostrava (DPO) druhý rok po sobě stoupl počet cestujících. V roce 2017 přepravil 91,1 milionu lidí, což bylo o 2,6 milionu cestujících více než v roce 2016, sdělil generální ředitel DPO Daniel Morys. Až do roku 2015 počet cestujících v ostravské městské dopravě soustavně klesal, mezi lety 2010 a 2015 podnik přišel o 14 procent (14,4 milionu) cestujících.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Obce mohou kvůli malé vytíženosti přijít o výdejní boxy, někde zřizují vlastní

Úsobrno na Blanensku přijde o jediný výdejní box, který v obci je. Provozovatel ho zruší kvůli malé vytíženosti. Takových míst je v Česku několik. Řešením mohou být obecní doručovací schránky. Nově je zřizují hlavně menší obce, ve kterých boxy doručovacích firem zcela chybějí. Obecních boxů vzniklo už několik desítek, vyjdou na dvě stě tisíc korun a víc.
před 2 hhodinami

Kladno zvýšilo investorům poplatky za byty

Města a vesnice nedaleko Prahy čeká stavební boom. Například Kladno kvůli velkému zájmu developerů už teď zpřísnilo podmínky. To znamená, že radnice zvýšila poplatky, které investor musí městu zaplatit za každý byt. Podobnou cestu volí také další obce.
před 3 hhodinami

Libavou trápí uran v pitné vodě. Plánuje napojení na Kružberskou přehradu

V pitné vodě v Libavé je nadlimitní množství uranu. Armáda, která ji obci dodává, chystá modernizaci úpravny vody. Do té doby musí místní používat balenou. Potíže tamní obyvatelé řeší už šest let. Obec proto začala zvažovat obnovení dodávek z Kružberské přehrady. Z tohoto vodního zdroje ji odebírala do roku 2012.
před 3 hhodinami

Kůže ze stehna na rukách i lopatkách. Popálená z Mostu se zotavuje

Lenka Marková, jedna z popálených při nedávném požáru v mostecké restauraci U Kojota, má za sebou nejnáročnější část léčby. Žena se stále léčí v pražské nemocnici na Vinohradech, kde jsou i další čtyři lidé, kteří byli při tragickém požáru rovněž vážně zranění.
před 3 hhodinami

Pražský primátor požádal Rakušana o posouzení možnosti odvolání šéfa magistrátu

Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) se obrátil na ministra vnitra Víta Rakušana (STAN), aby posoudil možnost odvolání ředitele pražského magistrátu Martina Kubelky. Toho opozice kritizovala mimo jiné za udělování vysokých odměn, Kubelka je spojený s více kauzami. Do doby, než se ministerstvo vyjádří, nebude šéf magistrátu vykonávat svou práci. Svoboda přitom ještě před nedávnou dobou za ředitelem stál a odvolávat jej nechtěl.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Rektorem Univerzity Palackého v Olomouci bude Michael Kohajda

Univerzitu Palackého (UP) v Olomouci následující čtyři roky coby rektor povede dosavadní proděkan právnické fakulty Michael Kohajda. Je také poslancem za KDU-ČSL. Rektorem jej ve středu zvolil Akademický senát UP ve druhém kole, kde porazil Tomáše Opatrného z katedry optiky přírodovědecké fakulty. O funkci se ucházelo šest kandidátů.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Kamiony s odpadem z vyřazených letadel odjely z Bruntálska zpět do Německa

Jiříkov na Bruntálsku opustily kamiony s nelegálním odpadem z vyřazených letadel a nefunkčních větrných elektráren. V obci byly odstavené. Na jejich návratu do Německa se domluvilo ministerstvo životního prostředí s německou stranou. Kamiony byly na Bruntálsku odstaveny několik dní. Jejich odjezd zkomplikoval sníh.
před 16 hhodinami

Na trať mezi Prahou a Českou Třebovou mohou už jen vlaky s ETCS

Železniční trať mezi stanicemi Praha-Běchovice a Česká Třebová přešla do výhradního provozu se zabezpečením ETCS. Zabezpečovací systém je tak aktuálně asi na 620 kilometrech tratí v České republice. Kromě vyšší bezpečnosti dopravy má umožnit také budoucí zvýšení rychlosti vlaků. Systém se v minulosti potýkal s výpadky spojení mezi vlakovou a traťovou částí, důsledkem je pak zastavení vlaku. Vlaky s ETCS mívají i problémy při nízkých teplotách.
před 17 hhodinami
Načítání...