Pražské letiště se v posledních dnech potýká s problémy s odbavováním zavazadel. Polovina zavazadel z problémových letů už je ale na cestě za majiteli v destinacích. Zbytek Letiště Václava Havla pošle podle mluvčí Kláry Divíškové v průběhu středy. Lidé v předchozích dnech čekali na své kufry i několik hodin. Může za to nedostatek personálu a hustý letní provoz. Nadále přetrvávají problémy s výdejem zavazadel. Kvůli tomu se nyní letiště snaží sehnat nové brigádníky. Oslovilo i jiné firmy jako například ČD Cargo.
Kvůli problémům s odbavováním zavazadel se snaží pražské letiště sehnat brigádníky
Divíšková ve středu uvedla, že s nakládkou zavazadel letiště problémy aktuálně neeviduje, naopak problémy s výdejem kufrů při příletu ještě přetrvávají. „Komplikace se podařilo stabilizovat díky posílení personálních kapacit při nakládce a vykládce zavazadel z řad administrativních pracovníků Letiště Praha. V dalších týdnech dojde k navýšení kapacit díky spolupráci s personálními agenturami,“ řekla.
Letiště Praha zřídilo telefonickou linku 220 111 444 pro cestující, kterým do cílové destinace nedorazilo zavazadlo. Linka bude fungovat do odvolání. „Letiště Praha doporučuje všem cestujícím, kteří se budou potýkat s delším čekáním při vyzvednutí svého zavazadla v Praze, aby vyplnili reklamační formulář na přepážce handlingové společnosti, která se o zavazadla stará,“ řekla mluvčí.
Kufry cestujícím po vyplnění reklamačního formuláře handlingová společnost doručí za jeden až tři pracovní dny zdarma na uvedenou adresu. „Letiště Praha i nadále řeší a nastavuje několik dlouhodobých opatření, která povedou ke kontinuální stabilizaci dané situace,“ dodala mluvčí. Letiště podle ní také posílilo počet informačních pracovníků, kteří jsou cestujícím k dispozici při příletech.
Letiště hledá brigádníky
Kvůli současným problémům se letiště snaží získat brigádníky. Personál hledá hlavně mezi zaměstnanci letiště, ale spolupracuje i s personálními agenturami. Oslovilo dokonce i jiné firmy, například ČD Cargo, řekl předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.
Podle člena představenstva Czech Airlines Handling (CAH) Lukáše Krále začal problém v neděli večer, kdy se očekávalo sedmnáct příletů, nakonec jich ale bylo 28. Komplikace se pak protáhly do dalších dní, v pondělí se odbavovalo 116 příletů, více než sedmdesát procent z nich bylo zpožděných. Letiště proto v pondělí přešlo do krizového řízení.
„Přijali jsme řadu opatření. Jedním z nich byla mimořádná pobídka získat brigádníky, zejména mezi zaměstnanci Letiště Praha. Výhodou je, že mají ověření spolehlivosti. V pondělí jich bylo nasazeno dvacet, v následujících dnech pak 25 až 30,“ popsal Pos.
Tým nakládky zavazadel se snaží posílit i lidmi z jiných společností. „Celkem se nám daří získávat nové zaměstnance. Jsou pouze omezeni tím, že pracují v doprovodu jednoho zaměstnance, který má ověření spolehlivosti. Je to trochu komplikované, ale pořád to navyšuje kapacity,“ vysvětlil Pos. Letiště zároveň do vedení společnosti povolalo krizového manažera, kterého představí ve čtvrtek.
Přetížený vzdušný prostor
Podle Divíškové jsou důvodem situace přetíženost vzdušného prostoru, velká zpoždění a kumulace provozu do silných špiček. V kombinaci s nedostatečným počtem zaměstnanců tak podle ní není možné odbavit zavazadla bez dopadu na kvalitu. „K nápravě musí dojít také v rámci systémového řešení v evropském vzdušném prostoru, což zatím bohužel neočekáváme,“ dodala.
Letiště cestujícím doporučuje, aby měli u sebe na palubě letadla nejnutnější léky a hygienické potřeby. Mluvčí cestovní kanceláře ČEDOK Kateřina Pavlíková doporučuje označit odbavená zavazadla visačkou se jménem a kontaktem. Podle mluvčí CK Blue Style Lucie Hasman by si lidé měli zabalit věci na první dva dny do příručního palubního zavazadla.
Richard Klíma z Řízení letového provozu ČR ve vysílání ČT24 řekl, že za zpožďováním letů stojí zahájení letní sezony a také častější výskyt bouřek. Aby letadlo odletělo včas, musí letecké společnosti koordinovaně lety plánovat. „Což se samozřejmě děje, ale v současné době, v době letní sezony, kdy zároveň probíhá i standardní letová sezona, je těch požadavků na kapacitu vzdušného prostoru, letišť a propustnost systému hodně,“ uvedl.
Problémy s nakládkou zavazadel se týkají i charterových letů. „U několika jsme také zaznamenali nedoručení zavazadel, například směrem na Madeiru, do Albánie nebo do Paříže,“ řekla za ČEDOK Pavlíková. Cestovní kancelář Blue Style zaznamenala tři letadla bez zavazadel v neděli. „Lidé jsou pořád bez kufrů,“ řekla Hasman. V úterý a ve středu další problémy se zavazadly kancelář nezaznamenala.
Cestující se kvůli zpožděným kufrům ve zvýšené míře obracejí také na pojišťovny. „Převážně se jedná o klienty, kterým na dovolenou do zahraničí včas nedorazila zavazadla,“ řekl za ERV Evropskou pojišťovnu Michal Štefl. U té nárok na kompenzaci vzniká, když cestující na zavazadlo v cílové destinaci čeká déle než dvanáct hodin od příletu. „ERV Evropská pak uhradí výlohy na nákup nezbytných náhradních věcí odpovídajících účelu cesty, zejména pak základních hygienických potřeb a oblečení,“ vysvětlil Štefl.
Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže dobré cestovní pojištění nabízí kompenzaci až patnáct tisíc korun na dvojici cestujících při zpoždění zavazadla o čtyři hodiny. Náhradu škody mohou cestující požadovat také po dopravci, ideální je zpoždění zavazadla nahlásit přímo na letišti. V případě charterových letů ale za cestující kompenzace nevyřeší cestovní kancelář, lidé o něj musí požádat sami. „Je to vztah dopravce–klient,“ dodal.
Z tisícovky kufrů, které z Prahy neodletěly, je už podle vedení terminálu nejméně polovina u svých majitelů, zbytek by měl dorazit nejpozději ve čtvrtek.