Pražská zoo chce jako první v zemi chovat tasmánské vombaty. Sameček Cooper už se zabydluje

2 minuty
Noví vombati v pražské zoo
Zdroj: ČT24

V expozici Darwinův kráter v pražské zoologické zahradě budou nově k vidění vombati obecní. Zoo v Troji se chce soustředit na chov tasmánského poddruhu. Zatím do Prahy přicestoval ze zoologické zahrady v Hannoveru roční sameček Cooper, přibýt by měla i samice přímo z Tasmánie. Její příjezd zkomplikovala a zpozdila pandemická situace.

Pražská zoo se podle svého ředitele Miroslava Bobka chce zaměřit na chov tasmánských vombatů. „Do Darwinova kráteru jsme počítali jako s takovými vlajkovými druhy nejenom s ďáblem medvědovitým čili tasmánským čertem, ale také s vombatem obecným, konkrétně s jeho tasmánským poddruhem,“ nastínil Bobek.

Sameček Cooper do Prahy dorazil ve středu 8. prosince a návštěvníci zoo ho budou moci vidět v expozici pravděpodobně od poloviny ledna 2022. Přibýt by k němu měla i samička. Podle plánů vedení zahrady by měla přicestovat přímo z Tasmánie. Její příjezd podle zástupců zoo zkomplikovala a zpozdila pandemická situace. Od jara 2022 budou v expozici umístění i dva vombati kontinentálního poddruhu. Ti ale pobudou v pražské zoo jen krátkodobě.

Sameček je aktivní a velmi kontaktní

Sameček Cooper se narodil v červenci 2020 v hannoverské zoo a je prvním potomkem tamního chovného páru – tříleté samice Mayi a pětiletého samce Kellyho. Podle chovatele Davida Valy je Cooper velmi kontaktní, a i když jsou vombati soumračná až noční zvířata, je pražský vombat aktivní i v době oběda. Tou dobou podle chovatele dostává svou krmnou dávku, která sestává mimo jiné z batátů, kukuřice a další zeleniny.

Tasmánské vombaty dosud chová v Evropě sedm zoologických zahrad. Pražská zoo je tak osmou evropskou a první českou zoo, kde budou návštěvníci moci vombata tasmánského poddruhu obdivovat.

Typické australské zvíře s neobvyklým trusem

„Vombati jsou typická australská zvířata,“ poznamenal kurátor savců v pražské zoo Pavel Brandl. Domovinou vombata obecného je zvláště jižní část Austrálie a Tasmánie. Tito vačnatci váží zhruba 15 až 25 kilogramů a na délku měří asi metr. Mají hrubou a hustou srst olivově zelené až černé barvy.

Jejich nory jsou plné hmyzu, plazů i ptáků, kteří se sem ukrývají před počasím. Právě díky těmto podzemním městům mají vombati výrazně nižší úmrtnost než ostatní australská zvířata. Vombati mají také neobvyklý tvar trusu. Zanechávají po sobě výkaly v podobě velmi pravidelných kostiček.

Zoo v pražské Troji patří mezi turisticky nejnavštěvovanější místa. Kvůli pandemii covidu-19 však zaznamenala úbytek návštěvníků. Loni do zahrady zavítalo 851 623 lidí, tedy o téměř 605 tisíc méně než v roce 2019. Zoo byla v důsledku protiepidemických opatření 114 dnů uzavřená pro veřejnost a v mnohé další dny roku byl provoz omezený.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 3 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 7 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 10 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 12 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 13 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 23 hhodinami
Načítání...