Praha – Skvělý systém veřejné dopravy, ale také problémy s automobily a hlavně žádnou vizi, co dál s dopravou, má Praha podle výzkumu společnosti Arthur D. Little, který se zabýval dopravní situací ve světových velkoměstech. Výzkum především poukázal na to, že Praha nemá žádnou dopravní strategii, která by zabránila postupnému dopravnímu kolapsu. Alternativy k individuální automobilové dopravě a MHD přitom existují. Například je to kombinace obou, tedy sdílení automobilů, nebo jednoduché půjčování jízdních kol. Pražský magistrát se ale od podobných projektů distancuje a chce je přenechat výhradně soukromníkům.
Praze chybí vize dopravního rozvoje
Průměrná rychlost jízdy automobilu v Praze neustále klesá. Dnes je to 26 kilometrů za hodinu, každým rokem ale přibývá v kolonách aut, fronty se prodlužují a vozidla déle postávají. Analýza ukázala, že pokud se nic nezmění, brzy se auta takřka nebudou hýbat. „Stávající systémy mobility jsou téměř na zhroucení. Do roku 2050 v zácpách strávíme třikrát víc času, dostaneme se na úroveň přes 100 hodin ročně. Stejně tak emise se zvednou minimálně třikrát,“ varoval Dean Brabec, generální ředitel poradenské společnosti Arthur D. Little.
V Praze existuje podle výzkumu firmy, která srovnávala 66 světových velkoměst, velmi kvalitní síť veřejné dopravy. K MHD, popř. městské železnici, však už město nic dalšího nenabízí. Podle výzkumu má přitom Praha velký potenciál rozvoje alternativních dopravních systémů. Město by zejména mělo podpořit systém sdílení automobilů a bezemisní systémy, jako je snadné půjčování jízdních kol. Především však Praha potřebuje plán dalšího dopravního rozvoje. „Města ve vyspělých regionech (…) jako Tokio, Praha, Moskva, Atlanta a Miami stále nemají strategické dokumenty, které jasně sdělí, jak mají jejich dopravní systémy v budoucnosti vypadat,“ uvedla společnost Arthur D. Little ve své studii.
Budoucnost městské mobility
Výzkum společnosti Arthur D. Little proběhl v 66 světových metropolích, zabýval se možnostmi, které doprava v jednotlivých městech má. Hodnotil situaci automobilové dopravy, nabídku městské hromadné dopravy, zohlednil plánované dopravní projekty a také například počet dopravních nehod. Nejlépe vyhodnocen byl Hongkong s 81,9 bodu ze 100 možných před Amsterdamem, Londýnem a Stockholmem. Nejhorší dopravní situace potom podle výzkumu panuje v Manile, Jakartě, Teheránu a Atlantě. Praha skončila na 28. místě s 67,8 bodu, výzkum ji zařadil mezi města tzv. vídeňského typu – relativně malá s vysokým podílem veřejné dopravy a ležící ve vyspělé oblasti.
Magistrát však nechystá nic z toho, co by podle odborníků bylo potřeba – dopravní strategii, ani například systém sdílení kol. „Praha v současné době nezpracovává žádný projekt, protože neexistuje nabídka žádného provozovatele. Je to záležitost soukromých subjektů,“ uvedla mluvčí magistrátu Tereza Krásenská.
Například systémy sdílení kol ale v západních zemích organizují právě města. V Česku je bez většího zájmu provozuje několik soukromých firem a jejich nabídky městům se zatím nesetkaly s větším ohlasem. V podobné situaci uvízlo i sdílení aut.