Sdílené elektrokoloběžky mají v Praze skončit

3 minuty
Sdílené elektrokoloběžky mají v Praze skončit
Zdroj: ČT24

Praha nepočítá s tím, že by v připravovaném systému pro provoz sdílených dopravních prostředků umožnila parkování elektrokoloběžek. Jejich provozovatelé je proto podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) nebudou moci v metropoli nabízet. Společně to oznámili Hřib a ředitel Technické správy komunikací (TSK) Filip Hájek. Na neohleduplné využívání sdílených elektrokoloběžek, zejména turisty, si dlouhodobě stěžují obyvatelé centra města.

Nový systém regulace sdílených dopravních prostředků připravuje město od loňska, bude založen na smlouvách mezi TSK a provozovateli kol a elektrokol, která bude možné odkládat jen na k tomu určených veřejných prostranstvích. Koloběžky na nich nebudou moci parkovat. Pokud je uživatelé nechají jinde, TSK je bude odstraňovat. „Opatření by mělo vstoupit v platnost v průběhu května,“ přiblížila redaktorka ČT Andrea Grubnerová.

„Kdo s námi nebude mít smlouvu, nemůže provozovat a parkovat koloběžky. My je následně budeme odstraňovat,“ upozornil Hájek. Hřib dodal, že by si provozovatelé mohli teoreticky nasmlouvat vlastní stanoviště se soukromníky, ale to by bylo velmi komplikované a město nepředpokládá, že by se to stalo.

Městská rada by měla do konce května schválit souhlas pro TSK s využitím prostranství určených pro parkování kol, následně bude moci městská firma uzavřít smlouvy s jednotlivými provozovateli. Za parkování pro každé z kol či elektrokol budou platit pětadvacet korun měsíčně. V případě špatného odložení dostane provozovatel pokutu sto korun a lhůtu na nápravu, pokud ji včas neučiní, pokuta se zvýší na tisíc korun a TSK kolo odstraní a vydá až po jejím zaplacení. Vyhrazená místa budou moci využívat i Pražané pro svoje kola.

Po schválení v radě a uzavření smluv podle Hřiba dostanou provozovatelé elektrokoloběžek lhůtu na to, aby vozítka z ulic odstranili. „Nečekáme, že to budou nějak masivně porušovat, to ukazuje i zkušenost z jiných měst,“ řekl náměstek. Hájek dodal, že systém bude TSK v letošním roce kontrolovat zřejmě převážně ručně, zatímco od příštího roku by měl fungovat automaticky s využitím GPS dat od poskytovatelů kol.

Provozní manažer provozovatele elektrokoloběžek Lime Václav Petr sdělil, že firma jednání a budoucí smlouvu s TSK vnímá jako nastavení nových pravidel provozu a parkování. „Budeme nadále jednat jak s městskými částmi, TSK, tak i se soukromými majiteli pozemků. V březnu jsme v Praze zahájili provoz nových elektrokol Lime, u nichž vidíme velký zájem ze strany uživatelů. Jejich celkový počet se ale bude odrážet od podmínek smlouvy,“ poznamenal Petr.

Manažer pro mikromobilitu firmy Bolt Marek Pazderka doplnil, že společnost nepovažuje plošné zákazy za správné řešení. „Je předčasné říkat, co tento návrh pro nás bude znamenat. To, co bylo prezentováno na tiskové konferenci, je pro nás totiž novinka. Bolt a další poskytovatelé sdílené mobility se snaží o konstruktivní a hlavně funkční řešení již dlouho, avšak ze strany magistrátu a TSK se nám po dobu několika měsíců nedostávalo odpovědí na problematické body, které smlouva například vůbec neobsahuje.“

5 minut
Předseda Pirátů Hřib o problémech s elektrokoloběžkami v Praze
Zdroj: ČT24

Dlouhodobá kritika a pětinásobný počet pokut

Důvodem vynechání elektrokoloběžek ze systému je jejich dlouholetá kritika ze strany obyvatel a městských částí v centru Prahy. Kritikům se nelíbí zejména jejich zanechávání na místech, kde překážejí, a jízda po chodnících ohrožující chodce. „Máme takřka dvojnásobný počet přestupků elektrokoloběžek než kol, takřka pětinásobný počet pokut,“ uvedl Hájek.

Faktem je, že při poslední kontrole jezdců na kolech a koloběžkách, kterou prováděli pražští strážníci od čtvrtka do neděle, bylo zjištěno 1053 přestupků. Lidé na koloběžkách jich spáchali devětašedesát procent. V porovnání s podobnou čtyřdenní akcí v březnu byl celkový počet přestupků o zhruba osmdesát vyšší. V obou případech ale byli podle mluvčí pražské městské policie Ireny Seifertové častějšími viníky koloběžkáři.

Na podobě regulace panuje podle Hřiba koaliční shoda, což potvrdil i předseda zastupitelů SPOLU Tomáš Portlík (ODS). „Na tomto řešení je koaliční shoda a jsem rád, že to konečně posouváme dopředu. Možná to trvalo déle, než jsem očekával, ale mám za to, že systematické řešení je vždy lepší než populistické výkřiky.“

Zákaz sdílených elektrokoloběžek dlouhodobě chce Praha 1, která po magistrátu požaduje jeho zavedení formou městské vyhlášky. Hřib podotkl, že takové řešení by se muselo týkat všech vozítek, tedy i těch, které vlastní obyvatelé a se kterými problémy nejsou. Soukromoprávní postup, který zvolilo město, doporučila podle něj ve společném stanovisku ministerstva dopravy, vnitra a průmyslu a obchodu.

3 minuty
Události: Pražský spor o elektrokoloběžky (13. 4. 2025)
Zdroj: ČT24

Podle původních informací, které mimo jiné zazněly i v nedělní reportáži ČT, návrh neumožňoval městským částem elektrokoloběžky úplně zakázat. Provozovatelé sdílených koloběžek a kol by dle něj platili městu za zábor veřejných prostranství. Při nedodržování pravidel by jim pak hrozily pokuty.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 30 mminutami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 1 hhodinou

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 12 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami
Načítání...