Praha nepočítá s tím, že by v připravovaném systému pro provoz sdílených dopravních prostředků umožnila parkování elektrokoloběžek. Jejich provozovatelé je proto podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) nebudou moci v metropoli nabízet. Společně to oznámili Hřib a ředitel Technické správy komunikací (TSK) Filip Hájek. Na neohleduplné využívání sdílených elektrokoloběžek, zejména turisty, si dlouhodobě stěžují obyvatelé centra města.
Sdílené elektrokoloběžky mají v Praze skončit
Nový systém regulace sdílených dopravních prostředků připravuje město od loňska, bude založen na smlouvách mezi TSK a provozovateli kol a elektrokol, která bude možné odkládat jen na k tomu určených veřejných prostranstvích. Koloběžky na nich nebudou moci parkovat. Pokud je uživatelé nechají jinde, TSK je bude odstraňovat. „Opatření by mělo vstoupit v platnost v průběhu května,“ přiblížila redaktorka ČT Andrea Grubnerová.
„Kdo s námi nebude mít smlouvu, nemůže provozovat a parkovat koloběžky. My je následně budeme odstraňovat,“ upozornil Hájek. Hřib dodal, že by si provozovatelé mohli teoreticky nasmlouvat vlastní stanoviště se soukromníky, ale to by bylo velmi komplikované a město nepředpokládá, že by se to stalo.
Městská rada by měla do konce května schválit souhlas pro TSK s využitím prostranství určených pro parkování kol, následně bude moci městská firma uzavřít smlouvy s jednotlivými provozovateli. Za parkování pro každé z kol či elektrokol budou platit pětadvacet korun měsíčně. V případě špatného odložení dostane provozovatel pokutu sto korun a lhůtu na nápravu, pokud ji včas neučiní, pokuta se zvýší na tisíc korun a TSK kolo odstraní a vydá až po jejím zaplacení. Vyhrazená místa budou moci využívat i Pražané pro svoje kola.
Po schválení v radě a uzavření smluv podle Hřiba dostanou provozovatelé elektrokoloběžek lhůtu na to, aby vozítka z ulic odstranili. „Nečekáme, že to budou nějak masivně porušovat, to ukazuje i zkušenost z jiných měst,“ řekl náměstek. Hájek dodal, že systém bude TSK v letošním roce kontrolovat zřejmě převážně ručně, zatímco od příštího roku by měl fungovat automaticky s využitím GPS dat od poskytovatelů kol.
Provozní manažer provozovatele elektrokoloběžek Lime Václav Petr sdělil, že firma jednání a budoucí smlouvu s TSK vnímá jako nastavení nových pravidel provozu a parkování. „Budeme nadále jednat jak s městskými částmi, TSK, tak i se soukromými majiteli pozemků. V březnu jsme v Praze zahájili provoz nových elektrokol Lime, u nichž vidíme velký zájem ze strany uživatelů. Jejich celkový počet se ale bude odrážet od podmínek smlouvy,“ poznamenal Petr.
Manažer pro mikromobilitu firmy Bolt Marek Pazderka doplnil, že společnost nepovažuje plošné zákazy za správné řešení. „Je předčasné říkat, co tento návrh pro nás bude znamenat. To, co bylo prezentováno na tiskové konferenci, je pro nás totiž novinka. Bolt a další poskytovatelé sdílené mobility se snaží o konstruktivní a hlavně funkční řešení již dlouho, avšak ze strany magistrátu a TSK se nám po dobu několika měsíců nedostávalo odpovědí na problematické body, které smlouva například vůbec neobsahuje.“
Dlouhodobá kritika a pětinásobný počet pokut
Důvodem vynechání elektrokoloběžek ze systému je jejich dlouholetá kritika ze strany obyvatel a městských částí v centru Prahy. Kritikům se nelíbí zejména jejich zanechávání na místech, kde překážejí, a jízda po chodnících ohrožující chodce. „Máme takřka dvojnásobný počet přestupků elektrokoloběžek než kol, takřka pětinásobný počet pokut,“ uvedl Hájek.
Faktem je, že při poslední kontrole jezdců na kolech a koloběžkách, kterou prováděli pražští strážníci od čtvrtka do neděle, bylo zjištěno 1053 přestupků. Lidé na koloběžkách jich spáchali devětašedesát procent. V porovnání s podobnou čtyřdenní akcí v březnu byl celkový počet přestupků o zhruba osmdesát vyšší. V obou případech ale byli podle mluvčí pražské městské policie Ireny Seifertové častějšími viníky koloběžkáři.
Na podobě regulace panuje podle Hřiba koaliční shoda, což potvrdil i předseda zastupitelů SPOLU Tomáš Portlík (ODS). „Na tomto řešení je koaliční shoda a jsem rád, že to konečně posouváme dopředu. Možná to trvalo déle, než jsem očekával, ale mám za to, že systematické řešení je vždy lepší než populistické výkřiky.“
Zákaz sdílených elektrokoloběžek dlouhodobě chce Praha 1, která po magistrátu požaduje jeho zavedení formou městské vyhlášky. Hřib podotkl, že takové řešení by se muselo týkat všech vozítek, tedy i těch, které vlastní obyvatelé a se kterými problémy nejsou. Soukromoprávní postup, který zvolilo město, doporučila podle něj ve společném stanovisku ministerstva dopravy, vnitra a průmyslu a obchodu.
Podle původních informací, které mimo jiné zazněly i v nedělní reportáži ČT, návrh neumožňoval městským částem elektrokoloběžky úplně zakázat. Provozovatelé sdílených koloběžek a kol by dle něj platili městu za zábor veřejných prostranství. Při nedodržování pravidel by jim pak hrozily pokuty.