Ocelová konstrukce bývala na Negrelliho viaduktu, teď už leží vedle. Půjde do šrotu

Kdysi tudy projížděl slavný expres Vindobona a těžké nákladní vlaky, v poslední době sloužil karlínský spojovací viadukt spíše k posunu a manipulačním jízdám. Nyní na celém Negrelliho viaduktu včetně karlínské spojky nejsou koleje, ale i kdyby byly, vlaky by tudy neprojely, protože na spojovacím viaduktu chybí prostřední část – ocelové přemostění ulice Prvního pluku. Demontáž ale nabrala zpoždění. Zatím se podařilo odstranit jen jednu polovinu konstrukce.

Když se snáší velká konstrukce uprostřed husté městské zástavby, vždy to přitahuje pozornost. Demontáž části karlínského spojovacího viaduktu, která vede nad ulicí Prvního pluku, ovšem byla obzvláště pikantní. Nejenže museli dělníci snést ocelovou část jinak převážně kamenného mostu, která se od roku 1936 vypínala v těsné blízkosti karlínských domů, ale také museli s konstrukcí „něco“ udělat. Cílem je dostat ji do šrotu.

Problém spočíval i v tom, že nebylo jasné, jak přesně je konstrukce těžká. Mohlo jít až o 80 tun, záleželo na tom, jakou daň si během desítek let vybrala koroze. Správa železniční dopravní cesty původně očekávala, že se podaří v pátek snést obě části železničního nadjezdu přes ulici Prvního pluku, ale nakonec je zatím na parkovišti vedle mostu pouze jedna z nich. Práce začaly kvůli špatnému počasí se zpožděním, a proto budou pokračovat v sobotu.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše zatím proběhly přípravné práce, dělníci mají být opět na místě od sobotního rána. „Pokud opět nenasněží, podle plánovaného harmonogramu by nejpozději do odpoledne měla být dole i druhá část,“ přiblížil. Snesené konstrukce zprvu spočinou na připravených trámech, před odvozem do šrotu ale bude ještě potřeba je rozřezat.

Část karlínského spojovacího viaduktu, která vznikla až ve 30. letech minulého století – tedy více než 60 let po samotné spojce, jež je přitom sama doplňkem ještě staršího Negrelliho viaduktu – je třeba vyměnit. Podle mluvčího Illiaše „již nevyhovuje z hlediska technických i provozních parametrů, stejně tak nevyhovující je i hlučnost provozu vlaků po něm“.

Nový nadjezd má být jen jednokolejný – beztak byla v posledních letech jedna ze dvou kolejí, která vedla přes starý, zaslepená – a bude mít příhradovou konstrukci. SŽDC ale zatím nestanovila termín stavby nového přemostění.

Snesení mostů přes ulici Prvního pluku předchází další podobné akci – sundání nadjezdu v Křižíkově ulici. Ten již je součástí původního Negrelliho viaduktu, ale i on je novější, vznikl v 50. letech minulého století.

Výluka začala loni v létě

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu začala loni na jaře. Od léta pak začala dlouhodobá výluka, která si vyžádala rozsáhlé změny v trasách železničních linek. Osobní vlaky od Kralup nad Vltavou, které dříve jezdily přes Negrelliho viadukt na Masarykovo nádraží, nyní objíždějí uzavřený most přes Balabenku, cesta ze zastávky Podbaba do konečné stanice se prodloužila o polovinu – z devíti minut na čtrnáct. Rychlíky z Děčína byly přesměrovány na hlavní nádraží, zatímco vlaky od Kladna končí na holešovickém předmostí Negrelliho viaduktu v provizorní zastávce Bubny-Vltavská.

Během výluky již stihli stavbaři odstranit vestavby a přístavby viaduktu, které během půldruhého století jeho existence vznikly v Karlíně, z mostu také zmizely koleje i sloupy s trakčním vedením. Všechny klenby nyní prozkoumá Kloknerův ústav ČVUT, který je soudněznaleckým pracovištěm v oboru stavebnictví. Celkově jde o prohlídku sta kleneb z různých materiálů, a to betonu, cihel, pískovce a žuly a jejich různých kombinací.

3 minuty
UDÁLOSTI: Rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze nabrala plné tempo
Zdroj: ČT24

Část kleneb se bude bourat, podle Bořivoje Leszka ze společnosti Strabag Rail jich bude jedenáct nebo dvanáct. „Ostatní zůstanou původní,“ řekl.

Náměstek ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb ujistil, že oprava mostu probíhá podle plánu. „Nic nenasvědčuje tomu, že bychom termín dokončení celého Negrelliho viaduktu posouvali, platí leden 2020,“ uvedl. Cena rekonstrukce se vyšplhá na více než 1,4 miliardy korun.

Negrelliho viadukt vznikl na konci 40. let 19. století, v provozu je od roku 1850. Zprvu umožňoval jízdu z Masarykova (tehdy státního) nádraží do Buben, karlínský spojovací viadukt zajišťující přímé spojení z Buben do Libně přibyl až v roce 1871. Ve 30., 50. a 70. letech minulého století byly některé původní části zbourány a nahrazeny ocelovými či betonovými nadjezdy nad silnicemi.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Stanice metra C Pankrác se otevře 19. prosince

Stanice pražského metra C Pankrác se po zhruba jedenáctiměsíční rekonstrukci otevře pro cestující v pátek 19. prosince ve 14:00. Uvedl to v pátek dopravní podnik a primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle něj bude stanice, kterou kvůli opravám vlaky od 6. ledna letošního roku jen projíždí, otevřena oproti původnímu harmonogramu o sedmnáct dní dříve. Naopak otevření stanice metra B Českomoravská se opozdí.
před 14 mminutami

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
12:48Aktualizovánopřed 1 hhodinou

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
před 1 hhodinou

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 5 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 6 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 7 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 9 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 23 hhodinami
Načítání...