Renovaci motorky Jawa dokončili v restaurátorské dílně na ostravské Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava (VŠB-TUO). Jde o jednu z motorek ze sbírky akademického sochaře Miroslava Rybičky, který věnoval několik desítek historických strojů Moravskoslezskému kraji.
Na ostravské univerzitě opravili historickou Jawu. Prošla rukama závodníka i akademického malíře
Restaurátoři se snažili vrátit motorku do původního stavu, ve kterém sjela v roce 1934 z výrobního pásu. Museli přitom opravit téměř všechny části stroje. „Vozidlo je kompletně zrestaurované a hodně věcí se muselo vyměnit, počínaje motorem přes rám po blatníky. Všechno je provozuschopné,“ říká Lukáš Kudrna ze Strojní fakulty VŠB-TUO.
Poté, co se motorka dostala do univerzitní dílny, nejprve pracovníci zjišťovali její historii. „Přes Národní technické muzeum v Praze jsme zjistili, že motocykl byl vyrobený v roce 1934 a v roce 1935 expedován z továrny do Nové Paky panu Antonínu Vitvarovi, který byl známým českým motocyklovým závodníkem a dealerem značky Jawa,“ popsal Kudrna.
Při opravách restaurátoři zjistili, že pod černou barvou stroje je původní vínová metalíza. „Rozhodli jsme se odstranit dvě vrstvy barvy, abychom se dostali na původní povrchovou úpravu, která je stará 87 let,“ přiblížil Kudrna.
Práce na motorce trvaly zhruba rok. Při samotné opravě je zpomalila koronavirová pandemie, kvůli které nemohli na univerzitu studenti, a při testování zase nepříznivé počasí. Teď zamíří do Muzea Novojičínska.
Po Jawě přijde na řadu Indian
Zrestaurovaná Jawa pochází ze sbírky akademického sochaře Miroslava Rybičky, kterou umělec odkázal Moravskoslezskému kraji. Celkem jde o čtyři desítky motorek. Restaurátoři už tak chystají opravu dalšího stroje, amerického Indiana Scout z 20. let.
„Nevíme přesně datum výroby tohoto motocyklu. Zjistit jej je velmi komplikované. Motor podle označení vypadá na rok 1922, rám odpovídá letům 1927, nádrž je také z jiného roku a blatníky jsou české výroby,“ vyjmenoval Kudrna. Motocykl byl pravděpodobně za první republiky prodán jako nový, v Československu měla značka dobré jméno a prodávala se po tisících.
Všechny renovované motocykly, které projdou opravou, budou k vidění v Kopřivnici, a to v připravovaném muzeu nákladních vozů Tatra.