Po zpoplatnění silnic prvních tříd se zvýšil provoz kamionů na objízdných trasách. Upozorňují na to někteří starostové měst a obcí na jihu Moravy. Mýtné platí řidiči kamionů na hlavním tahu I/43 mezi Brnem a Svitavami nebo na silnici I/50 směrem na Slovensko. Provoz proto začnou v obcích měřit a s výsledky se chtějí obrátit na ministerstvo dopravy.
Kamiony objíždějí placené úseky silnic. Obce na jihu Moravy budou měřit hustotu dopravy
Po silnici I/50 nad Slavkovem u Brna projíždělo za měsíc až sedmdesát tisíc kamionů, od té doby, co tam musejí řidiči platit mýtné, část z nich volí jinou trasu. Například po silnici I/54, která se za Slavkovem odpojuje od nově zpoplatněné silnice a vede téměř souběžně směrem na Slovensko.
Zvýšené množství kamionů pozorují například v Kyjově. V listopadu projelo městem denně devět tisíc aut, kamiony tvořily zhruba čtvrtinu. Teď je chtějí sčítat znovu a předpokládají, že se jejich počet zvýšil. „Na konci února chceme mít tvrdá data a s nimi chceme argumentovat při jednání s ministerstvem dopravy, že naše obavy, které jsme už v minulosti měli, se s největší pravděpodobností naplnily. Ten průjezd je z našeho pohledu daleko větší,“ řekl starosta Kyjova a předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl (nez.).
Starosta Boskovic: Byl to nesystémový krok
Objízdné trasy hledají řidiči kamionů i na Blanensku, místo zpoplatněné silnice I/43. Dopravu proto plánují na jaře sledovat i v Boskovicích. „Je potřeba to opravdu v nějakém reálném čase zmapovat a já v tom tu vnitřní obavu prostě cítím. To zpoplatnění silnic první třídy považuju jako ne dobrý a nesystémový krok,“ řekl starosta Boskovic Jaroslav Dohnálek (ODS). Argumentuje tím, že vybrané peníze nepomáhají s opravami okolních místních silnic nižších tříd.
Počítat kamiony pomohou studenti a kamery. S novými čísly pak starostové plánují jednat s ministerstvem dopravy o zavedení mýta i na objízdnou trasu. Sčítání provozu má v plánu i pracovní skupina ministerstva dopravy.
Zhruba za tři roky by měl mýtný systém zahrnovat i poplatky za znečištění ovzduší a hluk. Peníze pak půjdou vlastníkovi komunikace, ten je může využít i na nápravu těchto následků v okolních městech a obcích.