Svět dnešní noci, krátký snímek americko-britské umělkyně Darii Martin, natáčí filmaři v brněnské vile Stiassni. Na 16milimetrový film zachycuje režisérka sny své babičky Susi Stiassni, která zde vyrůstala. Kvůli okupaci ale rodina židovského textilního průmyslníka utekla do Kalifornie a do vily už se nikdy nevrátila.
Sny z vily Stiassni. Americká režisérka se vrací do Brna za mládím své babičky
Od dětství obdivovala Daria Martin objemné deníky své babičky. Susi Stiassni jich prý měla plnou polici a ve všech byly zaznamenané všechny její sny – stránky deníků nesly 10 tisíc záznamů. Tento týden režisérka některým z nich přímo ve vile vdechuje život.
- Vilu si nechal postavit v roce 1927 textilní průmyslník Alfred Stiassni.
- Za komunismu sloužila k ubytování prominentních návštěv.
- Dlouho nebylo jasné, jak interiéry budovy původně vypadaly. Před rokem 1989 byly zdi přetřené bílou a šedou barvou, které překrývaly i vestavěný nábytek.
- Vila Stiassni není tak slavná jako další brněnská vila Tugendhat, zapsaná na seznamu památek UNESCO, přesto je podle odborníků unikátní svojí architekturou. Její tvůrce v ní použil na svou dobu nejmodernější prvky.
- Náklady na opravu vily Stiassni byly bezmála 200 milionů korun, skončila v roce 2015.
„Daria četla každý z nich, aby našla ty, které se odehrávaly tady, a našla jich 250, ale nemáme tolik času, abychom jich natočili 250. Tento týden filmujeme jen sedm,“ řekla hlavní producentka filmu Laura Shacham.
Přestože vilu musela ve svých 16 letech opustit, vrací se sem Susi ve svých snech nejen jako dítě, ale i jako dospělá. Ve filmu ji proto představují hned čtyři herečky, které ji hrají v jejích deseti, čtyřiceti, šedesáti a osmdesáti letech.
Zároveň ale ztvárňují také všechny ostatní postavy, jak ženy, tak muže. Ať už ale hraje Susi Stiassni kterákoliv herečka, divák ji v každé scéně snadno rozpozná. Ústřední postava filmu je totiž pokaždé oblečená v šatech s výraznou růžovou barvou.
Štáb dorazil z Velké Británie, servis pro něj ale díky spolupráci s Jihomoravským nadačním fondem zajišťuje česká produkce. Místní jsou kameramani, maskérky, asistent režie, zvukaři i osvětlovači. A natáčí se na 16milimetrový film.
„Je to postup, který se v Česku už tak běžně nevidí, ale pro tenhle typ projektu je to úplně skvělá surovina. Vyleze tam nějaké zrno, má to takovou patinu. A skvěle to sedne k surrealistickému pojetí příběhu,“ vysvětlil producent Jan Hubáček z Gnomon Productions Brno.
Ve snech ožívá temná minulost rodiny, která si vilu v roce 1929 nechala postavit. Okupace, holocaust, ale i komunistický režim jim nikdy nedovolily vrátit se zpět. „Doufám, že až diváci film uvidí, snad je napadne, jak si vůbec tu historii Susi nesla celým životem, jak ji ovlivnila a že v srdci jí Brno zůstalo navždy,“ dodala Shacham.
A nejen jí. Film se bude promítat v Londýně a v San Franciscu a tvůrci doufají, že se zfilmované Susiny sny vrátí i přímo do vily Stiassni.