Celoroční výluka začala v neděli na brněnském hlavním nádraží. Dotkne se sedmdesáti procent vlaků, které tam běžně přijíždějí, místo pěti set vlaků jich tudy bude každý den projíždět jen sto padesát. Důvodem výluky je oprava mostů a hlavně zabezpečovacího zařízení za více než dvě miliardy korun. Záložním se mimo jiných opět stane dolní nádraží poblíž Zvonařky, na jehož úpravě správci železnice stále pracují.
Největší výluka v historii. Na brněnské hlavní nádraží nebude rok zajíždět většina vlaků
Vlaky v neděli dopoledne jezdily z Brna a do Brna většinou přesně na čas, případně se zpožděním v řádu minut, výjimečně kolem čtvrthodiny. Cestujícím pomáhají s orientací informátoři v oranžových vestách. Na nádražích jsou informační cedule, lidé si mohou vzít také letáky. Skutečnou zatěžkávací zkouškou nového systému dopravy bude zřejmě až pondělní ranní špička.
Na dolním nádraží do sobotní noci pracovali stavbaři, kteří budovy i nástupiště v posledních měsících připravovali na silnější provoz. Vznikl nový přístřešek, podchod a výtahy i mobilní čekárna se sociálním zázemím. „Do konce prosince zprovozní Správa železniční dopravní cesty také zrekonstruované prostory v objektu Českých drah, kde budou další čekárny, pokladny a sociální zařízení,“ uvedla mluvčí správy Kateřina Šubová.
Neodkladná oprava
„Zabezpečovací zařízení dosluhuje, Brno je navíc druhý největší železniční uzel a nemůžeme čekat na přesun hlavního nádraží. Oprava je neodkladná,“ vysvětlila mluvčí Šubová.
Výluka se dotkne většiny cestujících. „Z 60 tisíc lidí, kteří využívají železniční dopravu, bude nadále v rámci této výluky na brněnské hlavní nádraží dojíždět asi 20 tisíc cestujících. Zbývajících 40 tisíc lidí bude muset využívat jiné přestupní uzly,“ řekl ředitel Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK) Jiří Horský.
Vlaky se vrátí na dolní nádraží
Podle toho, odkud budou lidé cestovat, budou muset vystoupit buď v Židenicích, Králově Poli nebo na dolním nádraží. To železničáři využili i loni při prázdninové výluce, pro letošek se ale rozhodli zázemí na nádraží vylepšit. Dělníci na něm začali pracovat už před několika měsíci. V provozu budou celkem tři koleje, na jednotlivá nástupiště se lidé dostanou nově zbudovaným podchodem.
Oprava dolního nádraží se zpozdila. „Byl podán námět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Nabrali jsme asi šest až sedm týdnů zpoždění, protože jsme museli čekat na rozhodnutí. Do konce prosince by mělo být hotovo,“ uvedla Šubová. Co už naopak na místě stojí, je mobilní vyhřívaná čekárna s pokladnami, připravená je i zastávka pro autobusy, které budou cestující každých 10 minut vozit od hlavního nádraží.
„Mimo jízdní řády budeme mít k dispozici sedm záložních autobusů, ty budou řízeny dispečersky a budou vysílány dle aktuální potřeby, například při příjezdech nočních vlaků,“ doplnila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková. Výluka se dotkne nejen vlaků Českých drah, ale také dálkových vlaků Regiojetu.
Náklady na mosty a nové zabezpečovací zařízení činí 2,2 miliardy korun. Bez investic by nebylo možno zajistit další provoz brněnského hlavního nádraží. Během výluky budou cestujícím pomáhat informátoři a lidé si budou moci také najít informace na internetu nebo v letácích.