Od čtvrtka se lidé z Komárova dostanou do centra Brna znovu tramvají. Po třech a půl letech pracovníci dokončili přeložku tramvaje do ulice Plotní. Stavba za 1,2 miliardy korun se podle původních plánů protáhla zhruba o rok, ve středu úsek otevřela slavnostní první jízda. Zcela dokončená bude přeložka o prázdninách.
Na Plotní vjely tramvaje. Část dopravních komplikací v Brně se chýlí ke konci
Lidé se tramvají do Komárova naposledy svezli v březnu roku 2018. Tehdy jela ulicí Dornych. Investice za víc než miliardu přesunula koleje i linku číslo 12 do ulice Plotní. Z Komárova se cestující přes tři roky dostávali do centra autobusy. „Zas taková komplikace to nebyla, autobusy jezdí velmi dobře,“ popsala Barbora Šínová.
Ne všichni ale 40 měsíců bez tramvajového spojení prožívali bez negativních emocí. „Všechno jsme vozili po ulici Dornych, byl to docela problém. Stížnosti byly a myslím, že všichni cestující si teď oddychnou,“ uvedl ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.
Přeložka trati zlepší průjezdnost v jižní části města a napojí autobusové nádraží Zvonařka na tramvaj. Projekt bude zcela hotový v půlce srpna. Zbývá dokončit značení, nezbytný mobiliář a některé chodníky.
Plotní je nyní nově vyhrazená MHD, chodcům a cyklistům. „Naopak rozšíření Dornychu přineslo více prostoru pro auta, kterých touto lokalitou denně projede velké množství. Právě souběh tramvajové a automobilové dopravy omezoval prostupnost oblasti (…) Navíc to umožní budoucí rozvoj chystané čtvrti Trnitá,“ uvedla primátorka Markéta Vaňková (ODS).
Na Dornychu vznikl po přeložení tramvaje kapacitní čtyřpruh, což podle ředitele brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic ČR Davida Fialy lépe plní funkci silnice první třídy. Na Zvonařce vznikly zálivy pro autobusové zastávky tak, aby autobusy nebrzdily dopravu.
Nová trať se v Brně otevřela naposledy před 13 lety
Tramvaje dovezou cestující i na dvě nové zastávky: Autobusové nádraží a Železniční. Na hlavní nádraží se dostanou o dvě minuty dříve. „Koleje jsou úplně nové, tramvaj na tom nádherně drží, takže svezení je opravdu úžasné. Navíc je zajímavý pocit svézt se jako jeden z prvních na nově otevřené trati,“ přiblížil řidič tramvaje Jiří Černý.
Takový pocit v Brně dlouho nikdo neměl. Předchozí novou tramvajovou trasu, k Technologickému parku, otevřeli před třinácti lety. „Euforie je v tom, že se po letech podařilo vybudovat nový úsek tramvajové tratě se všemi moderními prvky. A že to zrychlí dopravu pro cestující,“ řekl Havránek.