Brno čeká dvouletá výluka nejdelší tramvajové linky. Jednička nebude od září 2020 obsluhovat městské části Bystrc a Komín. Dočasně ustoupí stavbě velkého městského okruhu (VMO) u Žabovřeské ulice. Plán ve středu schválila rada města, projekt by jinak přišel o peníze z Evropské unie. Délka stavby čtyřproudové silnice se díky tomu zkrátí o třetinu na necelé čtyři roky. Auta budou místem projíždět i během stavby.
Na dva roky. Dostavba velkého městského okruhu zablokuje dopravu v Brně
Tramvaj číslo 1 patří mezi vůbec nejvytíženější linky brněnské městské hromadné dopravy. Jede z Řečkovic přes centrum města až do Bystrce, už příští rok na podzim by se její trasa ale měla zkrátit. Konečnou zastávkou se stanou Pisárky. Dál další dva roky jezdit nebude.
Přednost totiž dostala stavba velkého městského okruhu v problematickém úseku v Žabovřeské ulici. Rozšíří se ze dvou na čtyři jízdní pruhy v místě, kudy teď vede tramvajová trať. Pro ni vznikne nový tunel. Stavební práce přitom musí být hotové do roku 2023. Jinak by investor přišel o evropské dotace.
„Pokud by z toho programu měly ty stavby vypadnout, tak nám by se obtížně nahrazovalo čerpání, právě proto, že jde o miliardy a miliardy korun,“ popsal ředitel závodu Brno David Fiala z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Podoba výstavby okruhu bez evropských dotací by byla značně nejistá. „Když jsme přemýšleli o tom, zda ohrozit celou stavbu VMO v tom úseku, což je záležitost, která se řeší už od roku 2006, tak byť to rozhodování nebylo jednoduché, tak jsme našli s dopravním podnikem řešení,“ řekl náměstek primátorky Robert Kerndl (ODS).
Jednička tedy bude končit v Pisárkách. Dál cestující přestoupí na autobus, který je zaveze na přestupní bod Vozovna Komín. Potom budou pokračovat už tradičně. Z Bystrce povede nová tramvajová linka X11, která bude obsluhovat zastávky v Žabovřeskách a zaveze cestující až do centra města. Tato trasa je pro výluku klíčová. Jenže zatím na takovou zátěž není připravená.
„Je mimo jiné potřeba zvýšit kapacitu tramvajových zastávek v Konečného náměstí. Ostrůvek je tam třeba prodloužit až ke křižovatce, aby na jeden signál volno mohly do zastávky vjet dvě tramvajové soupravy,“ vysvětlil provozní ředitel brněnského dopravního podniku Jan Seitl. Dopravní podnik má rok na to, aby zajistil, že objízdná trasa novou zátěž zvládne. Město zas bude s investorem řešit, kdo nově vzniklé náklady zaplatí.
Okruh začal vznikat před desetiletími
Stavba Královopolského tunelu se proslavila protesty okolních obyvatel a komplikacemi. Méně známé už je, že šestiproudá silnice před tunelem byla vůbec první částí Velkého městského okruhu, a to už za socialismu.
Okruh je hotový zhruba ze třetiny. V současnosti se pracuje na ulici Žabovřeské, naplánovaná je stavba na Tomkově náměstí. Provoz na něm zpomalují hlavně semafory, které by měla v budoucnu nahradit mimoúrovňová křižovatka. Po jejím dokončení řidiči projedou bez zastavení. Navazovat na ni bude nejambicióznější stavba okruhu, tunel pod sídlištěm na vinohradském kopci.
Okruh by měl pokračovat přes Líšeň a napojit se na dálnici D1. Kvůli náročnosti stavby a možným komplikacím se ale nezačne stavět dřív než za šest či sedm let.