V Kněževsi na Rakovnicku budou nově deponované dva historické úzkorozchodné železniční vozy z majetku zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah (JHMD). Rozhodla o tom insolvenční správkyně. JHMD na sebe v září podaly insolvenční návrh. V říjnu přestaly na tratích z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně jezdit vlaky, cestující zůstali odkázáni na autobusové linky.
Jihočeské úzkokolejky opustily historické vozy. Odvoz nařídila insolvenční správkyně, šéf místních drah nesouhlasí
Na úzkokolejném nádraží v Jindřichově Hradci je od října, kdy přestaly jezdit vlaky, naprostý klid, který ale v úterý narušila nákladní auta s jeřábem. Ten z kolejí vyzvedl historický vůz Ci/u 319 z konce 19. století (rekonstruovaný ve 30. letech minulého století) a také BCi/u 244, který má podobnou historii. Auta s nimi pak zamířila na Rakovnicko, kde má část své sbírky Klub historie kolejové dopravy.
U nakládky byl Jan Šatava, který spoluzakládal Jindřichohradecké místní dráhy, ale před deseti lety z nich po neshodách s novým vedením odešel. Dal najevo, že považuje převezení historických vozidel z Jindřichova Hradce za rozumné. „V zájmu je, aby historicky cenné vagony byly ochráněny před vandalismem a případným zničením,“ poukázal.
Neradi ale odjezd svých dřevěných svěřenců sledovali zaměstnanci JHMD. „Můžu mluvit za všechny zbývající zaměstnance i za ty minulé, když řeknu, že je to velmi smutný pohled,“ podotkl vedoucí dílny JHMD Jan Píšala.
Sama insolvenční správkyně nechtěla odvoz vagonů komentovat. Vedení JHMD se však proti převozu ohradilo. Není podle něj jasné vlastnictví, a v tom případě by měly zůstat na místě. Předseda správní rady Jindřichohradeckých místních drah Boris Čajánek však nechtěl o transportu vagonů podrobně hovořit. „Nebudu to vůbec komentovat, je to věc insolvenční správkyně,“ řekl.
JHMD jsou poté, co soud zamítl jejich reorganizační plán, v úpadku. Proti jeho rozhodnutí se ale společnost odvolala. Čajánek však poznamenal, že nemá informaci, že by již mělo odvolání nějaký efekt.
Reorganizaci zamítl Krajský soud v Českých Budějovicích kvůli pochybnosti o pravdivosti údajů, které firma uvedla ohledně své finanční situace. Soudkyně Pavlína Glaser Hrůzová dospěla k závěru, že návrhem na povolení reorganizace sleduje firma nepoctivý záměr, vyplývá z informací v insolvenčním rejstříku.
V regionu nicméně neutichá úsilí o záchranu úzkokolejek. „Úzkokolejka je velmkým turistickým magnetem. Pokud by došlo k jejímu zrušení, tak si bohužel umím představit, co by to znamenalo pro celý region,“ míní místní senátor Jaroslav Chalupský (nestr.).
Opakovaně v problémech
Insolvenční návrh na sebe firma podala kvůli dluhům přes 160 milionů korun. Pohledávky dál přibývají. Banka Raiffeisenbank přihlásila v úterý vůči firmě JHMD pohledávky za 100,5 milionu korun. Společnost nemá na splácení, argumentuje tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy.
V říjnu přestaly vlaky na tratích JHMD jezdit vlaky, což firma zdůvodnila tím, že mu vypršelo osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. Následně vypověděly oba kraje, které u JHMD objednávaly dopravu (Vysočina a Jihočeský kraj), smlouvy. Podle úřadů společnost přestala plnit své závazky. Železniční doprava na linii Nová Bystřice – Jindřichův Hradec – Obrataň tak ustala, cestující se musí spolehnout na autobusy jezdící v trasách a časech zrušených vlaků.
JHMD je od roku 1998 vlastníkem úzkorozchodných tratí, které začínají v Jindřichově Hradci. Provozují na nich i dopravu. Úzkokolejky převzala společnost od tehdejších státních drah, když ty se chystaly zastavit na nich dopravu. Společnost převzala kromě tratí i úzkorozchodné lokomotivy a vozy, z Polska pořídila a zásadně přestavěla několik motorových vozů a v létě pravidelně vypravovala i parní vlaky.
V posledním desetiletí se ale opakovaně hovořilo o finančních problémech. Insolvence hrozila provozovateli úzkokolejek v letech 2014 i 2016, nakonec se jí vyhnul. JHMD odkazovaly na kraje, které vinily z nedostatečných plateb. Již loni požádala firma soud o mimořádné moratorium, které platilo půl roku. Opatření chránilo provozovatele úzkokolejek před věřiteli.