Dopravní podniky v Česku usilují o zvýšení stropu na maximální pokuty pro cestující bez platné jízdenky. Ten stávající je už čtrnáct let nastavený na patnáct set korun. Sdružení dopravních podniků jedná s Ministerstvem dopravy. Dopravci ve velkých městech by chtěli až dvojnásobek současné sazby.
Dopravní podniky chtějí zvýšit horní hranici pokut. Současná je patnáct set korun
V Praze je v pracovní dny v terénu až stovka revizorů, o víkendu mezi dvaceti až šedesáti. Za tři čtvrtě roku zkontrolovali přes sedm milionů cestujících. Letos zatím uložili více než dvě stě třicet tisíc pokut. „Konkrétně na zastávce I. P. Pavlova v centru Prahy jsou revizoři ve všední den během dvou hodin schopni chytit až pětadvacet lidí bez platné jízdenky,“ řekl redaktor České televize Tomáš Sýkora, který natáčel v centru města.
Základní pokuta je v hlavním městě patnáct set korun, tedy maximální možná. Při platbě na místě nebo do patnácti dnů ale klesá na tisíc korun. Výše částky záleží na dopravci a v různých městech se liší. „Velké dopravní podniky určitě budou chtít zvýšit tu přirážku více než v malých městech, kde jim třeba ještě ta současná hodnota stačí,“ řekl předseda Sdružení dopravních podniků Tomáš Pelikán.
Bude potřeba upravit dva zákony
Podniky o novém nastavení maximální hranice pro pokuty jednají s Ministerstvem dopravy. Na konkrétní výši se ale zatím nedohodli. „Ta hodnota by se měla pohybovat někde na úrovni dvou a půl tisíc, tří tisíc korun. Nechceme to samozřejmě hnát do nějakých extrémů,“ vysvětlil Pelikán.
„Rozsah změn se musí prodiskutovat, my si umíme například představit zvýšení limitů o meziroční míru inflace,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský. Změna by vyžadovala zásah do dvou zákonů, proto by k ní zřejmě došlo až společně s dalšími úpravami. „Musely by se změnit horní limity sazeb v zákonu o dráhách a v zákonu o silniční dopravě,“ upřesnil Medelský.