Cyklobusy do Orlických hor, Podorlicka, do oblasti Králického Sněžníku a Bukové hory zahájí provoz v sobotu 29. května. Speciálně upravené autobusy umožňující přepravu jízdních kol budou jezdit každý víkend a o svátcích do 28. září. Kvůli epidemickým opatřením bude zřejmě odloženo zahájení provozu mezinárodní linky z Nového Města nad Metují přes Náchod, Polsko do Orlického Záhoří a Deštného, uvedl Jaroslav Štefek z Euroregionu Glacensis.
Do Orlických hor či ke Králičáku se opět rozjedou cyklobusy. Přes Polsko zatím nepojedou
Cyklobusová síť v Orlických horách a okolí bude mít 13 linek, devět z nich bude vyjíždět z Královéhradeckého kraje, zbytek z Pardubického kraje. „Zatím to vypadá, že zahájení provozu linky číslo pět, která vede přes Polsko, bude zhruba o 14 dní odloženo. Souvisí to s problémovým vstupem na území Polska kvůli covidu,“ řekl Štefek.
Skládačky s cykloturistickou mapou a rozpisem linek budou do konce týdne k dispozici v informačních centrech v Královéhradeckém i Pardubickém kraji a také v jednotlivých cyklobusech.
Jízdní řády cyklobusů v Orlických horách se proti loňsku změnily minimálně, pokud někde, tak jenom z důvodu uzavírek silnic. Například kvůli rekonstrukci komunikace v Říčkách nebude zajíždět cyklobus na Mezivrší, ale pojede na Šerlich přes Bartošovice a Neratov. Aktuální informace o spojích se mohou během roku měnit.
Nové autobusy i platba kartou
„Od letošního roku se na území Královéhradeckého kraje cestující setkají většinou se zcela novými autobusy, v některých případech i s novými dopravci. S tím přichází i řada novinek, například v odbavení v autobusech objednávaných Královéhradeckým krajem,“ uvádí Euroregion Glacensis.
Od 7. března je v kraji možné platit jízdné nejen hotovostí a bezkontaktní čipovou kartou, ale také platební kartou. Nově je možné odbavení papírové přestupní jízdenky QR kódem. „Tímto odpadá nutnost vlastnit bezkontaktní čipovou kartu při přestupech mezi spoji. V autobusech na LCD obrazovkách uvidí i aktuální dopravní informace. Tyto výhody platí na linkách, které jsou pod správou Královéhradeckého kraje,“ informuje Štefek.
Místo až pro 35 kol
Cyklobusy jsou vybaveny přívěsy pro kola, které uvezou 20 až 35 bicyklů. Na linkách platí ceníky pravidelné linkové dopravy jednotlivých dopravců, za jízdní kolo je příplatek. Provoz cyklobusů dotují Královéhradecký a Pardubický kraj. Cyklobusy v Orlických horách a okolí loni svezly 16 734 cestujících a 4897 jízdních kol.
Novými turistickými cíli v Orlických horách mohou být rozhledny, které tam Euroregion Glacensis za poslední dva roky vybudoval. Na české straně hor jde o rozhledny na Velké Deštné, na Feistově kopci v Olešnici v Orlických horách, na Šibeníku v Novém Hrádku a na Vrchmezí. Další vznikly v sousedních Bystřických horách na nejvyšším vrcholu Jagodna a na vrcholu Czerniec. „Veškeré stavby jsou spolu propojeny dálkovou pěší trasou s názvem Česko-polská Hřebenovka a lze se k nim dostat i na kole,“ dodal Štefek.