Děti Země napadly úsek D11 na hranici s Poláky. Ti budou navazující S3 otevírat v září

Dostavba českého úseku mezinárodní silnice E65 se komplikuje (zdroj: ČT24)

Mezinárodní silnice E65 má spojit sever Evropy s jihem. Její další úsek v Polsku slavnostně otevřou koncem září, na české hranici však autostráda skončí. Dostavba navazující české D11 by měla začít v prosinci, ale jisté to není. Proti stavebnímu povolení podal rozklad ekologický spolek Děti Země.

Úsek z Kamenné hory na Lubawku je připraven k předání. Stavba, která v přepočtu vyšla na pět miliard korun, byla i kvůli okolní členité krajině technicky velmi náročná – na patnácti kilometrech je třináct mostů a nadjezdů. 

Jde o jeden ze tří stejně dlouhých úseků, které v Polsku schází k dokončení celých 470 kilometrů rychlostní silnice S3 spojující Baltské moře s českou hranicí. „Je to důležitý úsek mezinárodní trasy E65, měla by protínat jedenáct zemí a propojit Švédsko s Řeckem,“ popsala Lidia Markowská ze správy silnic ve Wroclawi.

Stavba rychlostní silnice S3 ale končí na polsko-české hranici. Zatímco zmíněný úsek z Kamenné hory na Lubawku bude pro řidiče dostupný už koncem září, na české straně stavba toho navazujícího ještě nezačala.

Podle starostů je to v současné chvíli největší překážka rozvoje celé oblasti. „Už čtyřicet let se těším na propojení s Českem. Počítáme s tím, že čeští partneři ten úsek dokončí,“ řekl rezolutně zástupce starosty Wroclawi Jakub Mazur.

Na české straně má stavba 21 kilometrů úseku mezi státní hranicí v Královci a Trutnovem začít v prosinci. Jenže na obzoru se objevila nečekaná překážka – odvolání Miroslava Patrika a jeho spolku Děti Země z Brna proti stavebnímu povolení.

Až deset měsíců zdržení

Důvody zatím Děti Země neuvedly. V blanketním rozkladu je musí ve lhůtě doplnit. „Studujeme stavební povolení a do měsíce rozklad doplníme o odborné argumenty,“ konstatoval předseda ekologického spolku Patrik.

Rozklad znamená zdržení až deset měsíců. Ředitelství silnic a dálnic (ŘDS) chce s předsedou Patrikem jednat, aby odvolání stáhl. „Chci to nějakým způsobem vypořádat, abychom nemuseli procházet složitým martyriem samotné rozkladové komise,“ zdůraznil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

„Počítáme, že se to stihne v limitu a že proběhne zahájení stavby na konci tohoto roku,“ doplnil starosta Královce Tibor Terbák (nestr.). Před pěti lety stáhly v podobné situaci Děti Země odvolání proti stavebnímu povolení na D11 u Hradce Králové.

Česko z mnoha různých příčin při stavbě dálnic na Poláky trvale ztrácí. „V Polsku je legislativa nesrovnatelně rychlejší,“ vypíchl Mátl.