Brněnská tramvaj „Dřevák“ prochází opravou. Kdy vyrazí do ulic, dopravní podnik zatím neví

Brněnský dopravní podnik se letos po čtrnácti letech od kompletní renovace pustil do velké opravy nejvytíženějšího historického tramvajového vozu číslo 107, kterému se přezdívá Dřevák. Práce mají být dokončeny ještě na jaře, ale kdy se jím cestující zase svezou na pravidelné historické lince H4 zatím dopravní podnik neví.

Zaměstnanci dílen musejí u historického tramvajového vozu opravit brzdy, převodovky, elektrickou část, vůz získá nový lak i dřevěné opláštění. „Snažíme se co nejvíce přiblížit původní podobě vozů. Jedním z nejnáročnějších úkolů je vyrobit nové věci tak, aby vypadaly jako staré a zároveň byly funkční. Musíme dávat pozor na takové detaily, jako jsou stejný barevný odstín laku, stejný druh dřeva, povrchová úprava. Vycházíme z dobových fotografií,“ vysvětlil vedoucí programu retrovozů Jiří Černý.

Pak bude „Dřevák“ připraven vyrazit do ulic. Kdy se s ním cestující svezou, zatím není jasné. „Dopravní podnik zvažuje termín spuštění provozu historické tramvaje nejen s ohledem na situaci okolo nemoci COVID-19, ale i s ohledem na peníze,“ uvedla v tiskové zprávě mluvčí podniku Hana Tomaštíková.

Svezení historickým vozem stojí stejně

Historické linky obvykle jezdí od června do září. Kromě tramvaje, která pendluje o víkendech mezi Mendlovým náměstím a Komenského náměstím, jezdí i trolejbus na lince H24 mezi Mendlovým náměstím a Vozovnou Komín. Platí v nich běžný tarif a lidé s předplatní jízdenkou nemusí platit žádné jízdné navíc, podnik tak hradí provozní náklady z rozpočtu. A ten je teď kvůli dramaticky nižší poptávce v problémech, každý den brněnský městský dopravce tratí miliony korun proti běžné situaci.

„Budeme muset přijmout opatření na snížení obrovských ztrát, které nám vznikají. Vše budeme konzultovat s vedením města,“ řekl generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Podnik sbírku retrovozů stále rozšiřuje

Vozů pro historické jízdy má podnik aktuálně dvanáct a postupně sbírku rozšiřuje. Vzhledem k současné situaci a výpadku příjmů je však možné, že obnova půjde pomalejším tempem. „Dřevák“ je vůz z roku 1943, který vyrobila Královopolská strojírna, jezdil v pravidelném provozu do roku 1971. Ročně najede kolem 2000 kilometrů a kromě provozu na historické lince je tradičním účastníkem Dnů dopravní nostalgie a lze si jej pronajímat i na komerční jízdy.