Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zadávací řízení na veřejnou zakázku zajišťující linkovou autobusovou dopravu ve Zlínském kraji. S novými dopravci a podle nových jízdních řádů měla doprava v kraji fungovat od 15. prosince. Výsledky veřejné zakázky napadla dopravní společnost BusLine LK a ÚOHS jejím námitkám vyhověl. Kraj teď proto musí chystat provizorní řešení.
Antimonopolní úřad zrušil výběrové řízení na linkové autobusy ve Zlínském kraji
Námitky, které BusLine zaslala antimonopolnímu úřadu, se podle náměstka hejtmana Zlínského kraje Pavla Botka (KDU-ČSL) týkaly transparentnosti zadávacího řízení, referencí jednotlivých dopravců nebo provázanosti integrovaných dopravních systémů Zlínského a sousedního Jihomoravského kraje.
„Je to velmi překvapivé a nepříjemné rozhodnutí. My ho musíme respektovat, ale máme právo podat rozklad proti tomuto prvoinstančnímu rozhodnutí, což uděláme,“ řekl Pavel Botek.
Zlínský kraj teď podle něj připraví přechodné řešení, které bude trvat od 15. prosince nejméně do září 2020. Hejtmanství zřejmě osloví formou jednacího řízení bez uveřejnění jednotlivé dopravce, kteří by mohli autobusové linky ve zmíněné době obsloužit.
BusLine napadla tendry i v jiných krajích
Hejtman Jiří Čunek (KDU-ČSL) řekl, že se BusLine LK zmíněného výběrového řízení ve Zlínském kraji vůbec nezúčastnil. Kraj ho podle něj vypíše znovu. „Věříme, že asi do tří měsíců, možná čtyř, by se nám to mohlo podařit. To znamená vypsat a soutěžit. Upadli jsme do stejné sítě jako některé jiné kraje, kterým také ÚOHS zrušil autobusové soutěže,“ řekl Jiří Čunek.
Skupina BusLine patří k největším dopravcům v zemi. Odmítá však, že by ovlivňovala rozhodování ÚOHS o veřejných zakázkách. Jednatel společnosti Jakub Vyskočil v březnu uvedl, že je skupina BusLine aktivním oponentem výběrových řízeních v mnoha krajích, když dlouhodobě prosazuje u objednatelů správnost výběrových řízení.
„Do těchto řízení podává své námitky a podněty. Pokud bychom ale srovnávali množství návrhů, ve kterých nám ÚOHS přisvědčil, oproti návrhům, ve kterých se s našim tvrzením neztotožnil, je toto srovnání hluboce v neprospěch skupiny BusLine,“ řekl Jakub Vyskočil.
Od prosince bude v kraji doprava fungovat s omezením
Cestujících ve Zlínském kraji se rozhodnutí ÚOHS dotkne zejména v tom, že od poloviny prosince nezačne v regionu fungovat plnohodnotná integrovaná doprava. Kraj zároveň bude muset v přechodném období slevit ze svých požadavků na kvalitu autobusů.
„S největší pravděpodobností dojde také i k redukci spojů v železniční i autobusové dopravě připravených podle nových jízdních řádů. Předpokládáme, že přechodné období bude trvat do prosince 2020, nejdéle však do podepsání smluv vzešlých z nového výběrového řízení,“ řekl Botek.
Výběr dopravců, kteří měli od prosince na dalších deset let provozovat veřejnou linkovou dopravu v regionu, schválili krajští radní v březnu. Zakázka byla rozdělena na šest částí. V regionu Zlín měla jezdit společnost Arriva Morava, na Uherskohradišťsku a v oblasti Valašské Klobouky ČSAD Bus Uherské Hradiště, na Kroměřížsku Krodos Bus, na Vsetínsku a v oblasti Valašského Meziříčí Transdev Morava a TQM - holding.
Oproti současnému stavu měly linky v kraji na základě veřejné soutěže posílit. Hejtmanství počítá s tím, že počet kilometrů bude navýšen o více než dvacet procent. Kraj již dříve uvedl, že počet objednávaných kilometrů u autobusů by měl vzrůst ze současných 20,5 milionu na téměř 25 milionů.