Nové linky i jízdní řády, jedna jízdenka na celou cestu. Zlínský kraj chystá dopravní revoluci

Zlínský kraj plánuje od poloviny letošního prosince zavedení nového systému Integrované dopravy Zlínského kraje, takzvaného Zetka. Změny se dotknou regionální autobusové i železniční dopravy. Kraj počítá s větším množstvím spojů a jejich lepší návazností, než je tomu dosud, uvedla mluvčí kraje Adéla Kousalová. 

Autobusové nádraží ve Zlíně
Zdroj: ČTK Autor: Petr Švancara

„Cestující se mohou například těšit na více autobusových i železničních spojů, rozšíření víkendového provozu na území celého kraje i na to, že na jednu cestu jim bude stačit zakoupit si jen jednu jízdenku bez ohledu na to, kolikrát budou přestupovat, a to i z vlaku na autobus nebo naopak,“ popsal náměstek hejtmana Pavel Botek (KDU-ČSL), zodpovědný za oblast dopravy.

Nový systém má být přehlednější a jednodušší. Změní se tarifní zóny i číslování linek, každá bude mít nově trojmístné číslo. „To umožní cestujícím snadno a rychle určit, kam je daná linka doveze, aniž by museli znát přesné trasování každého konkrétního spoje. Jízdní řády budou postaveny na intervalové dopravě v pravidelně se opakujících, snadno zapamatovatelných časech odjezdů. Ty budou voleny tak, aby bylo zajištěno maximum možných přípojů mezi linkami i druhy dopravy,“ uvedl kraj.

Logo Integrované dopravy Zlínského kraje
Zdroj: Zlínský kraj

Zmizet mají i souběhy mezi jednotlivými druhy dopravy. Nemělo by se tedy již stávat, že ve stejný čas vyrazí na stejnou trasu zároveň vlak i autobus a poté vznikne „hluché místo“, kdy dlouho nepojede nic. Nové jízdní řády mají být nastaveny tak, aby se vlaky s autobusy navzájem doplňovaly a v průběhu dne byla dopravní obslužnost rovnoměrná.

S integrovanou dopravou je připraveno také rozšíření železničních linek a nová přímá spojení. Jde zejména o spoje ze Slovácka do krajského města a z Rožnovska směrem do Valašských Klobouk. Na těchto trasách dnes cestující i třikrát přestupují, nově zde budou moci využít přímých vlaků.  

S orientací ve změnách pomůže dispečink

Než si lidé na nový systém zvyknou, budou se moci obracet na centrální dispečink. „Jeho pracovníci jsou připraveni cestujícím zodpovědět dotazy a pomoci například při jejich přestupu na další spoj.

Aktuálně pracovníci dispečinku podávají informace nejčastěji o dopravním spojení, poloze autobusového spoje, hlídají návaznosti a zpoždění automatickými zprávami,“ uvedla mluvčí kraje Adéla Kousalová.

Dispečeři podle ní rozesílají i ruční zprávy, nejčastěji v případech, kdy řidiči nedodržují jízdní řád. Mezi ručně zadané zprávy patří i ty, které zajišťují návaznosti linek dle požadavku cestujícího. Řidiči je pak zaslán požadavek na pozdržení spoje. Z dispečinku je odesláno týdně zhruba devět tisíc zpráv.

Lidé jej mohou pro řešení situací při svém cestování využívat již nyní. Od září navíc bude spuštěna speciální informační linka přímo k novému systému integrované dopravy.

„Cestující budou po celou dobu přípravy o nastavovaných změnách informováni a věřím, že pro jednoduchost systému si na veškeré změny lehce zvyknou a ‚Zetko‘ si rychle oblíbí,“ věří krajský náměstek pro dopravu.

Část vlakových spojů převezme Arriva 

Krajští zastupitelé také schválili, že od prosince bude dalších deset let zajišťovat část vlakových spojů v regionu soukromá společnost Arriva vlaky. Jezdit má mezi Starým Městem a Bylnicí a dále přes Valašské Klobouky do Rožnova pod Radhoštěm. Obslouží i spoje mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi. Dopravu na zbývajících tratích v regionu budou nadále zajišťovat České dráhy.

Dosud kraj za vlaky ročně zaplatil zhruba 300 milionů korun, v roce 2020 to bude téměř dvojnásobek. Částka navíc v dalších letech ještě poroste. Zvýší se i počet vlakových kilometrů, které bude kraj od dopravců objednávat. Příslušné smlouvy ale budou teprve podepsány.

U autobusové dopravy výběrové řízení na dopravce ještě neskončilo. Počet objednávaných kilometrů u autobusů by měl vzrůst ze současných 20,5 milionu téměř na 25 milionů. Odhadovaná cena zakázky je bezmála 11 miliard korun.

V kraji sice už řadu let funguje Zlínská integrovaná doprava (ZID), ta ale zahrnuje pouze městskou hromadnou dopravu ve Zlíně a Otrokovicích, železniční trať Otrokovice–Vizovice a některé vybrané jednotlivé autobusové spoje. Plošný integrovaný systém, jaký znají cestující například z okolí Brna nebo Prahy, vzniká v kraji vůbec poprvé.