Zlínský kraj plánuje od poloviny letošního prosince zavedení nového systému Integrované dopravy Zlínského kraje, takzvaného Zetka. Změny se dotknou regionální autobusové i železniční dopravy. Kraj počítá s větším množstvím spojů a jejich lepší návazností, než je tomu dosud, uvedla mluvčí kraje Adéla Kousalová.
Nové linky i jízdní řády, jedna jízdenka na celou cestu. Zlínský kraj chystá dopravní revoluci
„Cestující se mohou například těšit na více autobusových i železničních spojů, rozšíření víkendového provozu na území celého kraje i na to, že na jednu cestu jim bude stačit zakoupit si jen jednu jízdenku bez ohledu na to, kolikrát budou přestupovat, a to i z vlaku na autobus nebo naopak,“ popsal náměstek hejtmana Pavel Botek (KDU-ČSL), zodpovědný za oblast dopravy.
Nový systém má být přehlednější a jednodušší. Změní se tarifní zóny i číslování linek, každá bude mít nově trojmístné číslo. „To umožní cestujícím snadno a rychle určit, kam je daná linka doveze, aniž by museli znát přesné trasování každého konkrétního spoje. Jízdní řády budou postaveny na intervalové dopravě v pravidelně se opakujících, snadno zapamatovatelných časech odjezdů. Ty budou voleny tak, aby bylo zajištěno maximum možných přípojů mezi linkami i druhy dopravy,“ uvedl kraj.
Zmizet mají i souběhy mezi jednotlivými druhy dopravy. Nemělo by se tedy již stávat, že ve stejný čas vyrazí na stejnou trasu zároveň vlak i autobus a poté vznikne „hluché místo“, kdy dlouho nepojede nic. Nové jízdní řády mají být nastaveny tak, aby se vlaky s autobusy navzájem doplňovaly a v průběhu dne byla dopravní obslužnost rovnoměrná.
S integrovanou dopravou je připraveno také rozšíření železničních linek a nová přímá spojení. Jde zejména o spoje ze Slovácka do krajského města a z Rožnovska směrem do Valašských Klobouk. Na těchto trasách dnes cestující i třikrát přestupují, nově zde budou moci využít přímých vlaků.
S orientací ve změnách pomůže dispečink
Než si lidé na nový systém zvyknou, budou se moci obracet na centrální dispečink. „Jeho pracovníci jsou připraveni cestujícím zodpovědět dotazy a pomoci například při jejich přestupu na další spoj.
Aktuálně pracovníci dispečinku podávají informace nejčastěji o dopravním spojení, poloze autobusového spoje, hlídají návaznosti a zpoždění automatickými zprávami,“ uvedla mluvčí kraje Adéla Kousalová.
Dispečeři podle ní rozesílají i ruční zprávy, nejčastěji v případech, kdy řidiči nedodržují jízdní řád. Mezi ručně zadané zprávy patří i ty, které zajišťují návaznosti linek dle požadavku cestujícího. Řidiči je pak zaslán požadavek na pozdržení spoje. Z dispečinku je odesláno týdně zhruba devět tisíc zpráv.
Lidé jej mohou pro řešení situací při svém cestování využívat již nyní. Od září navíc bude spuštěna speciální informační linka přímo k novému systému integrované dopravy.
- telefonní čísla: 577 052 246, 739 219 254
- provozní doba: v pracovní dny od 4 do 22:30 hodin, v sobotu od 5:30 do 14 hodin, v neděli od 12:30 do 21 hodin
„Cestující budou po celou dobu přípravy o nastavovaných změnách informováni a věřím, že pro jednoduchost systému si na veškeré změny lehce zvyknou a ‚Zetko‘ si rychle oblíbí,“ věří krajský náměstek pro dopravu.
Část vlakových spojů převezme Arriva
Krajští zastupitelé také schválili, že od prosince bude dalších deset let zajišťovat část vlakových spojů v regionu soukromá společnost Arriva vlaky. Jezdit má mezi Starým Městem a Bylnicí a dále přes Valašské Klobouky do Rožnova pod Radhoštěm. Obslouží i spoje mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi. Dopravu na zbývajících tratích v regionu budou nadále zajišťovat České dráhy.
Dosud kraj za vlaky ročně zaplatil zhruba 300 milionů korun, v roce 2020 to bude téměř dvojnásobek. Částka navíc v dalších letech ještě poroste. Zvýší se i počet vlakových kilometrů, které bude kraj od dopravců objednávat. Příslušné smlouvy ale budou teprve podepsány.
U autobusové dopravy výběrové řízení na dopravce ještě neskončilo. Počet objednávaných kilometrů u autobusů by měl vzrůst ze současných 20,5 milionu téměř na 25 milionů. Odhadovaná cena zakázky je bezmála 11 miliard korun.
V kraji sice už řadu let funguje Zlínská integrovaná doprava (ZID), ta ale zahrnuje pouze městskou hromadnou dopravu ve Zlíně a Otrokovicích, železniční trať Otrokovice–Vizovice a některé vybrané jednotlivé autobusové spoje. Plošný integrovaný systém, jaký znají cestující například z okolí Brna nebo Prahy, vzniká v kraji vůbec poprvé.