Dopravu ve Zlínském kraji čekají změny. Autobusy najezdí asi o čtyři miliony kilometrů víc

Hromadnou dopravu ve Zlínském kraji čeká řada novinek. Hejtmanství plánuje více spojů, které lépe propojí regionální města v kraji. Zlepšit by se mělo i spojení s Brnem a Olomoucí. Počítá se i s plynulými přestupy mezi autobusy a vlaky. Jízdní řády podle nových pravidel by v ideálním případě měly začít platit od prosince 2019.

Autobusové nádraží ve Zlíně
Zdroj: ČTK Autor: Petr Švancara

„Největší změnou bude nabídka spojů, rychlost přepravy, jednotné jízdné. To znamená, že bude ve Zlínském kraji zaveden integrovaný dopravní systém. Předpokládáme, že se zvýší kvalita vozového parku, protože tam máme povinnosti vůči dopravcům, jako je klimatizace, nízkopodlažnost a podobně,“ uvedl radní Pavel Botek (KDU-ČSL). 

Plánovaný tendr se dotkne autobusové dopravy od roku 2019 do roku 2028. Zastupitelé nyní schválili podmínky výběrového řízení, rada ho vyhlásí příští týden. Odhadované náklady jsou 8,132 miliardy korun bez DPH s možností jejich snížení či zvýšení o dvacet procent.

Směrem do Brna mají posílit především spoje ze Zlína, Kroměříže a Uherského Hradiště. Pojedou po dálnici bez zastávek, aby mohly konkurovat automobilům a vlakům. Prioritní pak mají být spoje v brzkých ranních hodinách, aby lidé stihli přijet včas do práce nebo školy.

Přibýt mají i spoje do průmyslových podniků, v nichž pracují lidé na směny, nebo víkendové spoje do obcí, do kterých v sobotu a v neděli zajíždí jen minimum autobusů. Počet objednávaných kilometrů u autobusů tak vzroste ze současných 20,5 milionu na necelých 25 milionů.

Na železnici kraj usiluje o posílení spojů a zvýšení jejich kvality v nejfrekventovanějších místech. Patří mezi ně úseky mezi Kroměříží a Zlínem, Zlínem, Uherským Hradištěm a Veselím nad Moravou, Zlínem a Přerovem nebo Valašským Meziříčím a Vsetínem. U vlaků naroste počet objednávaných kilometrů na 4,9 milionu, nyní je to 3,5 milionu.

Jednotná karta na vlaky i autobusy

Součástí zakázky je i zavedení jednotné karty pro cestující, která by platila ve všech objednávaných autobusech a vlacích. Kraj chce regulovat i poplatky za vjezd na autobusová nádraží, která jsou často provozována soukromníky. Změnami chce nabídnout alternativu k automobilové dopravě především lidem dojíždějícím za prací. „Ve všech krajích, i nám srovnatelných, po zavedení integrované dopravy rapidně vzrostl počet cestujících,“ dodal Botek.

Zadání veřejné zakázky bylo v uplynulých letech už třikrát zrušeno a přepracováno. Hejtmanství ale nyní tlačí termín stanovený Evropskou unií, na jehož základě musejí vybraní dopravci v regionech začít jezdit už od příštího roku.