Světová operní hvězda, dirigent a zakladatel soutěže mladých pěveckých talentů Operalia Plácido Domingo přijel do Česka. Vůbec poprvé se totiž tato soutěž přesunula do Prahy, kde se utká čtyřicet nejlepších interpretů z celého světa. V Národním divadle poskytl Plácido Domingo České televizi exkluzivní rozhovor – o soutěži nebo o svých prvních konkurzech na roli v opeře. Rozhovor vedl Petr Kořínek.
Je moje povinnost pomáhat pěvcům, aby se stávali hvězdami, říká Plácido Domingo
Četl jsem, že když jste začínal, sám jste chodil na konkurzy.
Když jsem začínal, byl jsem velice mladý a samozřejmě jsem musel chodit na konkurzy. Naštěstí jsem nemusel chodit na mnoho konkurzů, dostal jsem angažmá, potom proběhly ještě tři nebo čtyři další konkurzy, nicméně potom jsem začal zpívat a dostávat jsem jednu smlouvu za druhou. Měl jsem štěstí.
Slyšel jsem, že se vám při konkurzu zlomil při vysokém tónu hlas. Tolerujete chyby?
Ano, chyba se stane. Je to, jako když máte tanečníka, který při náročné figuře upadne. A pěvec zase má ten problém, že se mu může zlomit hlas. Pěvec zažije momenty, kdy se mu hlas prostě zlomí, ale když máte štěstí, tak se to nestane před publikem.
Vy v rámci poroty nehlasujete. Proč?
Protože bych asi byl příliš štědrý. Mám raději, když pěvce hodnotí porotci, kteří vědí, co si přejí a co se jim líbí. Já vím, jak obtížné to je, takže bych možná dával každému daleko více bodů. Uvědomuji si, že to by asi nebylo úplně ono.
Když mám někdy pocit, že něco nedává smysl, tak mohu zasáhnout a mohu se k tomu vyjádřit, například když vidím, co chce kandidát svou interpretací říct. Analyzujeme to, někdy jde o bod dva rozdílu, a potom mohu zasáhnout a říct: Víte co, místo deseti finalistů jich budeme mít dvanáct nebo třináct, protože ten rozdíl je pouze dvoubodový.
Tímto způsobem do toho zasahuji a vzhledem k tomu, že i diriguji, tak se snažím pěvce sledovat, snažím se je doprovázet na piano při áriích a dát ze své strany cokoliv, aby i oni dávali vše. To je moje povinnost a také můj sen, pomoci, aby se pěvci stávali hvězdami.
Během konkurzu si děláte poznámky. Co si zapisujete, na co se soustředíte?
Ano, dělám si poznámky, je to i pro mé vlastní znalosti, postřehy, co si myslím o jednotlivých pěvcích, mentálně jim dávám určitý počet bodů, určité skóre. Víte, jsem ředitelem opery v Los Angeles, a když si zapamatuji nějakého pěvce, a nemusí ani vyhrát, ale zaujme mě, tak si to zapíšu a tímto způsobem mám povědomí o všech pěvcích, kteří se soutěže zúčastní.
Lada Bočková je skutečná umělkyně, říká Domingo
Včera jsem slyšel některá vystoupení, byl tam Piotr Buszewski z Polska, a ten měl velmi silnou prezenci na scéně a skvělou techniku, na druhé straně máte Damira Rachmonova z Uzbekistánu a ten byl téměř nesmělý, ale svůj part si opravdu užíval. Co máte raději?
Hovoříme o dvou případech, oba pěvci jsou tenoři, jsou hodně rozdílní, ale líbily se mi výkony obou. Samozřejmě dnes před námi stanou další kandidáti, ale myslím, že oni oba mají šanci dostat se do semifinále. Mohou i vyhrát.
A co Lada Bočková, jediná česká zástupkyně?
Ano, její hlas se mi velice líbí, ale musíme počkat do dnešního večera, než uslyšíme všechna vystoupení, pak teprve budeme moci rozhodnout o tom, kdo postoupí. Uvidíme, jak bude vypadat hlasování jednotlivých členů poroty a potom vybereme dvacet pěvců nebo možná o několik víc, protože když tam bude ten rozdíl jednoho nebo dvou bodů, tak vybereme více než dvacet postupujících, takže tajemství bude rozluštěno dnes večer. Je skvělá, je to živel, může postoupit do semifinále i finále, je to skutečná umělkyně, můžete na ni být hrdí.
Jsou zde členové poroty, kteří zastupují velké operní domy. Je možné, že ti, kteří se dostanou do finále, budou potom v těchto operních domech zpívat?
Ano, rozhodně, jsou tu lidé, kteří zodpovídají za operní domy, objevují tyto talenty a uzavírají s nimi smlouvy. V různých divadlech, která navštívíte, můžete vidět vítěze soutěže Operalia.
Redakčně kráceno. Celý rozhovor v originálním znění si můžete poslechnout výše ve zvukové podobě jako podcast.