Výrobci vatových tyčinek do uší nahradí v případě potřeby plast při jejich výrobě papírem. Takový produkt bude ale zřejmě mírně dražší, řekl generální ředitel společnosti Melitrade Petr Špaček. Společnost prodává v Česku hygienické potřeby značky Linteo.
Zakázaný plast v tyčinkách do uší nahradíme papírem, plánuje prodejce. Bude to však dražší
Zákaz tyčinek se společnosti Melitrade příliš nedotkne, tyčinky jsou pro firmu doplňkovým sortimentem. Firma je dováží, podle Špačka má ale společnost úzké vazby na výrobce a je schopna z určité části výrobu ovlivňovat.
Evropská komise tento týden navrhla zákaz jednorázových plastových brček, nádobí, vatových tyčinek a některých dalších plastových výrobků na jedno použití. Jejich prodej má být zakázán, pokud existují dostupné a cenově přijatelné alternativy. Podle prvního místopředsedy komise Franse Timmermanse by měly členské země i Evropský parlament návrhy projednat přednostně tak, aby byly přijaty ještě před volbami do europarlamentu na jaře příštího roku.
Tyčinky do uší budou z papíru
Konkrétně v oblasti vatových tyčinek podle ředitele splečnosti Melitrade náhradní řešení najít lze. „Pod značkou Linteo jsme v dřívějších dobách již prodávali papírové vatové tyčinky. Zájem byl však velice nízký. Především proto, že tyčinka z papíru je dražší než plastová a obchodní partneři a potažmo zákazník nebyl vždy ochoten zaplatit vyšší cenu,“ podotkl ředitel.
Papír je podle něj sice levnější než plast, ale pro potřebnou pevnost tyčinky, aby se neohýbala a nelámala, je potřeba větší gramáže papíru, což výrobek zdražuje. „Na kalkulacích stále pracujeme. Odhaduji však, že se bude jednat o jednotky procent,“ dodal k možnému zdražení Špaček.
„K obecnému vyjádření Evropské komise o celkovém zlepšení situace ohledně plastů, které zamořují planetu, se stavím kladně. Nicméně určitá rozhodnutí nejsou vždy ta nejšťastnější. Některé skupiny plastových výrobků se dají nahradit obratem, ale u některých skupin se alternativa nehledá jednoduše,“ doplnil Špaček.
Melitrade patří k významným dodavatelům obchodních řetězců, kterým jsou výrobky dodávány pod jejich privátními značkami. Zvláště v segmentu vlhčených ubrousků a papírových kapesníčků v krabičce patří společnost k hlavním dodavatelům na evropském trhu.