Zájem Čechů o slevové akce klesl. Poprvé po patnácti letech

Češi sice zůstávají evropskými šampiony ve slevách, ale podíl zboží prodávaného v akci poprvé za posledních patnáct let klesl. Ukázal to průzkum společnosti GfK. Zákazníci se naopak stále více zaměřují na nákup produktů vyšší kvality – a tedy i ceny.

V roce 2013 činil podíl zboží nakoupeného v akcích 42,8 procenta a loni 46,8 procenta. V letošním roce mírně klesl na 46,3 procenta. Přispěl k tomu zejména příznivý vývoj české ekonomiky, kdy lidé mají stále více peněz a zároveň se nebojí nakupovat (příznivé spotřebitelské klima). 

„Poprvé došlo k obrácení trendu,“ komentoval pokles zájmu o zlevněné zboží ředitel GfK Czech Tomáš Drtina a dodal, že dosavadní vývoj stále většího důrazu na slevové akce vyčerpával obchodníky i dodavatele. 

8 minut
Prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu o současných trendech
Zdroj: ČT24

„Češi utratili za potraviny za poslední rok o 3,7 procenta více než v předchozím období. Zřetelně se projevil také fenomém takzvaného up-tradingu, který lze jednoduše popsat tak, že levnější výrobky stále více nahrazujeme produkty s vyšší kvalitou a cenou,“ uvedl Drtina.  

Evropské trendy

Nejen v Česku, ale v celé východní Evropě stoupá průměrná velikost nákupu rychloobrátkového zboží. Naopak mírně klesá frekvence nákupů (v Česku tento trend není tak silný). Privátní značky obchodních řetězců rostou rychleji než značkové zboží. 

Role českých potravin je podle průzkumu u českého spotřebitele stabilizovaná, větší význam jim přisuzují zákazníci s vyšším vzděláním. To samé platí pro regionání a místní potravinářské výrobky. 

Tam, kde si mohou zákaznici vybírat, do jaké prodejny půjdou nakoupit potraviny, hraje v Česku už třetím rokem hlavní roli příhodnost její polohy. Na dalším místě je šíře sortimentu a až na třetím místě jsou akční ceny a slevy. 

Opět také roste míra využití automobilu při cestě za nákupem potravin. Zatímco v roce 2012 sedlo za volant 44 procent dotázaných a v dalších letech kolem 42 procent, letos to vyskočilo na téměř polovinu tázaných (47 %).

Mezi potravinové trendy patří rostoucí zájem o výrobky s proteinem (za pět let růst o 138 procent) či sójou (19). 

Jak na e-shopy? Modernějšími obchody a lepšími službami

Dnešní zákazníci jsou informovanější, sofistikovanější, sdílejí informace a v řadě pohledů jsou náročnější, uvedla prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Marta Nováková. Preferují jednoduchý, bezproblémový a pohodlný nákup, dodala.

I to vede v poslední době k velkým investicím obchodních řetězců do modernizace prodejen a zlepšování služeb. A bude to také hlavní zbraň kamenných prodejen v souboji s e-shopy. „Jen díky moderním technologiím a investicím nezmizí kamenné prodejny, zákazníkům totiž nabídnou nový koncept, atraktivní kombinaci centra nákupu, showroomu a divadla,“ domnívá se Nováková.   

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 9 hhodinami

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 21 hhodinami

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
včera v 13:39

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025
Načítání...