Spory o dvojí kvalitu stejných potravin povzbuzují obchodníky k dovozu přímo z Německa

Jsou potraviny a drogistické zboží, které se v některých zemích tváří jako dr. Jekyll, zatímco v jiných jako pan Hyde. Naposledy dvojí kvalitu výrobků prodávaných ve stejném obalu a pod stejným názvem v různých státech EU dokazoval průzkum, který si zadalo ministerstvo zemědělství. Jak však k tomu přistupují obchodníci, kteří dokážou vycítit nové větry a najít díru na trhu? Web ČT24 zjišťoval postup některých e-shopů i poznatky jejich asociací.

Výrobky v tuzemské obchodní síti srovnávají Češi nejčastěji s produkty nabízenými v Německu. U stejných značek někdy poukazují na jejich různá složení pro oba trhy, u dalších značek pak třeba na jejich nepřítomnost v Česku. 

Problematika dvojí kvality v různých zemích velmi trápí například internetový obchod Patro. „Dostáváme se totiž do velkých obtíží v okamžiku, kdy zákazník počítá s určitou kvalitou (nebo složením) a náš dodavatel dodá kosmetiku s jiným složením,“ napsal ředitel divize E-Business Lukáš Židek.

Zákazník může vrátit výrobek zpět do 14 dnů bez udání důvodů a dodavatel jej již nevezme zpět. Ředitel podotkl, že u drogistického zboží je tento problém v menší míře než u potravin.

„Nabízení produktů určených pro jiný trh, než je český, je složitější téma. Otevřeně vám dodavatelé neřeknou, že tato krabice je pro Polsko a tato pro Francii a tuto můžeme prodat v České republice. Ale víme, že to takto funguje. Ale tohle vám žádný dodavatel nepotvrdí. Proto se s tím bojuje velmi obtížně,“ dodal Židek.

Alza, největší český e-shop s počítači a elektronikou, který nabízí také drogistické zboží, uvedl, že specifické dotazy na kvalitu nezaznamenává. PR manažerka a mluvčí Patricie Šedivá dodala, že Alza nakupuje výhradně od oficiálních dodavatelů a kvalita výrobků, které prodává, je pro ni prioritou.

Za sílícími diskusemi o dvojí kvalitě vycítily svou příležitost některé další e-shopy a začaly německé zboží nabízet. Často za nimi stojí lidé, kteří v Německu pracovali či žili nebo to mají do této země geograficky blízko.

„V Německu jsem delší dobu žila a po návratu do Čech jsem zjistila, že zde nakoupené zboží neodpovídá tomu, na co jsem v byla v Německu zvyklá,“ uvedla Jaroslava Kunešová, sales manager v e-shopu Nakupznemecka. 

Realita versus představy a ceny

Jako příklad zmínila, že prací prášky neperou zcela podle jejích představ, káva a máslo jsou zbytečně drahé a sortiment mléčných produktů je velmi omezený. Některé cukrovinky se pak na český trh vůbec nedostanou. 

V minulosti to řešila nákupními cestami do Německa jednou za měsíc. Pro rodinu, pro přátele, později i pro sousedy. Před sedmi lety pak založila e-shop. Zákazníci přibývají, ale s nimi i konkurence, dodává.

„Zákazníci preferují jak drogerii, tak potraviny. V naší nabídce máme produkty, které se v Čechách prodávaly, ale z nezjištěných důvodů již nejsou k dostání, u třech výrobků jsme jediní, kdo je zákazníkům dokáže nabídnout,“ říká Kunešová.

  • V současnosti neexistuje legislativa, která by výrobcům nařizovala, že mají vyrábět naprosto identické výrobky pro jednotlivé země EU, uvedla za Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) Irena Vlčkova, manažerka pro cestovní ruch, sociální dialog a PR.
  • SOCR ČR se domnívá, že spíše než sjednocení kvality potravin je důležité nastavit pravidla pro transparentní označení různé kvality nebo i chutě potravin. Někteří výrobci respektují lokální preference, je ovšem zásadní, aby pravdivě označovali složení a obsah na obalu jednotlivých výrobků.
  • Podobná situace je podle svazu i u nepotravinářského zboží. Například automobily určené pro český trh mají často odlišné vybavení než automobily určené pro německý či britský trh a prodávají se pod stejným označením.

Vzhledem k dobré dojezdové vzdálenosti, výši cen kvalitních potravin a drogerie i jejich širokému sortimentu zvolil nakupování v Německu také Jiří Humpolák. Později pak založil e-shop Kuptoznemecka.

Nárůst zájmu vnímá zejména v době tradičních svátků (Vánoce, Velikonoce), kdy zákazníci objednávají hlavně sladkosti. „V běžných měsících je poptávka ustálena a zaměřena na produkty spíše speciálního charakteru, bezlepkové potraviny, strava pro zvířata, různé doplňky stravy, speciální drogistické zboží,“ uvádí.

  • Podle SOCR se kvalita potravin v českých obchodech v posledních letech významně zlepšuje. A to z hlediska potravinové bezpečnosti, transparentnosti původu, důvěryhodnosti poskytovaných informací na obalech výrobků i jejich vlastního složení.
  • Podle svazu není možné říci, že máme v Česku horší kvalitu než v západní Evropě. „Pravdou nicméně zůstává, že s ohledem na kupní sílu obyvatel se v obchodech v západní Evropě objevuje větší množství výrobků s vyšší přidanou hodnotou – a tedy kvalitnějších,“ uvedl.

Podle jeho zkušeností roste v Německu počet českých „nakupujících turistů“. V jejich košících vídá právě zboží, které je „medializováno jako více kvalitnější než v Česku“, tedy například dětské příkrmy, sladkosti či mražené výrobky.

Jak se projevil spor o dvojí kvalitu

Patrik Malchárek začal s e-shopem Theuerland na návrh svého tchána Theuera, který do Česka dovážel pro rodinu a známé hlavně prací prostředky. Za poslední rok, kdy se téma dvojí kvality potravin a jiného zboží zviditelnilo, pozoruje nárůst poptávky, ale nijak výrazný.

„Lidé si více čtou složení a ptají se, jestli je zboží opravdu z Německa. U nás nakupují hlavně prací prášky a čokolády,“ dodává Malchárek.

  • S růstem kupní síly bude i česká populace v daleko větší míře chtít, stejně jako u aut nebo jiného spotřebního zboží, nakupovat identické značky zboží a ve stejné výbavě jako třeba v Německu, uvádí Svaz obchodu a cestovního ruchu.
  • Obchodníci proto podporují iniciativu ministra zemědělství Jurečky a skupiny zemí V4 k vyjasnění situace ohledně rozdílné kvality „identických značek výrobků“.
  • Podle SOCR ČR by mohlo být například odlišeno zřetelným dodatkovým nápisem integrovaným do nápisu do obalu daného výrobku: Czech edition (pokud je výrobek specifický pro český trh), German edition (pokud je specifický pro německý trh) nebo EU/Worldwide edition (pokud je identický v celé Evropě /na celém světě).

Trochu jiný pohled pak nabízejí zástupci e-shopu Vasobchodak, podle nichž se poptávka za poslední rok výrazně zvýšila. Domnívají se však, že téma dvojí kvality je dlouhodobější a nejedná se jen o potraviny, ale „obecně o průřez všemi odvětvími“. K poptávanému sortimentu dodávají, že je vyvážený, nelze tedy říci, že by třeba výrazně převažovaly potraviny nad drogistickými zbožím.

„Maminky kupují sortiment pro děti, od dětské kosmetiky, výživu a pleny. Spoustu maminek dopřává i větším dětem kvalitní jogurty a základní potraviny. Další zákazníci pak kupují výhradně drogerii,“ upřesňují.

Vydáno pod