Výrobky v tuzemské obchodní síti srovnávají Češi nejčastěji s produkty nabízenými v Německu. U stejných značek někdy poukazují na jejich různá složení pro oba trhy, u dalších značek pak třeba na jejich nepřítomnost v Česku.
Problematika dvojí kvality v různých zemích velmi trápí například internetový obchod Patro. „Dostáváme se totiž do velkých obtíží v okamžiku, kdy zákazník počítá s určitou kvalitou (nebo složením) a náš dodavatel dodá kosmetiku s jiným složením,“ napsal ředitel divize E-Business Lukáš Židek.
Zákazník může vrátit výrobek zpět do 14 dnů bez udání důvodů a dodavatel jej již nevezme zpět. Ředitel podotkl, že u drogistického zboží je tento problém v menší míře než u potravin.
Galerie: Srovnání výrobků: Iglo – rybí prsty
„Nabízení produktů určených pro jiný trh, než je český, je složitější téma. Otevřeně vám dodavatelé neřeknou, že tato krabice je pro Polsko a tato pro Francii a tuto můžeme prodat v České republice. Ale víme, že to takto funguje. Ale tohle vám žádný dodavatel nepotvrdí. Proto se s tím bojuje velmi obtížně,“ dodal Židek.
Alza, největší český e-shop s počítači a elektronikou, který nabízí také drogistické zboží, uvedl, že specifické dotazy na kvalitu nezaznamenává. PR manažerka a mluvčí Patricie Šedivá dodala, že Alza nakupuje výhradně od oficiálních dodavatelů a kvalita výrobků, které prodává, je pro ni prioritou.
„V Německu jsem delší dobu žila a po návratu do Čech jsem zjistila, že zde nakoupené zboží neodpovídá tomu, na co jsem v byla v Německu zvyklá,“ uvedla Jaroslava Kunešová, sales manager v e-shopu Nakupznemecka.
Realita versus představy a ceny
Jako příklad zmínila, že prací prášky neperou zcela podle jejích představ, káva a máslo jsou zbytečně drahé a sortiment mléčných produktů je velmi omezený. Některé cukrovinky se pak na český trh vůbec nedostanou.
V minulosti to řešila nákupními cestami do Německa jednou za měsíc. Pro rodinu, pro přátele, později i pro sousedy. Před sedmi lety pak založila e-shop. Zákazníci přibývají, ale s nimi i konkurence, dodává.
„Zákazníci preferují jak drogerii, tak potraviny. V naší nabídce máme produkty, které se v Čechách prodávaly, ale z nezjištěných důvodů již nejsou k dostání, u třech výrobků jsme jediní, kdo je zákazníkům dokáže nabídnout,“ říká Kunešová.
Vzhledem k dobré dojezdové vzdálenosti, výši cen kvalitních potravin a drogerie i jejich širokému sortimentu zvolil nakupování v Německu také Jiří Humpolák. Později pak založil e-shop Kuptoznemecka.
Nárůst zájmu vnímá zejména v době tradičních svátků (Vánoce, Velikonoce), kdy zákazníci objednávají hlavně sladkosti. „V běžných měsících je poptávka ustálena a zaměřena na produkty spíše speciálního charakteru, bezlepkové potraviny, strava pro zvířata, různé doplňky stravy, speciální drogistické zboží,“ uvádí.
Podle jeho zkušeností roste v Německu počet českých „nakupujících turistů“. V jejich košících vídá právě zboží, které je „medializováno jako více kvalitnější než v Česku“, tedy například dětské příkrmy, sladkosti či mražené výrobky.
Jak se projevil spor o dvojí kvalitu
Patrik Malchárek začal s e-shopem Theuerland na návrh svého tchána Theuera, který do Česka dovážel pro rodinu a známé hlavně prací prostředky. Za poslední rok, kdy se téma dvojí kvality potravin a jiného zboží zviditelnilo, pozoruje nárůst poptávky, ale nijak výrazný.
„Lidé si více čtou složení a ptají se, jestli je zboží opravdu z Německa. U nás nakupují hlavně prací prášky a čokolády,“ dodává Malchárek.
„Maminky kupují sortiment pro děti, od dětské kosmetiky, výživu a pleny. Spoustu maminek dopřává i větším dětem kvalitní jogurty a základní potraviny. Další zákazníci pak kupují výhradně drogerii,“ upřesňují.