Obchod, ve kterém úplně chybí pokladny, a přesto funguje. Většina zákazníků i prodavačů si něco takového představí jen stěží. Už brzy by se však bez placení na místě mohlo nakupovat běžně. Technologie, se kterými jako první přišli internetoví prodejci, si pomalu klestí cestu i do městských večerek.
Žádné pokladny, žádné fronty. Budoucnost nakupování může být ve stylu „vezmi, co chceš, a jdi“
Zažité způsoby nakupování, které zahrnují závěrečnou návštěvu pokladny, před kterou se vine fronta, se internetové a technologické firmy snaží proměnit. Odlišný koncept prodejny přináší třeba Amazon.
Zákazník se při příchodu do obchodu přihlásí s aplikací nainstalovanou v mobilu, vybere zboží a pak jednoduše odejde pryč. „Vypadá to skoro jako legální krádež,“ popisuje princip nakupování analytik z RBC Capital Markets Mark Mahaney.
Ovšem skutečně zboží ukrást je tu vlastně těžké. Díky kamerám a váhovým senzorům ví umělá inteligence o všem, co zákazníci vezmou do ruky. Jejich platbu pak obchod vyřídí na dálku, podobně jako v e-shopu.
Varianta i pro stávající podniky je otevřená všem zákazníkům
Příležitost posunout zkušenost s nakupováním do nové roviny vycítila i řada menších technologických firem. Start-up Standard Cognition teď nabízí nové systémy třeba večerkám. „Amazon má technologie a staví kolem nich obchody, které teď otevírá po celé zemi. My se na svět díváme jako na miliony obchodníků, kteří už tu jsou,“ vysvětlil spoluzakladatel Standard Cognition Michael Suswal.
V jejich podání sice může pro rozpoznání zákazníka také posloužit mobilní aplikace, ale obchod obcházející standardní pokladní systém může navštívit i člověk, který si smartphone třeba zapomněl doma. V prodejnách, které využívají tuto technologii, kamery identifikují každého zákazníka primárně podle postavy a jeho pohybu.
Nabídka slev v reálném čase – podle chování zákazníka
Nákup přes aplikaci každopádně otevírá obchodníkům dveře i k novým marketingovým trikům. Když zákazník zboží vezme, ale pak vrátí zpátky do regálu, může na něj třeba okamžitě dostat slevu.
Přesto se nové projekty zatím uchytily jen v centrech metropolí, jako je Seattle nebo San Francisco. Limity moderních postupů vnímá strategický poradce pro maloobchod v PwC Radek Dráb. „Představte si, že něco takového budete nabízet na městě o patnácti stech lidech. Máte obrovské množství lidí, kteří jsou zvyklí na určitý typ obsluhy, a ti to prostě nebudou využívat, i když se jim to nějakým způsobem vysvětlí,“ poznamenal Dráb.
Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška si ale všímá i vývoje ve vnímání funkce prodavače, přičemž klasický prodavač už podle něj prakticky mizí. „Dřív jsme byli co do informací odkázáni jenom na něj, nyní se můžeme zeptat stovek uživatelů, kteří si produkt koupili před námi,“ uvedl s tím, že v tom očekává ještě větší automatizovanost.
„Nebudu se ptát, co si někdo myslí o této televizi, ale již mi bude doporučována televize, kterou si koupili lidé, s nimiž mám mnoho společného. A tato personalizace třeba ví, že by se mi tahle televize mohla líbit, protože například hodně sleduju sport a je vhodná k jeho sledování,“ přiblížil.
Nákupy bez pokladen chce každopádně letos otestovat i polská síť Žabka. Pro začátek ale jen v jedné z víc než pěti tisíc prodejen. Technologie ostatně stále trpí neduhy. Mohou ji třeba zmást dva zákazníci s podobnou postavou nebo uličník, který zpřehází zboží v regálech.