Nakupování na internetu by mohlo za pár let vypadat úplně jinak. Tvůrci e-shopů totiž začínají experimentovat s virtuální realitou, která zákazníkům umožní vybírat a zkoušet zboží podobně jako v kamenné prodejně. Prototyp takového obchodu teď vzniká i v Česku. Jde o jeden z prvních podobných projektů na světě.
Virtuální realita může změnit nakupování v e-shopech. Oblečení si člověk „vyzkouší“ on-line
„V klasických e-shopech v České republice vznikne několik stovek tisíc objednávek denně a roční obrat tvoří okolo 110 až 120 miliard korun. Narážíme tam ale na určité limity,“ upozorňuje Peter Mac ze společnosti Shoptet. Zmíněným omezením naráží na momenty, kdy si chce člověk koupit oblečení, ale nemůže se ho dotknout ani si ho vyzkoušet.
Tento handicap by však mohla překonat virtuální realita jako možná budoucnost on-line nakupování. Zákazník si zboží díky ní může prohlédnout mnohem přirozenějším způsobem.
Obchod bude znát zákazníkovu podobu, jeho míry a váhy. Přesné proporce se promítnou do jeho virtuální postavy, na níž si bude moct zákazník zboží před virtuálním zrcadlem vyzkoušet. „Bude znát vaše rozhodování a vaše názory a podle toho vám bude nabízet specifické výrobky, které by se vám mohly líbit,“ doplnil Mac.
Překážka? Aktuální cena vybavení
Masovějšímu rozšíření takového způsobu nakupování brání v současnosti hlavně cena nezbytného technického vybavení. Brýle pro virtuální realitu spolu s ovladači stojí okolo dvaceti tisíc korun a dostatečně výkonný počítač vyjde minimálně na dalších třicet tisíc.
Na světě má podobné zařízení aktuálně asi osmdesát milionů domácností, většinou na počítačové hry. Počty nicméně rychle narůstají.