Nutnost získat příliš mnoho razítek, složitá jednání o výkupech pozemků či kličky odpůrců při odvoláních u soudů – tak reagoval v pořadu Devadesátka ČT24 generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa na kritiku Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), že u nás je výstavba dálnic příliš pomalá.
Výstavbu dálnic zdržují spory s vlastníky pozemků i složitá administrativa, tvrdí šéf ŘSD Kroupa
Ministerstvo dopravy v současnosti počítá s tím, že celá plánovaná dálniční síť bude hotová v roce 2050. NKÚ se však domnívá, že je to příliš ambiciózní plán. V tom případě by totiž musela být výstavba téměř dvakrát rychlejší.
Kroupa (v čele ředitelství je tři roky a dva měsíce) řekl, že v minulosti se při výstavbě nových úseků dálnic zaspalo a peněz do přípravy nešlo tolik, kolik bylo potřeba. Negativně prý působilo také časté střídání ministrů dopravy, pod které Ředitelství silnic a dálnic patří. To se podle něho zlepšilo až za minulé a současné vlády, která vidí výstavbu jako svou prioritu a účinně ji podporuje.
„I na jednoduchou modernizaci dálnice D1 je potřeba dohromady 191 razítek,“ uvedl jako příklad ředitel. Zmínil také neustálé diskuse s vlastníky pozemků – ti nejproblematičtější podle něj ani nekomunikují. K vyvlastnění přistupuje ŘSD až v krajních fázích, kdy jednání nevede k dohodě, uvedl Kroupa.
„Bohužel, jsou stále případy, kdy je potřeba institut vyvlastnění použít a není možné s vlastníkem nalézt dohodu,“ dodal.
Vzhledem k tomu, jak pomalu se dálnice v Česku stavějí, domnívají se kontroloři, že se nepodaří dokončit celou dálniční síť do roku 2050, jak předpokládá ministerstvo dopravy. Zatím je hotová z 60 procent, zbývá tedy přes 800 kilometrů.
„Podle stavu v době kontroly je reálné v letech 2018 až 2020 zprovoznit 52 kilometrů dálnic, což je v průměru 17 kilometrů ročně. Tempo výstavby tak není pro záměr dobudovat síť dálnic v délce 2073 kilometrů do roku 2050 postačující,“ varovali kontroloři.
Kroupa přiznal, že přesně neví, kolik se letos otevře nových kilometrů dálnic a silnic první třídy. Rámcově kolem 50 kilometrů, dodal.
V pořadu zazněla také otázka diváka, kdy bude dokončena modernizace dálnice D1. Podle Kroupy má skončit v roce 2020. Připustil však, že „vrásky mi dělá odvolání proti jednotlivým podkladovým rozhodnutím, kdy mezi vydaným stavebním povolením a pravomocným stavebním povolením, které potvrdí odvolací orgán, je rámcově i rok a čtvrt“.
Letos se zde bude opravovat na pěti úsecích.