Výstavbu dálnic zdržují spory s vlastníky pozemků i složitá administrativa, tvrdí šéf ŘSD Kroupa

52 minut
Šéf ŘSD Jan Kroupa v Devadesátce ČT24
Zdroj: ČT24

Nutnost získat příliš mnoho razítek, složitá jednání o výkupech pozemků či kličky odpůrců při odvoláních u soudů – tak reagoval v pořadu Devadesátka ČT24 generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa na kritiku Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), že u nás je výstavba dálnic příliš pomalá.

Ministerstvo dopravy v současnosti počítá s tím, že celá plánovaná dálniční síť bude hotová v roce 2050. NKÚ se však domnívá, že je to příliš ambiciózní plán. V tom případě by totiž musela být výstavba téměř dvakrát rychlejší.

Kroupa (v čele ředitelství je tři roky a dva měsíce) řekl, že v minulosti se při výstavbě nových úseků dálnic zaspalo a peněz do přípravy nešlo tolik, kolik bylo potřeba. Negativně prý působilo také časté střídání ministrů dopravy, pod které Ředitelství silnic a dálnic patří. To se podle něho zlepšilo až za minulé a současné vlády, která vidí výstavbu jako svou prioritu a účinně ji podporuje. 

„I na jednoduchou modernizaci dálnice D1 je potřeba dohromady 191 razítek,“ uvedl jako příklad ředitel. Zmínil také neustálé diskuse s vlastníky pozemků – ti nejproblematičtější podle něj ani nekomunikují. K vyvlastnění přistupuje ŘSD až v krajních fázích, kdy jednání nevede k dohodě, uvedl Kroupa. 

„Bohužel, jsou stále případy, kdy je potřeba institut vyvlastnění použít a není možné s vlastníkem nalézt dohodu,“ dodal.

Vzhledem k tomu, jak pomalu se dálnice v Česku stavějí, domnívají se kontroloři, že se nepodaří dokončit celou dálniční síť do roku 2050, jak předpokládá ministerstvo dopravy. Zatím je hotová z 60 procent, zbývá tedy přes 800 kilometrů.

„Podle stavu v době kontroly je reálné v letech 2018 až 2020 zprovoznit 52 kilometrů dálnic, což je v průměru 17 kilometrů ročně. Tempo výstavby tak není pro záměr dobudovat síť dálnic v délce 2073 kilometrů do roku 2050 postačující,“ varovali kontroloři.

Kroupa přiznal, že přesně neví, kolik se letos otevře nových kilometrů dálnic a silnic první třídy. Rámcově kolem 50 kilometrů, dodal. 

V pořadu zazněla také otázka diváka, kdy bude dokončena modernizace dálnice D1. Podle Kroupy má skončit v roce 2020. Připustil však, že „vrásky mi dělá odvolání proti jednotlivým podkladovým rozhodnutím, kdy mezi vydaným stavebním povolením a pravomocným stavebním povolením, které potvrdí odvolací orgán,  je rámcově i rok a čtvrt“. 

Letos se zde bude opravovat na pěti úsecích. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 20 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
před 21 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
před 22 hhodinami

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...