Slovensko zůstává i přes pokles odbytu lídrem ve výrobě aut. Nikde jinde na světě nevzniká tolik vozů v přepočtu na obyvatele. Do rekordních čísel z roku 2019 má ale stát zatím daleko – i kvůli pandemii nebo inflaci.
Slovensko je stále lídrem ve výrobě aut. Tamní průmysl však po covidu a inflaci čekají další výzvy
Automobilky nejen na Slovensku prožily v minulosti těžké časy, které byly plné váhání a nejistých manévrů. „Epidemie koronaviru, následně čipová krize, potom se k tomu přidala rusko-ukrajinská válka, která přinesla i energetickou krizi,“ vyjmenovává mluvčí Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.
Ještě loni podobné podniky musely přerušovat provoz. Pod milion kusů aut ale produkce neklesla, a i proto země drží prvenství – 185 vyrobených vozů na tisíc obyvatel je čtyřikrát více než například v Německu.
Klíčové odvětví
To, jak moc klíčové je tohle odvětví pro celé Slovensko, ukazují čísla. Automobilový průmysl přímo či nepřímo zaměstnává podle analýz každého desátého zaměstnance v zemi – celkem na 260 tisíc lidí – ať už ve výrobě, dodavatelství, nebo vývoji. Nyní tvoří dvanáct procent HDP a víc než polovinu celkového vývozu.
Automobilový průmysl je pro Slovensko citlivý a alternativní pohony jsou i zde tématem, dokonce předvolebním. Země stejně jako Česko brojí proti emisním limitům, ale firmy se na ně již chystají.
„Už dnes máme podíl elektrického pohonu zhruba třicet procent ve všech továrnách a tento podíl narůstá. Je to největší transformace, která před námi stojí,“ podotýká prezident slovenského Svazu automobilového průmyslu Alexander Matušek. Do budoucna je výzvou také levnější konkurence z Asie a je otázkou, jak se s ní vypořádá.