Automobilky loni rostly navzdory chybějícím dílům. Čekací doba na vozy už se zkracuje

6 minut
Události: Situace v automobilovém průmyslu
Zdroj: ČT24

Situace v automobilovém průmyslu se pomalu stabilizuje. Loni se mu i přes problémy s chybějícími díly podařilo růst – celkově o třináct procent na tržbách i exportu. Pozitivně vidí i vývoj pro letošní rok. Producenti osobních aut už vyrábějí podobným tempem jako před covidem. Situace v dodavatelském řetězci ještě podle nich sice není zcela bez problémů, čekací doba na nové vozy už se ale zkracuje.

Každou hodinu sjede z linky Hyundai Motor Manufacturing 66 aut. To je maximální rychlost, jakou jsou schopni vyrábět. Problémy v dodavatelském řetězci sice ještě úplně nevymizely, automobilkám se s nimi ale daří vypořádat. Na lince Hyundai za první půlrok vzniklo ještě víc aut, než plánovali. Zkracují se tak i čekací lhůty na nové vozy. „Samozřejmě stále záleží na specifikacích, protože některé díly jsou hůře dostupné než jiné a ta dodací lhůta se může v současné době lišit od jednoho měsíce až v některých výjimkových specifikacích po jeden rok,“ přiblížil mluvčí firmy Petr Michník.

Kratší dobu se už čeká i na vozy, které vyjíždějí ze závodů v Mladé Boleslavi nebo Kvasinách. Škoda Auto navíc přidává výrobní směny, aby pokryla čekající zakázky. V posledních letech to bylo kvůli problémům s dodávkami dílů spíše naopak. „V první polovině roku jsme kvůli nedostatku čipů a některých řídicích jednotek přišli o desítky tisíc vozů. Nicméně se zdá, že od současné doby je situace stabilizovaná. To znamená, že budeme vyrábět vozy navíc a já doufám, že výroba do konce roku poběží bez přerušení,“ sdělil člen představenstva společnosti Martin Jahn.

Generální ředitel Toyoty Motor Manufacturing Czech republic Robert Kiml poznamenal, že stále ještě dochází k určitým nesrovnalostem. „Ale to se postupně srovnává, takže já věřím, že do konce roku, pokud nenastane žádná podobná krize, jako nastala s válkou na Ukrajině, by se tak dodavatelský řetězec mohl dostat do stabilní pozice,“ uvedl s odkazem na ruskou agresi.

Jako nestabilní ale vidí prostředí v autoprůmyslu ještě někteří dodavatelé. „My už jsme se dnes jako dodavatelé naučili plánovat tak, že víceméně sami odhadujeme, co asi bude potřeba, abychom si sami nevytvářeli zásoby a nedostávali se do problémů. Není to tak dobře, ale prostě ta doba je taková,“ poznamenal generální ředitel společnosti Motor Jikov Group Miroslav Dvořák.

28 procent tržeb zpracovatelského průmyslu

Automobilky nyní stále vyrábějí auta, která si zákazníci objednali v minulých měsících. Někteří výrobci vidí, že poptávka mírně klesá.

I přes potíže v uplynulých letech ale automobilový průmysl zůstává pilířem české ekonomiky. Tvoří 28 procent tržeb veškerého zpracovatelského průmyslu a téměř pětinu českého exportu. Průměrná mzda v odvětví rostla loni o devět procent na zhruba padesát a půl tisíce. Zaměstnanci, kteří pracují přímo u výrobců aut, si v průměru vydělali přes 61 tisíc, ti u dodavatelů zhruba 43 a půl tisíce. Počty pracovníků klesly o necelá dvě procenta. U finálních výrobců v roce 2022 pracovalo zhruba 48 tisíc lidí. V dodavatelských firmách to bylo 82 tisíc.

Cíl: Uhlíková neutralita

Nejen na výrobce aut v nejbližších letech čeká hned několik výzev – elektromobilita, emisní norma Euro 7 nebo dekarbonizace výroby. Spojené jsou hlavně s vysokými investicemi. Tuzemské automobilky nyní ve velkém přemýšlejí, jak zbavit svoji výrobu přebytečného oxidu uhličitého.

Například v kolínském závodě, kde vznikají nejmenší modely vozů automobilky Toyota, se ještě nedávno z velké míry převážely po silnici. Nyní už jich skoro polovina putuje po železnici. A není to jediné řešení, díky kterému chtějí do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality. „Je to spousta technologií na recyklaci vody, pak to jsou různé třeba malé drobné podněty, které dávají sami zaměstnanci. A může to být do různých investic, které se týkají energie a využívání energie,“ nastínil mluvčí Toyoty Tomáš Paroubek.

Stát to bude stovky milionů korun. Peníze do podobných řešení investují i v Nošovicích. „Například od roku 2022 odebíráme elektřinu pouze z obnovitelných zdrojů, plánujeme i některé velké investice, ať už se jedná o instalaci fotovoltaické elektrárny na střechy našich výrobních hal, kde momentálně finišujeme potřebná povolení,“ vyjmenoval mluvčí Hyundai Michník.

Právě jednu z fotovoltaických elektráren nedávno instalovali i v logistickém areálu v Mladé Boleslavi. Energii chtějí ale získávat i jinak. „V poslední době jsme realizovali velký projekt větrníků ve větrném parku Melč, kde jsme zajistili kapacitu zhruba 26 gigawatthodin ročně,“ sdělil jednatel firmy ŠKO-ENERGO Tomáš Kubín.

„O pár desítek metrů dál už vyvstala před krátkým časem nová bioplynová stanice, kterou připravilo město s dalšími soukromými subjekty. A my samozřejmě máme zájem s městem spolupracovat a přemýšlíme, jak ten bioplyn využívat případně i pro náš závod,“ doplnil vedoucí řízení značky Škoda Auto Jan Hoffman. I oni mají za cíl uhlíkovou neutralitu do konce tohoto desetiletí. Jedna z jejich továren, konkrétně ta ve Vrchlabí, to splňuje už od konce roku 2020.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 2 hhodinami

Ukrajinský velvyslanec ocenil ukrajinské děti úspěšné v českých školách

Ukrajinský velvyslanec v Česku Vasyl Zvaryč ocenil pamětní plaketou 24 ukrajinských dětí, které uspěly ve vědomostních, sportovních nebo uměleckých kláních. V tuzemsku jich žijí desítky tisíc, uprchly s rodiči z domova kvůli ruské invazi. Velvyslanec vyzdvihl, že si uchovávají ukrajinskou identitu a svými úspěchy přispívají k pozitivnímu obrazu českých škol, kroužků a sportovních týmů. Poděkování úspěšným dětem pořádalo velvyslanectví podruhé. V Česku je nyní asi 400 tisíc Ukrajinců, kteří jsou držiteli dočasné ochrany. Podle průzkumu Člověka v tísni se jich chce po válce vrátit na Ukrajinu zhruba pětina.
před 2 hhodinami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
11:42Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
před 2 hhodinami

Burkina Faso propustila vězněného Čecha

Osm zaměstnanců mezinárodní nevládní organizace INSO, včetně českého občana, kteří byli v uplynulých měsících zadrženi v Burkina Fasu a nařčeni ze špionáže, bylo propuštěno na konci října, napsala s odvoláním na prohlášení organizace agentura AFP. V Nizozemsku sídlící INSO poskytuje bezpečnostní analýzy humanitárním organizacím působícím v regionu.
17:23Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
před 4 hhodinami

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
15:10Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 5 hhodinami
Načítání...