Norma Euro 7 má začít platit v roce 2025. Automobilový průmysl se obává, že se nestihne připravit

7 minut
Události ČT: V roce 2025 začne platit nová norma Euro 7
Zdroj: ČT24

Europoslanci potvrdili, že od roku 2035 se budou –⁠ při pořízení nového vozu –⁠ prodávat už jenom bezemisní automobily. Už za dva roky má ale začít platit nová norma Euro 7, ke které má výhrady česká vláda. A k tomuto kritickému postoji se připojil i Senát. Evropská komise připomíná, že silniční provoz je hlavním zdrojem znečištění ve městech, a proto je potřeba předpisy zpřísnit. Tuzemští výrobci jsou ale proti, argumentují možným propouštěním, chybí jim prý i čas na přípravu.

Stejně jako starší normy, i Euro 7 sleduje řadu škodlivin. Jde ale dál –⁠ nově má zahrnout částice, které vznikají otěrem brzd a pneumatik. Na dvojnásobek prodlužuje dobu, po kterou auto musí vyhovět. Větší důraz klade norma i na reálný provoz.

„Všechny škodliviny, které norma definuje, musí vozidlo dosáhnout v reálném provozu, to znamená nejen v laboratoři, ale i po nastartování, ve vyšších nadmořských výškách, při nízkých teplotách a tak dále,“ popsal ředitel sekce certifikace vozidel TÜV SÜD Czech Martin Hron. Dodal, že u oxidů dusíku je zpřísnění poměrně zásadní pro vozidla s naftovým motorem.

Limit dusíku u naftových motorů se má snížit na úroveň těch benzinových. Jak přesně by se měly sledovat částice z pneumatik, ale v TÜV SÜD Czech ještě nevědí. „I vozidla s elektrickým pohonem pochopitelně emitují částice z brzd, pneumatik, takže i tato vozidla budou podléhat normě Euro 7,“ uvedl Hron. 

Za dvanáct let nová auta už jen bezemisní

Hlavním milníkem je však rok 2035, od kdy by nová auta už neměla produkovat emise skleníkových plynů. To ale neznamená konec spalovacích motorů, jde pouze o zákaz prodeje nových vozů s tímto typem pohonu. Starší auta tedy z provozu nezmizí, a to je také jedním z důvodů, proč chce Evropská komise přísnější normu Euro 7.

„První předpisy jsou už někdy ze 70. let, kdy se vliv na lidské zdraví úplně neřešil. Řešila se zejména kouřivost, aby přes kouř, třeba z nákladních vozidel, bylo vůbec vidět,“ řekl Hron. Teď jde ale víc o ochranu klimatu, což bylo i tématem českého předsednictví v Evropské unii. 

„Z hlediska celkových evropských emisí skleníkových plynů je trend poměrně dobrý, ale když se podíváme specificky na emise z dopravy, tam naopak došlo k nárůstu,“ sdělil vládní zmocněnec pro mezinárodní jednání o klimatu Jan Dusík.

Podle zástupců českého autoprůmyslu je ale Euro 7 klopýtnutím na cestě k novým autům bez emisí. Norma by znamenala konec některých modelů. Problém je i v tom, že údajně není možné se na ni tak rychle připravit.

„Zavádět dnes extrémně přísnou normou Euro 7 na velmi krátkou dobu prostě není racionální z hlediska vynaložených nákladů na ochranu životního prostředí,“ míní výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.  

Představení normy Euro 7 přišlo loni v listopadu, bylo to však s ročním zpožděním. Momentálně se o normě vyjednává, výsledek tak zatím není jistý. 

Euro 7 už za dva roky

Norma Euro 7 pro osobní auta má začít platit v polovině roku 2025, pro nákladní automobily o dva roky později. I toto je krok k takzvané uhlíkové neutralitě v polovině století. Celkové emise klesají, v Česku spadly o 43 procent. V dopravě ale rostou –⁠ absolutně i podílem na celkové produkci. Teď je skoro šestnáctiprocentní, před třiceti lety to bylo necelých šest procent.

Za tato čísla může větší počet aut, v poslední době také obliba robustnějších SUV a celkově větší mobilita lidí, kteří víc jezdí. V České republice je aktuálně šest a půl milionu osobních vozidel. Co se nedaří, je trend stárnutí vozového parku, který naopak zrychluje. Momentálně se blíží k šestnácti letům, unijní průměr je dvanáct let.

Kdo chce nové auto, počká si

Pořídit si nové auto však není rychlý proces. Zákazníci si i teď na nové vozy často počkají i jeden rok. Důvodem jsou stále komplikace v dodavatelských řetězcích a také nedostatek čipů. U některých modelů už se ale čekání zkracuje. Automobilkám teď paradoxně pomáhá i nižší poptávka po nových autech.

„Problémy ve výrobě se nevyhnuly ani nám, nicméně jsme na tom stále lépe než někteří jiní výrobci, na modely z Nošovic se dnes čeká tři až šest měsíců. Některé modely můžou být vybaveny prvky, které zrovna nejsou dostupné,“ popsal mluvčí Hyundai Motor Czech David Pavlíček.  

Naopak na auta, která se vyrábějí v Turecku nebo dál v Asii, si zákazníci počkají půl roku i rok. Podobně je to i u Toyoty, která má jednu ze svých továren také v Česku. „Naše nejprodávanější modely, jako je například Yaris Cross nebo Corrola Cross, jsou k dodání téměř ze skladu. U dalších menších modelů je to zhruba otázka tří měsíců. Automobily, které vyrábíme mimo Evropu, například v Japonsku nebo v JAR, jsou stále někde kolem osmi až dvanácti měsíců,“ sdělil ředitel Toyota Centra Europe - Czech Martin Peleška.  

Podobně dlouho si počkají zákazníci mladoboleslavské automobilky Škoda, a to téměř bez výjimky na všechny modely. Mohou za to stále hlavně některé chybějící součástky. Na jeden z nejžádanějších modelů Škoda Karoq se ale čeká o něco kratší dobu.

„Ve výbavě s motorem 1.5 TSI o výkonu 150 koní stojí (Karoq) mezi 700 a 750 tisíci korunami, v tuhle chvíli se na něj čeká šest až sedm měsíců. Důvodem jsou zejména zpřetrhané dodavatelské řetězce a nedostatek čipů,“ popsal mluvčí Škoda Auto ČR Pavel Jína.  

U některých značek se mění i cena. Je to hlavně kvůli dražším energiím a vstupním nákladům. Většinou se jedná o zdražení o jednotky procent. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 6 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 7 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...