Norma Euro 7 má začít platit v roce 2025. Automobilový průmysl se obává, že se nestihne připravit

7 minut
Události ČT: V roce 2025 začne platit nová norma Euro 7
Zdroj: ČT24

Europoslanci potvrdili, že od roku 2035 se budou –⁠ při pořízení nového vozu –⁠ prodávat už jenom bezemisní automobily. Už za dva roky má ale začít platit nová norma Euro 7, ke které má výhrady česká vláda. A k tomuto kritickému postoji se připojil i Senát. Evropská komise připomíná, že silniční provoz je hlavním zdrojem znečištění ve městech, a proto je potřeba předpisy zpřísnit. Tuzemští výrobci jsou ale proti, argumentují možným propouštěním, chybí jim prý i čas na přípravu.

Stejně jako starší normy, i Euro 7 sleduje řadu škodlivin. Jde ale dál –⁠ nově má zahrnout částice, které vznikají otěrem brzd a pneumatik. Na dvojnásobek prodlužuje dobu, po kterou auto musí vyhovět. Větší důraz klade norma i na reálný provoz.

„Všechny škodliviny, které norma definuje, musí vozidlo dosáhnout v reálném provozu, to znamená nejen v laboratoři, ale i po nastartování, ve vyšších nadmořských výškách, při nízkých teplotách a tak dále,“ popsal ředitel sekce certifikace vozidel TÜV SÜD Czech Martin Hron. Dodal, že u oxidů dusíku je zpřísnění poměrně zásadní pro vozidla s naftovým motorem.

Limit dusíku u naftových motorů se má snížit na úroveň těch benzinových. Jak přesně by se měly sledovat částice z pneumatik, ale v TÜV SÜD Czech ještě nevědí. „I vozidla s elektrickým pohonem pochopitelně emitují částice z brzd, pneumatik, takže i tato vozidla budou podléhat normě Euro 7,“ uvedl Hron. 

Za dvanáct let nová auta už jen bezemisní

Hlavním milníkem je však rok 2035, od kdy by nová auta už neměla produkovat emise skleníkových plynů. To ale neznamená konec spalovacích motorů, jde pouze o zákaz prodeje nových vozů s tímto typem pohonu. Starší auta tedy z provozu nezmizí, a to je také jedním z důvodů, proč chce Evropská komise přísnější normu Euro 7.

„První předpisy jsou už někdy ze 70. let, kdy se vliv na lidské zdraví úplně neřešil. Řešila se zejména kouřivost, aby přes kouř, třeba z nákladních vozidel, bylo vůbec vidět,“ řekl Hron. Teď jde ale víc o ochranu klimatu, což bylo i tématem českého předsednictví v Evropské unii. 

„Z hlediska celkových evropských emisí skleníkových plynů je trend poměrně dobrý, ale když se podíváme specificky na emise z dopravy, tam naopak došlo k nárůstu,“ sdělil vládní zmocněnec pro mezinárodní jednání o klimatu Jan Dusík.

Podle zástupců českého autoprůmyslu je ale Euro 7 klopýtnutím na cestě k novým autům bez emisí. Norma by znamenala konec některých modelů. Problém je i v tom, že údajně není možné se na ni tak rychle připravit.

„Zavádět dnes extrémně přísnou normou Euro 7 na velmi krátkou dobu prostě není racionální z hlediska vynaložených nákladů na ochranu životního prostředí,“ míní výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.  

Představení normy Euro 7 přišlo loni v listopadu, bylo to však s ročním zpožděním. Momentálně se o normě vyjednává, výsledek tak zatím není jistý. 

Euro 7 už za dva roky

Norma Euro 7 pro osobní auta má začít platit v polovině roku 2025, pro nákladní automobily o dva roky později. I toto je krok k takzvané uhlíkové neutralitě v polovině století. Celkové emise klesají, v Česku spadly o 43 procent. V dopravě ale rostou –⁠ absolutně i podílem na celkové produkci. Teď je skoro šestnáctiprocentní, před třiceti lety to bylo necelých šest procent.

Za tato čísla může větší počet aut, v poslední době také obliba robustnějších SUV a celkově větší mobilita lidí, kteří víc jezdí. V České republice je aktuálně šest a půl milionu osobních vozidel. Co se nedaří, je trend stárnutí vozového parku, který naopak zrychluje. Momentálně se blíží k šestnácti letům, unijní průměr je dvanáct let.

Kdo chce nové auto, počká si

Pořídit si nové auto však není rychlý proces. Zákazníci si i teď na nové vozy často počkají i jeden rok. Důvodem jsou stále komplikace v dodavatelských řetězcích a také nedostatek čipů. U některých modelů už se ale čekání zkracuje. Automobilkám teď paradoxně pomáhá i nižší poptávka po nových autech.

„Problémy ve výrobě se nevyhnuly ani nám, nicméně jsme na tom stále lépe než někteří jiní výrobci, na modely z Nošovic se dnes čeká tři až šest měsíců. Některé modely můžou být vybaveny prvky, které zrovna nejsou dostupné,“ popsal mluvčí Hyundai Motor Czech David Pavlíček.  

Naopak na auta, která se vyrábějí v Turecku nebo dál v Asii, si zákazníci počkají půl roku i rok. Podobně je to i u Toyoty, která má jednu ze svých továren také v Česku. „Naše nejprodávanější modely, jako je například Yaris Cross nebo Corrola Cross, jsou k dodání téměř ze skladu. U dalších menších modelů je to zhruba otázka tří měsíců. Automobily, které vyrábíme mimo Evropu, například v Japonsku nebo v JAR, jsou stále někde kolem osmi až dvanácti měsíců,“ sdělil ředitel Toyota Centra Europe - Czech Martin Peleška.  

Podobně dlouho si počkají zákazníci mladoboleslavské automobilky Škoda, a to téměř bez výjimky na všechny modely. Mohou za to stále hlavně některé chybějící součástky. Na jeden z nejžádanějších modelů Škoda Karoq se ale čeká o něco kratší dobu.

„Ve výbavě s motorem 1.5 TSI o výkonu 150 koní stojí (Karoq) mezi 700 a 750 tisíci korunami, v tuhle chvíli se na něj čeká šest až sedm měsíců. Důvodem jsou zejména zpřetrhané dodavatelské řetězce a nedostatek čipů,“ popsal mluvčí Škoda Auto ČR Pavel Jína.  

U některých značek se mění i cena. Je to hlavně kvůli dražším energiím a vstupním nákladům. Většinou se jedná o zdražení o jednotky procent. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ŽivěPoslanci přerušili schvalování novely o rozšíření pravomocí obcí

Sněmovna přerušila závěrečné schvalování koaliční poslanecké novely, která rozšiřuje pravomoci společenství obcí a jednotlivým obcím dává víc možností posunout dobu nočního klidu. Poslanci ale schválili, že Česká pošta nebo jiný držitel poštovní licence zřejmě bude moci získat od státu úhradu nákladů na základní služby až do dvou miliard korun ročně, o půl miliardy víc než dosud.
09:01Aktualizovánopřed 9 mminutami

Češi zaplatí za bílé plomby méně, některé druhy budou zdarma

Od příštího roku budou mít lidé nárok na devítisetkorunový příspěvek od pojišťovny na bílou fotokompozitní výplň. Tu lékaři považují za nejvhodnější pro většinu kazů. Lidé ale budou moci žádat i o bílou plombu zcela zdarma. Vyrobená bude však z materiálu, který je podle prezidenta lékařské komory méně odolný.
před 4 hhodinami

Zákaz prodeje energetických nápojů dětem míří k finálnímu schválení

Sněmovní zdravotní výbor podpořil novelu, která zakazuje prodej energetických nápojů a podávání mladším šestnácti let. Norma míří k finálnímu schválení. Podle statistik vypije jednu plechovku týdně každý pátý školák, čtyři procenta dětí pak energetické nápoje konzumují každý den. Obsahují výrazně více kofeinu než u běžných limonád. Jeho bezpečnou dávku lze přesáhnout relativně snadno, zvlášť pokud jde o děti. „Na jeden kilogram tělesné hmotnosti činí dávka tři miligramy, už při konzumaci několika plechovek překročíme maximální dávku,“ vysvětluje Jana Hajšlová z Ústavu analýzy potravin a výživy z Vysoké školy technologické. Nejde ale jen o kofein, nápoje obsahují i řadu cukrů a dalších látek.
před 4 hhodinami

Jenom hra, označil Benda hlasování o nedůvěře. Je oprávněné, míní Bartoš

Je logické, aby vláda byla konfrontována, když běží takto závažná (bitcoinová) kauza, uvedl poslanec Ivan Bartoš (Piráti) v Událostech, komentářích. Oznámil, že jeho strana bude v úterý hlasovat pro vyslovení nedůvěry kabinetu. Podle předsedy poslaneckého klubu ODS Marka Bendy je hlasování „jenom hra“. Bitcoinovou kauzu komentoval také Kirill Juran, partner advokátní kanceláře smpl_legal zastupující klienty, kteří koupili přes 90 procent všech bitcoinů prodávaných státem. Pořad moderovala Jana Peroutková.
před 12 hhodinami

Ministerstvo předalo ceny lidem, kteří pečují o nemocné

Ministerstvo práce a sociálních věcí ocenilo lidi, kteří neformálně pečují o nemocné. Je jich zhruba tři sta tisíc, asi polovinu tvoří blízcí chorých. První cenu získala Lucie Ovsenáková, která se stará o manžela s amyotrofickou laterální sklerózou. „Byla bych vděčná, kdyby pečující měli postavení pracujících,“ sdělila. O jeho posílení usiluje Fórum rodinné politiky, potřebu změny vidí i ministr Marian Jurečka (KDU-ČSL).
před 15 hhodinami

Historické vozy vyjely z Prahy do Bratislavy

Tradiční závod 1000 mil československých letos odstartoval s rekordním počtem 130 automobilových veteránů z pražské Opletalovy ulice. Prvních několik historických vozů osobně odstartoval prezident Petr Pavel, který nad akcí převzal záštitu. Závodníci během tří dnů absolvují jízdu pravidelnosti, kdy dodržují předepsané rychlosti a časy. Trasa vede přes významná místa, jako Kolín, Automotodrom Brno nebo hrad Devín v Bratislavě. Cílem závodu je sobotní návrat do Prahy kolem pěti hodin odpoledne, kdy vozy dorazí před Národní technické muzeum.
před 15 hhodinami

NCOZ si z ministerstev odnesla dokumenty k bitcoinové kauze

Detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) si ve čtvrtek přišli na ministerstva spravedlnosti a financí pro dokumenty k bitcoinové kauze. Informoval o tom server Deník N, představitelé ministerstev to potvrdili. Bližší informace úřady ani policisté nesdělili.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Očekávala bych, že vláda podá demisi sama od sebe, řekla Maříková

Schůze sněmovny o vyslovení nedůvěry kabinetu dává smysl – a bylo by lepší, kdyby vláda už nic neschválila, prohlásila poslankyně SPD Karla Maříková v pořadu Interview ČT24. Schůzi vyvolalo hnutí ANO kvůli bitcoinové kauze a předsedkyně sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) ji svolala na úterý. „Nebudí ve mně důvěru, když jde straník vyšetřovat svého straníka,“ řekla dále Maříková o jmenování Evy Decroix (ODS) ministryní spravedlnosti. Pořad moderoval Daniel Takáč.
před 16 hhodinami
Načítání...