Norma Euro 7 má začít platit v roce 2025. Automobilový průmysl se obává, že se nestihne připravit

7 minut
Události ČT: V roce 2025 začne platit nová norma Euro 7
Zdroj: ČT24

Europoslanci potvrdili, že od roku 2035 se budou –⁠ při pořízení nového vozu –⁠ prodávat už jenom bezemisní automobily. Už za dva roky má ale začít platit nová norma Euro 7, ke které má výhrady česká vláda. A k tomuto kritickému postoji se připojil i Senát. Evropská komise připomíná, že silniční provoz je hlavním zdrojem znečištění ve městech, a proto je potřeba předpisy zpřísnit. Tuzemští výrobci jsou ale proti, argumentují možným propouštěním, chybí jim prý i čas na přípravu.

Stejně jako starší normy, i Euro 7 sleduje řadu škodlivin. Jde ale dál –⁠ nově má zahrnout částice, které vznikají otěrem brzd a pneumatik. Na dvojnásobek prodlužuje dobu, po kterou auto musí vyhovět. Větší důraz klade norma i na reálný provoz.

„Všechny škodliviny, které norma definuje, musí vozidlo dosáhnout v reálném provozu, to znamená nejen v laboratoři, ale i po nastartování, ve vyšších nadmořských výškách, při nízkých teplotách a tak dále,“ popsal ředitel sekce certifikace vozidel TÜV SÜD Czech Martin Hron. Dodal, že u oxidů dusíku je zpřísnění poměrně zásadní pro vozidla s naftovým motorem.

Limit dusíku u naftových motorů se má snížit na úroveň těch benzinových. Jak přesně by se měly sledovat částice z pneumatik, ale v TÜV SÜD Czech ještě nevědí. „I vozidla s elektrickým pohonem pochopitelně emitují částice z brzd, pneumatik, takže i tato vozidla budou podléhat normě Euro 7,“ uvedl Hron. 

Za dvanáct let nová auta už jen bezemisní

Hlavním milníkem je však rok 2035, od kdy by nová auta už neměla produkovat emise skleníkových plynů. To ale neznamená konec spalovacích motorů, jde pouze o zákaz prodeje nových vozů s tímto typem pohonu. Starší auta tedy z provozu nezmizí, a to je také jedním z důvodů, proč chce Evropská komise přísnější normu Euro 7.

„První předpisy jsou už někdy ze 70. let, kdy se vliv na lidské zdraví úplně neřešil. Řešila se zejména kouřivost, aby přes kouř, třeba z nákladních vozidel, bylo vůbec vidět,“ řekl Hron. Teď jde ale víc o ochranu klimatu, což bylo i tématem českého předsednictví v Evropské unii. 

„Z hlediska celkových evropských emisí skleníkových plynů je trend poměrně dobrý, ale když se podíváme specificky na emise z dopravy, tam naopak došlo k nárůstu,“ sdělil vládní zmocněnec pro mezinárodní jednání o klimatu Jan Dusík.

Podle zástupců českého autoprůmyslu je ale Euro 7 klopýtnutím na cestě k novým autům bez emisí. Norma by znamenala konec některých modelů. Problém je i v tom, že údajně není možné se na ni tak rychle připravit.

„Zavádět dnes extrémně přísnou normou Euro 7 na velmi krátkou dobu prostě není racionální z hlediska vynaložených nákladů na ochranu životního prostředí,“ míní výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.  

Představení normy Euro 7 přišlo loni v listopadu, bylo to však s ročním zpožděním. Momentálně se o normě vyjednává, výsledek tak zatím není jistý. 

Euro 7 už za dva roky

Norma Euro 7 pro osobní auta má začít platit v polovině roku 2025, pro nákladní automobily o dva roky později. I toto je krok k takzvané uhlíkové neutralitě v polovině století. Celkové emise klesají, v Česku spadly o 43 procent. V dopravě ale rostou –⁠ absolutně i podílem na celkové produkci. Teď je skoro šestnáctiprocentní, před třiceti lety to bylo necelých šest procent.

Za tato čísla může větší počet aut, v poslední době také obliba robustnějších SUV a celkově větší mobilita lidí, kteří víc jezdí. V České republice je aktuálně šest a půl milionu osobních vozidel. Co se nedaří, je trend stárnutí vozového parku, který naopak zrychluje. Momentálně se blíží k šestnácti letům, unijní průměr je dvanáct let.

Kdo chce nové auto, počká si

Pořídit si nové auto však není rychlý proces. Zákazníci si i teď na nové vozy často počkají i jeden rok. Důvodem jsou stále komplikace v dodavatelských řetězcích a také nedostatek čipů. U některých modelů už se ale čekání zkracuje. Automobilkám teď paradoxně pomáhá i nižší poptávka po nových autech.

„Problémy ve výrobě se nevyhnuly ani nám, nicméně jsme na tom stále lépe než někteří jiní výrobci, na modely z Nošovic se dnes čeká tři až šest měsíců. Některé modely můžou být vybaveny prvky, které zrovna nejsou dostupné,“ popsal mluvčí Hyundai Motor Czech David Pavlíček.  

Naopak na auta, která se vyrábějí v Turecku nebo dál v Asii, si zákazníci počkají půl roku i rok. Podobně je to i u Toyoty, která má jednu ze svých továren také v Česku. „Naše nejprodávanější modely, jako je například Yaris Cross nebo Corrola Cross, jsou k dodání téměř ze skladu. U dalších menších modelů je to zhruba otázka tří měsíců. Automobily, které vyrábíme mimo Evropu, například v Japonsku nebo v JAR, jsou stále někde kolem osmi až dvanácti měsíců,“ sdělil ředitel Toyota Centra Europe - Czech Martin Peleška.  

Podobně dlouho si počkají zákazníci mladoboleslavské automobilky Škoda, a to téměř bez výjimky na všechny modely. Mohou za to stále hlavně některé chybějící součástky. Na jeden z nejžádanějších modelů Škoda Karoq se ale čeká o něco kratší dobu.

„Ve výbavě s motorem 1.5 TSI o výkonu 150 koní stojí (Karoq) mezi 700 a 750 tisíci korunami, v tuhle chvíli se na něj čeká šest až sedm měsíců. Důvodem jsou zejména zpřetrhané dodavatelské řetězce a nedostatek čipů,“ popsal mluvčí Škoda Auto ČR Pavel Jína.  

U některých značek se mění i cena. Je to hlavně kvůli dražším energiím a vstupním nákladům. Většinou se jedná o zdražení o jednotky procent. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vláda schválila způsob financování dostavby Dukovan

Kabinet schválil způsob financování stavby dvou nových jaderných bloků v Dukovanech formou státní půjčky firmě Elektrárny Dukovany II (EDU II), která má projekt na starosti. Stát bude v této firmě nově držet osmdesát procent podílu, za který společnosti ČEZ zaplatí 3,6 miliardy korun. Finální dohodu s korejskou KHNP chce vláda podepsat za týden 7. května, oznámil premiér Petr Fiala (ODS).
16:29Aktualizovánopřed 1 mminutou

Pražská hazardní vyhláška před ÚS obstála, regulace není v celém městě stejná

Ústavní soud (ÚS) zamítl návrh ministerstva vnitra na zrušení části pražské hazardní vyhlášky. Živé hazardní hry s krupiérem, třeba ruletu nebo poker, Praha obecně povolila, ale městským částem dala možnost je na svém území zakázat nebo časově omezit. Vnitro v tom spatřovalo nerovný přístup a narušení pravidel hospodářské soutěže. Loni ministerstvo platnost vyhlášky dočasně pozastavilo, nyní bude znovu závazná.
10:16Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Amazon točí v Česku akční seriál, blíží se i „noví Bridgertonovi“

V Česku je v plném proudu natáčení akčního seriálu Ride or Die (Jeď, nebo zemři), jenž se objeví ve videotéce Amazon Prime Video. Podle informací ČT24 bude letos v Česku točit i Netflix, a to dobový seriál Věk nevinnosti, který by mohl být „novými Bridgertonovými”. Czech Film Commission hlásí, že tuzemsko se pro zahraniční a hollywoodské produkce stává zajímavějším i kvůli politické situaci v Maďarsku, které dříve „přetáhlo“ seriálovou Dunu nebo oscarové Chudáčky.
před 2 hhodinami

V nemocnici zemřel muž, kterého při zásahu v Třeboni postřelili policisté

V nemocnici zemřel v pátek na následky zranění muž, jenž v úterý v Třeboni nožem ohrožoval ženu a jehož při zásahu postřelili policisté. Případem se bude zabývat Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS).
před 2 hhodinami

Čtyři sociální dávky nahradí jedna, schválil Senát

Příspěvky a doplatky na bydlení, příspěvky na živobytí a dětské přídavky pravděpodobně nahradí od října nová dávka státní sociální pomoci. Lidé budou podávat jednu žádost, víc se bude zohledňovat jejich majetek. Změny přinese reforma sociálních podpor, kterou ve středu odpoledne schválil Senát hlasy 49 ze 71 přítomných členů. Předlohu, která by měla podle vlády přinést jednodušší, efektivnější a adresnější systém a více motivovat k práci, teď dostane k podpisu prezident.
09:01Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Soud zamítl žalobu Kosteleckých uzenin, Babiš dle něj byl ve střetu zájmů

Městský soud v Praze zamítl žalobu Kosteleckých uzenin ze skupiny Agrofert na ministerstvo zemědělství, ve které se firma domáhala vyplacení dotace. Mimo jiné konstatoval, že předseda hnutí ANO Andrej Babiš, který firmy v roce 2017 vložil do svěřenských fondů, byl ve střetu zájmů. Rozhodnutí je pravomocné, lze proti němu podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský sdělil, že holding počká na písemné vyhotovení rozsudku a následně zváží další kroky.
13:07Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Hasiči na čarodějnice řeší i zbytečné výjezdy, vyzývají nahlásit pálení předem

Hasiči každoročně během pálení čarodějnic řeší desítky planých výjezdů, kdy lidé zapomněli nahlásit pálení rekreačního ohně. Vyzývají proto organizátory, kteří chystají ohně na volném prostranství, aby to před zahájením akce udělali. Loni pomocí webu Evidence pálení lidé hasičům nahlásili k 30. dubnu přes osm tisíc čtyři sta ohňů, hasiči vyjeli během filipojakubské noci k dvaceti požárům, které větší škody nezpůsobily.
před 6 hhodinami

Celníci odhalili první českou laboratoř k výrobě nové drogy klefedronu

Celníci odhalili na Ostravsku první českou laboratoř k výrobě klefedronu – nové psychoaktivní substance se stimulačním účinkem a vysokou toxicitou. Z výroby téměř tuny drog obvinila policie osm Čechů a jednoho Poláka. Většině členů skupiny hrozí až 18 let vězení. Sedm z obviněných poslal soud do vazby.
10:55Aktualizovánopřed 6 hhodinami
Načítání...