Euro 7 je podle Kolaji potřeba, norma ale musí být realistická. Kolovratník by ji chtěl až místo zákazu spalovacích motorů

22 minut
Události, komentáře: Konec výroby „klasických“ aut v roce 2035?
Zdroj: ČT24

Evropské státy by měly využít revizní termín v roce 2026 a ještě odložit termín zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem, míní opoziční poslanec Martin Kolovratník (ANO). Ačkoli termín pro revizi stávajícího plánu v evropském právu je, europoslanec Marcel Kolaja (Piráti) neočekává, že by výsledkem skutečně byl odklad. Automobilky podle něj samy již předem plánovaly přechod k elektrickému pohonu. Připustil však, že může být problém s normou Euro 7, která by měla výrobce aut přinutit ještě před úplným ukončením výroby benzinových a naftových motorů tuto technologii výrazně modernizovat. Přinejmenším některé prvky si ale podle něj zaslouží zavést do praxe. Martin Kolovratník a Marcel Kolaja diskutovali o Euro 7 a přechodu k elektromobilitě v Událostech, komentářích.

Evropský parlament v únoru stvrdil zákaz výroby, respektive prodeje nových aut s benzinovými a naftovými motory od roku 2035. Nemenší zájem než tato legislativa budí ovšem i příprava emisní normy Euro 7, která by měla dál zpřísnit pravidla pro současné spalovací motory. Vymezila se proti ní česká vláda stejně jako opozice.

„Euro 7 je ohromný problém a je to špatně,“ shrnul místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Kolovratník. Obává se, že výsledkem bude dramatické zdražení nových aut – i těch se spalovacími motory, které budou muset automobilky vedle vývoje elektromobilů ještě přizpůsobit novým pravidlům. Kolovratník se domnívá, že se taková drahá auta přestanou kupovat a jen ještě zestárne vozový park. Očekává zdražení nových vozidel o sto až sto padesát tisíc korun.

„Setkal jsem se s novým termínem mobilní chudoba. Lidé na venkově na nová auta nebudou mít, nebudou levné fabie nebo octávky. Budou co nejdéle jezdit v ještě starších vozidlech nebo budou vozit nekvalitní ojetiny. Takže se bojím, že efekt tak rychle přijaté normy bude opačný,“ domnívá se.

Zdrženlivý je vůči Euro 7 jako celku i europoslanec Marcel Kolaja. Nemyslí si však, že je to zbytečná norma, která jen zkomplikuje a zdraží výrobu technologií, které již mají i tak odzvoněno. Upozornil, že součástí nové emisní normy nejsou jen přísnější pravidla pro spalovací, zejména naftové motory. Zabývá se také emisemi z drobných částic z brzdových destiček či pneumatik. Odkázal na analýzu Evropské komise, podle níž kvůli emisím z provozu automobilů umírá ročně v Evropě tři sta tisíc lidí.

Protože do roku 2035 zbývá ještě více než dekáda, je podle něj namístě pokusit se tyto počty snížit. „Jestliže v Evropě předčasně umírá na emise z automobilů tři sta tisíc lidí ročně, tak to za deset let jsou tři miliony. Takže myslím, že je potřeba se na to podívat, ale je potřeba podívat se na to realisticky,“ podotkl.

Podle Martina Kolovratníka ale přistupují unijní instituce k problematice nesprávně. „Tohle je naprosto typická cesta do pekel dlážděná dobrými úmysly. Je třeba vidět fakta a reálný život. Ne v Bruselu, ve Štrasburku, možná v Praze, ale na venkově, v chudších částech nejen České republiky,“ konstatoval.

Opoziční poslanec nastínil docela jinou budoucnost. Za ideální by považoval, kdyby Euro 7 platilo až od roku 2035 a zákaz spalovacích motorů vůbec. Věří, že příležitost přehodnotit zákaz přijde v roce 2026, na kdy je stanoven revizní termín, kdy by mohlo být možné plány přehodnotit.

„Můžeme se v Evropě spojit třeba s V4 a táhnout za jeden provaz a snažit se, aby normy, zákazy byly rozumnější a později,“ doporučil Kolovratník.

Marcel Kolaja ovšem nemíní, že by se v roce 2026 něco zásadního změnilo. „Já to příliš neočekávám,“ poznamenal, byť připustil, že v politice je možné leccos. Domnívá se, že i když je směrnice formulována jako zákaz, ve skutečnosti odráží to, co plánují automobilky. „Transformace v automotive prostě proběhne. Automobilky dávno mají svoje plány přechodu na elektromobilitu. V ostatních zemích mají dávno plány na podobnou legislativu, jako máme v Evropské unii,“ poukázal.

Obavy Martina Kolovratníka z toho, že nástupu elektromobility nebudou stačit nejenom kapacity pro výrobu elektřiny, ale ani rozvodná síť, europoslanec nesdílí. „Když se podívám například na Polsko, kde během několika málo let byli schopni ve fotovoltaických elektrárnách vybudovat výkon, který je větší než naše dvě jaderné elektrárny dohromady, tak si myslím, že možnost mít kapacitu, rozvodnou síť a nabíjecí stanice existuje,“ konstatoval.

Opoziční poslanec to však vnímá jako „salonní rady z bruselských kanceláří“. „Realita je úplně jiná. Třeba kolínské Toyotě stouply výrobní náklady z pěti na dvacet procent. Autoprůmysl jede na krev,“ míní.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Ropa po izraelském útoku prudce zdražuje, evropské i americké akcie oslabily

Ceny ropy prudce vzrostly po zprávě o izraelském útoku na Írán. Severomořská ropa Brent si kolem 7:30 SELČ připisovala téměř osm procent a pohybovala se blízko 75 dolarů za barel. Během noci na pátek se vyšplhala až na 78,50 dolaru za barel, tedy na nejvyšší úroveň od 27. ledna. Evropské akcie uzavřely obchodování poklesem. Panevropský akciový index STOXX Europe 600 ztratil 0,89 procenta na 544,94 bodu. Prudce oslabily také americké akcie.
13. 6. 2025Aktualizováno13. 6. 2025

V novém řádu světa musíme mít silný hlas, říká šéfka Evropské investiční banky

V současnosti se tvoří nové světové uspořádání a je potřeba, aby se na jeho vzniku podílel silný evropský hlas, míní ekonomka a ředitelka Evropské investiční banky Nadia Calviñová. Do funkce nastoupila v lednu 2025 a mezi jejími prioritami byla podpora evropské obrany, do které zahrnuje i investice do kritické infrastruktury nebo do ubytování. Barbora Maxová vedla s Calviñovou rozhovor na bezpečnostní konferenci Globsec.
13. 6. 2025

Outfity z Reeboku za pár korun zřejmě nebudou, firma ruší objednávky

Americká oděvní firma Reebok během víkendu na svém e-shopu omylem nabízela produkty za velmi nízké ceny. Lidé tak ve velkém nakupovali i desítky položek sportovního zboží za pár korun. Sortiment ale společnost velmi pravděpodobně nedodá, objednávky začala rušit.
10. 6. 2025

Špinavý byznys agentur práce je propojený, zjistili Reportéři ČT

V Česku funguje „novodobé otroctví“, kdy pochybné agentury zaměstnávají lidi načerno a bez jistoty výplaty, zjistili na jaře Reportéři +. Zmiňované agentury na reportáž rychle zareagovaly a změny nastaly i ve firmě, která jejich služby využívala. Nové důkazy o nelegálních praktikách a pavučině špinavého byznysu shromáždila reportérka Barbora Loudová.
10. 6. 2025

Zadlužená VoZP jedná o sloučení s pojišťovnou ministerstva vnitra, píše Aktuálně.cz

Vojenská zdravotní pojišťovna (VoZP) má nesplacené závazky za skoro miliardu korun, uvedl server Aktuálně.cz. Instituce se 700 tisíci klienty proto podala návrh na sloučení se Zdravotní pojišťovnou ministerstva vnitra, řekl portálu člen správní rady VoZP Zoltán Bubeník.
9. 6. 2025

Tempo růstu cen nemovitostí zrychlilo

V prvních třech měsících letošního roku zrychlilo tempo růstu cen u všech typů nemovitostí – pozemků, rodinných domů i bytů. Právě byty přitom zdražily nejvíce – skoro o čtyři procenta ve srovnání s předchozím čtvrtletím. Oproti loňsku jejich ceny stouply o deset procent. V Praze a Brně zároveň roste zájem o takzvané mikrobyty s výměrou kolem dvaceti metrů čtverečních. Vyplývá to z indexu bydlení ČSOB.
9. 6. 2025

Euro o hospodářském úspěchu země nerozhoduje, zaznělo v 90' ČT24

Bulharsko by se příští rok mohlo stát jednadvacátým členem eurozóny. V Česku většina lidí přijetí eura odmítá. Hlavní ekonom BH Securities a poradce premiéra Štěpán Křeček a hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek mluvili v 90’ ČT24 mimo jiné o tom, že přijetí či nepřijetí eura nerozhoduje o hospodářském úspěchu země.
9. 6. 2025

Od těch z dovozu je odlišuje slupka. Rané brambory z tuzemska jsou opět k mání

Po roce jsou k dostání opět české rané brambory. V obchodech budou zhruba do konce června. Z celkových produkčních ploch tvoří asi pět procent. Na rozdíl od klasických brambor je ale může každý jasně rozeznat od těch z dovozu. U tuzemských raných brambor je totiž možné slupku jednoduše odloupnout prsty. Nemají ale tak dlouhou skladovatelnost. Ideální je spotřebovat je ihned po zakoupení. Česko je v produkci brambor soběstačné ze 75 procent. Největší bramborářskou oblastí je Vysočina, následuje Středočeský kraj.
9. 6. 2025
Načítání...