Nová auta už nebudou smět mít po roce 2035 spalovací motor, shodla se Evropská unie

4 minuty
Události
Zdroj: ČT24

V zemích Evropské unie má být prakticky nemožné si od roku 2035 pořídit nový automobil na benzín či naftu. Státy EU vedené českým předsednictvím ve čtvrtek dohodly s Evropským parlamentem podrobnosti nových pravidel, která od zmíněného roku výrazně prodraží jakékoli emise z nových vozů. Do roku 2030 se mají emise omezit o 55 procent proti loňským hodnotám. Ojetých automobilů vyrobených před rokem 2035 se požadavky týkat nebudou. Dohodu ještě musí schválit europarlament i Rada EU zastupující státy.

Evropský blok se v současnosti snaží dohodnout podobu bezprecedentního klimatického balíčku známého jako FitFor 55, který má zajistit zpřísnění emisních cílů unie k roku 2030. Mezi více než desítkou norem je i zásadní omezení emisí z automobilové dopravy, která by měla v příštím desetiletí začít daleko výrazněji k pohonu využívat elektřinu, vodík či jiné bezemisní prostředky.

Čtvrteční dohoda zásadně prodraží jakékoli množství oxidu uhličitého, které budou nové vozy vypouštět do ovzduší. Cílem normy, kvůli které již přizpůsobila své budoucí plány většina automobilek, je zvýhodnit pořízení aut poháněných ekologickými palivy.

Některé státy původně usilovaly o odklad zpoplatnění emisí, neboť se obávaly hospodářských dopadů tohoto kroku. Unijní instituce se shodly na tom, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit. Možností bude také využívat ve spalovacích motorech syntetická paliva.

U dopravy došlo k nárůstu emisí

Dopravě se na emisním poli zatím nedaří. „Z hlediska celkových evropských emisí skleníkových plynů je trend poměrně dobrý, je tam snížení o dvaatřicet procent, ale když se podíváme specificky na emise z dopravy, tak tam naopak došlo k nárůstu o sedm procent,“ říká náměstek ministra životního prostředí Jan Dusík.

Už v červnu se ministři shodli, že změna bude technologicky neutrální. Auta budou smět jezdit na elektřinu, vodík nebo nízkoemisní syntetická paliva. Evropská komise nicméně ještě posoudí, jestli jsou takové cíle splnitelné.

„Samozřejmě parlament tlačí, má větší ambici v tom předpise, takže zejména Evropský parlament budeme přesvědčovat,“ tvrdí ředitelka odboru sektorové expertízy a průmyslové politiky z ministerstva průmyslu a obchodu Lucie Krčmářová. České předsednictví by totiž chtělo normu zmírnit a vyjednat výjimky.

Kdo to zaplatí, ptá se Havlíček

Podle opozice unijní plán není reálný a čeští vyjednavači by měli vystupovat s rozumem. „V době, kdy se zdražuje prakticky vše, tak Evropská komise urychluje dekarbonizaci. Tak se tedy logicky ptám, kdo je schopen toto všechno zaplatit,“ tázal se před zveřejněním dohody místopředseda Poslanecké sněmovny Karel Havlíček (ANO).

„Evropská komise by měla přijít s vyhodnocením, jakým způsobem se daří směřovat k těm cílům, a případně ty cíle revidovat, pokud bychom viděli, že to nejde správným směrem,“ myslí si Dusík.

Elektrický, hybridní nebo jiný alternativní pohon má v Česku dvaadvacet procent v tomto roce nově registrovaných osobních aut. Unijní průměr je přitom dvojnásobný. České automobilky letos do konce září vyrobily 913 tisíc osobních vozidel a skoro každé jedenácté bylo poháněno elektromotorem.

Emise se regulují již nyní

Současný limit předepisuje automobilkám emise pětadevadesáti gramů CO2 na kilometr. Skutečnost se tomu podle posledních známých dat blíží, i když nedávno emise, třeba kvůli oblibě vozidel SUV, dokonce rostly.

„Spálením litru benzinu vznikne 2,3 až 2,4 kilogramu CO2. Litr nafty má o něco více, zhruba 830 gramů, takže vznikne 2,64 kilogramu CO2,“ vypočítává Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT.

Právě nafta a benzin podle něj umožnily nebývalý rozvoj, ale mají i nevýhody. „Zhruba pět šestin hmoty tvoří uhlík, spálením uhlíku vznikne CO2. Ten zachytávat z automobilů neumíme,“ dodává profesor Vojtíšek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Růst tržeb obchodníků meziročně zpomalil

Maloobchodní tržby v Česku bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel v lednu zpomalily meziroční růst na 2,8 procenta po prosincovém revidovaném růstu o 6,4 procenta, oznámil ve čtvrtek Český statistický úřad (ČSÚ). V lednu k růstu tržeb podle statistiků nejvíce přispěl internetový prodej a prodej pohonných hmot. V porovnání s loňským prosincem se tržby v maloobchodě o půl procenta snížily.
10:05Aktualizovánopřed 15 mminutami

Pohonné hmoty zlevnily o desítky haléřů

Pohonné hmoty třetí týden v řadě zlevnily, tempo poklesu cen zrychlilo. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se u čerpacích stanic prodává v průměru za 35,42 koruny, před týdnem byl o 80 haléřů dražší. Nafta zlevnila o 65 haléřů, za litr řidiči dají průměrně 34,88 koruny, vyplývá z údajů společnosti CCS. Benzin byl naposledy levnější loni v říjnu, nafta na začátku letošního roku.
07:46Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Za poklesem prodejů Tesly může být kromě politiky i obrat firmy k robotům

Zatímco po zvolení Donalda Trumpa prezidentem USA akcie automobilky Tesla vystřelily vzhůru, v posledních měsících výrazně klesají. Také prodeje se snižují. Analytici to připisují mimo jiné nejistotě na trzích s ohledem na Trumpovo zavádění cel či odporu vůči majiteli Tesly Elonu Muskovi, který z pozice šéfa úřadu DOGE podniká na prezidentův příkaz rozsáhlé škrty ve federálním sektoru a vyjadřuje také podporu krajně pravicovým hnutím. Upozorňují ale i na další faktory, třeba na možnou změnu orientace samotné Tesly od aut směrem k robotice a většímu využívání umělé inteligence.
před 2 hhodinami

Podpis smluv na jaderné bloky v Dukovanech se asi zpozdí, řekl Beneš

Podpis finálních smluv o výstavbě nových jaderných bloků v Dukovanech mezi společnostmi ČEZ a KHNP se oproti původním plánům zřejmě zpozdí, řekl generální ředitel ČEZu Daniel Beneš. Důvodem je dle něj čekání na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kromě toho zbývá také vyřešit zapojení českého průmyslu do projektu. Dohody měly být původně uzavřeny do konce března.
11:42Aktualizovánopřed 5 hhodinami

EU a Kanada zavedou odvetná cla na americké zboží, Trump reaguje

Evropská unie zavede v reakci na americká cla od příštího měsíce protiopatření vůči americkému zboží v hodnotě 26 miliard eur (650 miliard korun). K podobnému opatření přistoupila i Kanada, která od čtvrtka zavede odvetná cla na dovoz z USA v hodnotě 29,8 miliardy kanadských dolarů (zhruba 475 miliard korun). Ve Spojených státech začalo ve středu platit pětadvacetiprocentní clo na veškerý dovoz oceli a hliníku. O jeho navýšení rozhodl dříve americký prezident Donald Trump. Nově uvedl, že chystá odvetná opatření v reakci na evropské oznámení.
včeraAktualizovánovčera v 21:39

Celní válka může mít dopad na české firmy

Pro celý svět začala ve Spojených státech platit pětadvacetiprocentní cla na dovoz hliníku a oceli, o kterých rozhodl americký prezident Donald Trump. Evropská unie v reakci během dubna zavede zase cla na americké zboží a Trump už pohrozil, že protiopatření nenechá bez odpovědi. Situace může mít dopad i na české firmy. Tuzemský vývoz do Spojených států má hodnotu přes pět miliard dolarů.
včera v 20:53

Na Znojemsku končí provoz cukrovaru, o práci přijde 150 lidí

Dozorčí rada firmy Moravskoslezské cukrovary ve středu rozhodla o zavření závodu v Hrušovanech nad Jevišovkou na Znojemsku, o práci přijde 150 lidí. Výrobu zachová jen v Opavě. Mateřská rakouská společnost Agrana současně zavře i závod v Leopoldsdorfu východně od Vídně, kde skončí 120 zaměstnanců. I v Rakousku zůstane jen jeden závod, a to v Tullnu.
včeraAktualizovánovčera v 16:10

EU je jen nákupčí, míní Pilný. Musíme prohloubit vnitřní trh, říká Pilip

Dopady amerických cel na evropskou a českou ekonomiku diskutovali bývalí ministři financí Ivan Pilný a Ivan Pilip v Událostech, komentářích. Oba se shodli na potřebě posílení konkurenceschopnosti Evropské unie. Zatímco Pilip vyzval k posílení vnitřního trhu, Pilný kritizoval míru byrokracie a podpořil investice do inovací.
včera v 08:16
Načítání...