Slovenské továrny Volkswagenu přerušují výrobu. O totéž usilují v Česku odboráři Škody a Hyundai

Všechny tři slovenské továrny německého automobilového koncernu Volkswagen kvůli epidemii nového koronaviru přechodně zastavují výrobu. Agentuře DPA to v pondělí potvrdila mluvčí Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovičová Makayová. Produkci od úterý přeruší i španělská divize VW – Seat. Žádost o čtrnáctidenní karanténu vznesly odbory také v automobilce Škoda Auto, která patří pod koncern Volkswagen. O přerušení výroby na 14 dnů požádaly rovněž odbory automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Premiér Andrej Babiš (ANO) to nepovažuje v Česku za dobrý nápad. České i slovenské hospodářství jsou na automobilovém průmyslu výrazně závislé.

V pondělí byly závody Volkswagenu v Bratislavě, Martinu a ve Stupavě ještě v provozu. Podle firmy to bylo nutné, protože přerušení produkce se musí provést postupně a organizovaně. Společnost se domnívá, že odstávka je jediné rozumné řešení nastalé situace, pokud chce chránit zdraví svých zaměstnanců.

Volkswagen na Slovensku zaměstnává zhruba 15 tisíc lidí. V jeho struktuře hraje zvlášť důležitou roli továrna v Bratislavě, kde se vyrábí hned pět koncernových značek. Tento podnik je v případě potřeby také schopen převzít výrobu jiných zahraničních poboček.

Stejné rozhodnutí přechodně pozastavit od úterý veškerou výrobu oznámila španělská divize VW – Seat, která zaměstnává 14 800 lidí. Opatření se má dotknout 10 500 z nich.

Odbory automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku v pondělí požádaly firmu, aby na 14 dní kvůli zabránění šíření nákazy přerušila výrobu. Zaměstnanci by mohli být doma v karanténě. Agentuře ČTK to řekl předseda základní odborové organizace KOVO Hyundai Czech Patrik Fupšo.

Přerušení výroby podle něj požadují sami zaměstnanci, kteří jsou připraveni po uklidnění situace výpadek výroby nadpracovat. Mluvčí automobilky Pavel Barvík sdělil, že výroba bude pokračovat za přijetí dalších zpřísňujících hygienických opatření uvnitř závodu.

Žádost o čtrnáctidenní karanténu vznesly odbory také v automobilce Škoda Auto. Premiér Babiš s tím konkrétně u této firmy nesouhlasí, aby cíleně došlo k uzavírání největšího podniku v zemi. Na pondělní večerní tiskové konferenci připomněl, že Škoda Auto je klíčová firma s největším podílem na hrubém domácím produktu. Doplnil, že tyto velké firmy mají své krizové štáby. Pro další fungování české ekonomiky považuje za důležité, aby lidé chodili do práce a domů. 

Značky koncernu Volkswagen
Zdroj: ČT24

České i slovenské hospodářství jsou na automobilovém průmyslu výrazně závislé. Všiml si toho i americký byznysový deník The Wall Street Journal, který loni v listopadu napsal, že závislost řady ekonomik ve střední a východní Evropě na automobilovém průmyslu by se mohla stát problémem, neboť toto odvětví zažívá celosvětově zpomalení a čelí velkým změnám v poptávce i v technologiích.

A to bylo ještě v době předkoronavirové. 

Slovensko je světovou jedničkou z hlediska poměru počtu vyrobených automobilů k počtu obyvatel. Slovensko loni vyrobilo 200 aut na 1000 obyvatel, zatímco v České republice to bylo 127 vozů na 1000 obyvatel, uvedl list na svých internetových stránkách.

Podle odhadů Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD) se počet aut vyráběných ve střední a východní Evropě během uplynulých dvou desetiletí více než zečtyřnásobil. „Naše země byly mimořádně úspěšné ve snaze přilákat výrobu automobilů. Tato expanze se možná chýlí ke konci,“ citoval list Polku Beatu Javorcikovou, hlavní ekonomku EBRD.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Česko je největší vývozce dřeva v Evropě. Přichází tím ročně o stovky milionů

Česká republika se v poslední dekádě stala největším vývozcem surového dřeva v Evropě, předstihuje i takové lesnické velmoci jako Německo, Francii, Norsko nebo Finsko. Jak zjistil reportér Filip Černý z pořadu ekonomické publicistiky Bilance, tento stav je pro zemi velikosti Česka paradoxní a má dopady na její ekonomiku i samotné lesy. Země tak má pozici rozvojového státu, protože jí chybí dostatečné výrobní a specializované kapacity.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

ČEZ vyplatí dividendu z loňského zisku 47 korun za akcii, celkově 25,3 miliardy

Energetická společnost ČEZ vyplatí svým akcionářům dividendu z loňského očištěného zisku 47 korun za akcii. Celkově tak mezi akcionáře rozdělí 25,3 miliardy korun, stát jako většinový akcionář dostane přes 17,6 miliardy korun. Rozhodla o tom valná hromada podniku. Schválila tak návrh představenstva ČEZu. Výše dividendy odpovídá osmdesáti procentům loňského očištěného zisku firmy.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Dění na Blízkém východě divoce hýbe s cenami ropy a plynu

Aktuální dění na Blízkém východě způsobilo růst cen ropy a plynu. Ropa se dostala na nejvyšší hodnotu za pět měsíců. Pohonné hmoty v tuzemsku už od minulého týdne mírně zdražují. Po útoku Íránu na vojenskou základnu USA v Kataru ale cena ropy smazala původní zisky a zase klesala o více než pět procent.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Vězeňské službě by mohly vzrůst platy

Od července mají dozorcům a strážným ve věznicích vzrůst výdělky o tři tisíce korun, tedy stejně jako policistům, hasičům nebo celníkům. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) předloží návrh na zvýšení platů vládním kolegům ve středu. Podle ředitele Vězeňské služby Simona Michailidise je narovnání podmínek mezi bezpečnostními složkami nutné. Momentálně ve sboru vězeňské služby chybí lidé, někteří kvůli lepším podmínkám odešli právě k policii nebo do armády.
před 23 hhodinami

Ceny bydlení budou podle Rusnoka ještě dlouho mířit nahoru

Potraviny budou dál zdražovat a tlačit v příštích měsících inflaci vzhůru, rostou i služby, ale větší starosti dělá exguvernérovi České národní banky Jiřímu Rusnokovi oblast bydlení. Cítí tam větší strukturální problém, který bude ještě po dlouhou dobu ceny tlačit nahoru. Hlavně nevidí, že by bylo brzy nějaké efektivní řešení. Podle Rusnoka se politikům buď nechce tento problém řešit, anebo je to v nějakém konfliktu s jejich programem. Potraviny jsou pak podle něj hodně závislé na evropském světovém trhu a domácí faktory nehrají takovou roli. Ohledně služeb to bude podle Rusnoka velmi záviset na vývoji cen pracovní síly, protože služby jsou náročné na práci a dochází k návratu reálných mezd na bývalou úroveň čili k určitému dohánění ztrát. Exguvernér byl hostem Otázek Václava Moravce.
22. 6. 2025

Paliva mohou zdražit kvůli útoku USA v Íránu

Americké údery v Íránu nejspíš zintenzivní další zdražování pohonných hmot v Česku. Zapojení USA do konfliktu na Blízkém východě totiž výrazně posouvá riziko další eskalace konfliktu v regionu, na což budou reagovat i ropné trhy. Ceny paliv tak v příštích dnech vzrostou v řádu korun za litr, v krajním případě mohou překonat i čtyřicetikorunovou hranici. Růst cen navíc bude zřejmě trvat delší dobu. Vyplývá to z komentářů analytiků pro ČTK.
22. 6. 2025

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
21. 6. 2025

Budoucnost ruského hospodářství závisí na cenách ropy, míní ekonomka Matesová

„Už není z čeho dolévat zdroje a živit válečnou ekonomiku,“ řekla ve vysílání ČT24 ke stavu ruského hospodářství ekonomka a bývalá zástupkyně Česka ve Světové bance Jana Matesová. Ruský ministr hospodářství Maxim Rešetnikov už ve čtvrtek varoval, že tamní ekonomika je na pokraji recese. Podle Matesové závisí její budoucnost na cenách ropy. Ruská ekonomika totiž podle ní byla vždy závislá na vývozu nerostných surovin.
20. 6. 2025
Načítání...