Škoda v pololetí snížila odbyt o 4,9 procenta. Může za to pokles prodejů v Číně

Škoda Auto v prvním pololetí dodala zákazníkům 620 900 vozů, což je meziročně o 4,9 procenta méně. Důvodem byl čtvrtinový pokles prodeje na největším trhu v Číně. Na ostatních trzích odbyt automobilky o 1,6 procenta vzrostl, uvedla firma. Ve druhém pololetí Škoda očekává růst díky novým modelům Scala a Kamiq. Nasadí i modernizovaný Superb a nový Superb Scout.

„Opět jsme si výrazně polepšili v Evropě a Rusku. Výzvou však i nadále zůstává situace na klesajícím trhu v Číně. Navzdory nejistotám panujícím na světových trzích budeme v druhé polovině roku pokračovat v našem růstovém kurzu podle plánu. Nové kompaktní modely Scala a Kamiq mají u našich zákazníků již nyní vynikající ohlas,“ uvedl člen představenstva pro prodej a marketing Alain Favey.

V Číně zaznamenala Škoda pokles o 23,9 procenta na 125 900 prodaných aut, v červnu se pokles meziročně zmírnil na 13 procent. V západní Evropě dodala Škoda zákazníkům 275 700 vozů, což ve srovnání s minulým rokem je nárůst o tři procenta. V Německu, na svém druhém největším trhu, dodala 99 tisíc vozů a překonala tak loňský výsledek o 6,5 procenta. Ve střední Evropě prodej klesl o čtyři procenta na 115 tisíc aut, ve východní Evropě odbyt stoupl o osm procent na 24 500 vozů.

Odbyt Škody Auto
Zdroj: ČT24

Nejprodávanější je stále Octavia

V Rusku automobilka zvýšila odbyt o 9,6 procenta na 39 800 aut. V Indii, kde firma vyvíjí novou platformu pro celý koncern VW, naopak zaznamenala pokles o 13,9 procenta na 7200 dodaných vozů.

Nejprodávanějším modelem byla nadále Octavia i přes pokles o 11,9 procenta na 185 700 vozů, následuje Fabia s poklesem dodávek o 7,5 procenta na 97 400 kusů. Prodej modelu Kodiaq stagnoval na 77 800 vozů a doprodávaný Rapid poklesl o 23 procent na 77 700 aut.

Superb před faceliftem snížil prodej o 23 procent na 56 800 vozidel, naopak Karoq narostl o 47 procent na 73 700 prodaných aut. Citigo zvýšilo prodej o devět procent na 23 tisíc aut. Prodej modelu Kamiq v Číně stoupl o 500 procent na 21 400 vozů, novou Škodu Scala si dosud pořídilo 7400 zákazníků.

Prodej aut v Číně 12. měsíc za sebou klesl

Prodej aut v Číně se v červnu meziročně snížil o 9,6 procenta na 2,06 milionu vozů. Pokles zaznamenal již 12. měsíc za sebou. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil čínský svaz výrobců aut CAAM. Čína je největším automobilovým trhem na světě. Za celé první pololetí se prodej snížil o 12,4 procenta na 12,3 milionu vozů.

Měsíční propad prodeje však zpomaluje. V květnu byl prodej nižší o 16,4 procenta a v dubnu o 14,6 procenta. V loňském roce Čína kvůli zpomalujícímu ekonomickému růstu a obchodní válce se Spojenými státy zažila první roční pokles prodeje aut od 90. let.

Kromě zpomalujícího ekonomického růstu a obchodní války se na snížení zájmu o auta v poslední době také podepsalo rychlejší zavádění nových emisních pravidel v 15 městech a provinciích, které se na celkovém prodeji aut v Číně podílejí více než 60 procenty. Provincie přijaly emisní standardy nazývané China 6 dříve, než stanovila centrální vláda, což vyvolalo nejistotu mezi výrobci a zmátlo spotřebitele, uvádí CAAM.

Jeden z představitelů CAAM Š' Ťien-chua varoval, že pokud Peking nepřijde s dalšími podporami, sníží se letos prodej aut o pět procent. Doposud přitom CAAM počítal, že v letošním roce se prodá zhruba stejně aut jako loni, kdy prodej klesl o 2,8 procenta.

Čína se od ledna snaží podpořit spotřebu široké škály zboží, protože druhá největší ekonomika světa dále zpomaluje, mimo jiné i kvůli obchodnímu sporu s USA. Opatření na podporu prodeje aut však byla zatím spíše zklamáním, protože nezahrnovala zvýšení limitu pro vydávání nových poznávacích značek pro auta se spalovacím motorem ve velkých městech. Spotřebitele také zklamalo, že vláda znovu nezavedla snížení daní na malé vozy ve venkovských oblastech, dodal analytik konzultační firmy LMC Automotive Alan Kang.

Roste však prodej vozů označovaných jako nové energetické vozy (NEV), což jsou elektrické hybridní vozy, čistě elektrické vozy a vozy s vodíkovým pohonem. V červnu se prodej těchto vozů zvýšil o 80 procent na 152 tisíc a za celé první pololetí o téměř 50 procent na 617 tisíc aut. Za celý loňský rok prodej vozů NEV stoupl o téměř 62 procenta, zatímco širší trh klesl, napsala agentura Reuters.