Škodě Auto loni klesl zisk po zdanění o devět procent na 28,89 miliardy korun. Tržby naopak vzrostly o dvě procenta na rekordních 416,7 miliardy korun. Největší česká automobilka zvýšila dodávky zákazníkům o 4,4 procenta na 1,254 milionu aut. Vyplývá to z výroční zprávy zveřejněné na středeční tiskové konferenci.
Škoda Auto měla vloni rekordní tržby, zisk ale klesl. Investovala přes půl miliardy eur
Hospodaření firmy ovlivnily podle předsedy představenstva Bernharda Maiera vysoké investice do nových technologií, jako je elektromobilita a digitalizace (firma loni zvýšila investice o pětinu na 896 milionů eur).
Roli hrály i zvýšené personální náklady nebo nepříznivé směnné kurzy a výsledky ovlivnil taky přechod na nový cyklus měření emisí WLTP či geopolitické faktory, zejména celní válka USA a Číny či nadcházející brexit.
„V rámci koncernu Volkswagen jsme převzali další odpovědné úkoly: řízení regionů Indie a Rusko, vývoj a výrobu vozů rodiny Passat v závodě Kvasiny nebo odpovědnost za rozšíření výrobních kapacit v novém závodě pro výrobu vozů několika značek koncernu Volkswagen,“ uvedl Maier.
„Díky našemu aktivnímu řízení cen a odbytu i díky důslednému managementu nákladů je Škoda i v neklidných vodách úspěšným podnikem, který trvale hospodaří se ziskem,“ uvedl člen představenstva za oblast financí Klaus-Dieter Schürmann.
„I v roce 2019 počítáme zejména na některých klíčových trzích se silným protivětrem. Abychom těmto negativním vlivům aktivně a cíleně čelili, zavedla společnost Škoda Auto už v prvním pololetí roku 2018 program, který bude při plném účinku od roku 2020 přinášet ročně úsporu ve výši 500 milionů eur,“ dodal Schürmann. Podle něj ale i přes úspory bude firma masivně investovat do elektrifikace modelové palety, nových řešení mobility a další internacionalizace podniku.
I když lze letos předpokládat postupné zmírnění nepříznivého vlivu přechodu na nová homologační kritéria, není podle analytika Czech Fund Lukáše Kovandy možné očekávat silnou vzpruhu automobilového segmentu v EU ani v případě Škody Auto.
„Je však třeba uvážit, že její prodeje v uplynulých letech lámaly rekord za rekordem a z dlouhodobého hlediska je její výkon bezpříkladně výborný. Čína přestává být stále rostoucím odbytištěm, ale budou to v příštích letech levné automobily čínských značek, které budou představovat sílící konkurenci evropským automobilkám, včetně Škody. Nelze navíc očekávat výrazný pokles dynamiky personálních nákladů, jelikož například v ČR mzdy i letos stále porostou nadprůměrným tempem, jen mírně slabším než loni,“ míní analytik.
Škodu táhne růst v Evropě, Číně i Rusku
Výrazný nárůst dodávek zákazníkům zaznamenala automobilka v Evropě (4,9 procenta) a na růstových trzích v Číně (4,9 procenta) a Rusku (30,7 procenta). Hlavními motory růstu jsou nadále SUV modely Kodiaq a Karoq, bestsellerem značky zůstává Škoda Octavia s celosvětovým prodejem 388 200 aut.
S 341 tisíci dodanými vozy zákazníkům je Čína nadále celosvětově nejvýznamnějším trhem značky. V Německu, na největším evropském trhu a zároveň druhém největším trhu značky, zaznamenala automobilka 176 600 dodaných vozů, což v porovnání s minulým rokem představuje nárůst o 1,9 procenta. Na domácím českém trhu dodala Škoda zákazníkům 93 600 vozů.
Její celosvětová produkce má vzrůst do poloviny příštího desetiletí na dva miliony aut. V budoucnu by se ale kvůli větší efektivitě měl snížit počet kombinací nasazovaných motorů a převodovek i množství stupňů výbavy. Maier také uvedl, že vzhledem k nutným investicím do nových technologií individuální mobilita podraží.
Do tří let bude více než třetina modelů Škody elektrifikovaných
Škoda Auto investovala loni více než 500 milionů eur (asi 12,8 miliardy korun) do svých českých závodů. V příštích čtyřech letech investuje dvě miliardy eur (asi 51,2 miliardy korun) do elektromobility a nových řešení mobility.
V letošním roce přijde automobilka s novým modelem Scala, který nahradí Rapid. Přijde také přepracovaný Superb včetně hybridní verze nebo elektrické Citigo. Škoda rovněž převzala vývoj nové generace VW Passat a spolu s novou generací Superbu jej začne vyrábět v Kvasinách v roce 2023. V příštích měsících by se také mělo rozhodnout o lokalitě pro výstavbu nového závodu pro značky koncernu VW v Evropě.
V loňském roce směřovaly investice například do nové lakovny v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi nebo do výkonnějších datových center. Do konce roku 2022 představí automobilka více než tři desítky nových modelů, víc než deset z nich částečně nebo plně elektrifikovaných.
Podle předsedy představenstva Maiera chce Škoda snížit objem emisí jejích vozidel mezi lety 2015 a 2025 o 30 procent, právě proto je nutná transformace na elektromobily.
Pokud jde o globální přehled, v roce 2018 zvýšila Škoda hmotné investice meziročně o více než 22 procent na 896 milionů eur (asi 22,9 miliardy korun). Peníze směřovaly do nových produktů, pohonných a bateriových technologií a do dalšího rozvoje výrobních závodů.
Do výzkumu a vývoje investovala firma v loňském roce 859 milionů eur (téměř 22 miliard korun), meziročně o 46,8 procenta více. Tyto prostředky posloužily například na plnění přísnějších emisních norem nebo vývoj nových modelů i v rámci koncernové spolupráce.
Za tři roky dá Škoda do vzdělávání tři miliardy korun
Do roku 2025 plánuje automobilka investovat zhruba jednu miliardu eur (25,6 miliardy korun) do takzvané internacionalizace, do které patří například rozvoj na indickém trhu, kde Škoda Auto převzala zodpovědnost za celý koncern Volkswagen. Kromě investic do nových technologií počítá automobilka s příchodem elektromobility také s investicemi do vzdělávání současných zaměstnanců, v příštích třech letech chce do vzdělávání investovat 120 milionů eur (asi tři miliardy korun).
Dalších 32 milionů eur (zhruba 819 milionů korun) plánuje Škoda vydat na výstavbu interní dobíjecí infrastruktury s téměř sedmi tisíci dobíjecími body ve svých českých závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Infrastruktura bude sloužit především zaměstnancům automobilky.
Počet zaměstnanců vloni vzrostl
Škodě Auto loni vzrostl celosvětově počet zaměstnanců o šest procent na 37 825 lidí. V Česku se pak množství kmenových zaměstnanců zvýšilo o téměř sedm procent na 32 738 lidí. Po převzetí aktivit koncernu VW v Indii během loňského roku počet pracovníků stoupne na 42 tisíc lidí. Mladoboleslavská automobilka patří k největším zaměstnavatelům v Česku.
Škoda zvýšila v loňském roce v Česku průměrný výdělek výrobních zaměstnanců o 14 procent na 46 357 korun. Za poslední dva roky jde o navýšení o čtvrtinu. Kolektivní vyjednávání pro letošní rok stále pokračuje, ale podle člena představenstva pro lidské zdroje Bohdana Wojnara si automobilka nemůže dovolit podobně vysoký růst jako loni. „Naším společným cílem s odbory je najít rozumnou rovnováhu,“ uvedl Wojnar.
Odbory automobilky Škoda Auto v únoru odmítly návrh firmy na růst mezd jako zcela nedostatečný. Konkrétní nabídku vedení firmy odboráři neuvedli, podle nich však představoval návrh společnosti navýšení v některých tarifních třídách pod úrovní očekávané inflace. Odbory varují, že pokud své požadavky neprosadí, závody Škoda se zastaví.
Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství. Na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery.
Škoda letos plánuje vstup na další tři nové trhy a zvažuje možnosti na dalších dvou trzích. Celkově by měla být na konci roku přítomná na 106 trzích. Automobilka také hledá v rámci koncernu VW lokalitu pro nový výrobní závod v Evropě. Během několika měsíců vybere dva finalisty a do konce roku by mělo padnout rozhodnutí.