Volkswagen přesune výrobu passatů do Kvasin a modely Škoda Karoq a Seat Ateca mimo Česko

Volkswagen přesune do roku 2023 výrobu vozů rodiny Passat do závodu české automobilky Škoda Auto v Kvasinách, kde se budou vyrábět spolu s modely Škoda Superb a Kodiaq. V Kvasinách se v současnosti vyrábějí také modely Škoda Karoq a Seat Ateca. Jejich výroba se má přesunout do nového závodu Volkswagenu, který by se měl nacházet ve východní Evropě. Jeho místo zatím nebylo vybráno.

Přesun výroby je součástí nového pětiletého plánu, o kterém v pátek jednala dozorčí rada. Podle šéfa koncernu VW Herberta Diesse mají tyto kroky zvýšit rychlost inovací. Nový plán se zaměřuje hlavně na výrobu elektrických vozů, které se budou vyrábět v německých závodech v Emdemu, Hannoveru a Cvikově (Zwickau). Právě v Emdenu se nyní vyrábějí passaty. 

Německý koncern Volkswagen hodlá do roku 2023 investovat téměř 44 miliard eur do elektromobilů, digitalizace a dalších nových technologií. Tato částka odpovídá zhruba třetině celkových výdajů, které koncern v letech 2019 až 2023 plánuje. Koncern si v rámci své strategie také stanovil za cíl zvýšit tempo inovací, uvedl Diess. 

V zájmu dalšího růstu v Evropě chce Volkswagen rozšířit od roku 2022 svoji výrobní kapacitu ve východní Evropě o další závod. Ten se zaměří na výrobu více značek skupiny. O jeho umístění zatím automobilka nerozhodla, pouze uvedla, že bude ve východní Evropě. Německá média již dříve spekulovala, že bude v Bulharsku nebo v Turecku.

Počet továren Volkswagen Group ve světě
Zdroj: Volkswagenag.com/Škoda Auto

Škoda loni dodala celosvětově 1,2 milionu vozů. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává víc než 35 000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích.

Továrny Škoda Auto v ČR
Zdroj: Volkswagenag.com/Škoda Auto

Škoda již nemá v České republice dostatečné kapacity a některé její vozy se vyrábějí v jiných továrnách koncernu. V roce 2014 vyrobila Škoda jeden milion aut, nyní je to už zhruba 1,23 milionu a tento počet by měl v příštích letech dál výrazně růst.

Šéfredaktor Autoweek.cz Vladimír Rybecký vidí za celou oznámenou operací snahu Volkswagenu najít prostory pro výrobu elektromobilů.

„Rozhodně bych se těchto pohybů neobával, spíše naopak. Je to ocenění výroby a práce dělníků v českých továrnách. Myslím si, že i do budoucna bude Volkswagen vyrábět náročné modely v České republice,“ dodal.

2 minuty
V. Rybecký o rozhodnutí Volkswagenu
Zdroj: ČT24

Podle automobilového experta EY Petra Knapa jde pro Škodu z krátkodobého pohledu o posílení pozice v rámci koncernu, protože závod v Kvasinách potvrdil, že je schopný vyrábět vedle superbu limuzíny vyšší třídy, jako je passat.

„Zároveň je dobrá zpráva i to, že Škoda dostala zelenou pro vytvoření nových kapacit ve východní Evropě. Také to naznačuje, že se skupina chce při tvorbě nových kapacit vydat cestou orientace jednotlivých závodů na určitou skupinu vozů vyráběných pro více značek, například SUV,“ podotkl. Z dlouhodobého hlediska bude pro Škodu podle Knapa výzva, jak se ve skupině uplatní v rámci nástupu výroby elektromobilů, tedy zda se některé vozy na elektrický pohon budou vyrábět i v jejích závodech, nebo zda bude produkovat jen konvenční auta se spalovacími motory.

Automobilka Škoda Auto je ráda, že bude v České republice nadále vyrábět modely Superb. Již více než rok se spekulovalo o možném přesunu superbu do výrobního závodu VW v Německu. Dnešní rozhodnutí koncernu Volkswagen o přesunu výroby modelů rodiny Passat do závodu v Kvasinách zajistí dlouhodobou budoucí konkurenceschopnost obou českých výrobních závodů, řekl agentuře ČTK předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier.

„Dnešní rozhodnutí dozorčí rady koncernu Volkswagen zaručuje optimální využití výrobních kapacit napříč značkami po roce 2022. Jsme rádi, že na základě tohoto rozhodnutí budeme i nadále vyrábět naši vlajkovou loď, model Škoda Superb, v České republice, která je domovem značky Škoda,“ řekl Maier.

obrázek
Zdroj: ČT24

Přesun výroby modelu Passat do Kvasin podle Maiera využívá potenciál pro vzájemnou synergii mezi značkami Volkswagen. Mezi lety 2015 až 2017 investovala automobilka do závodu v Kvasinách více než 11 miliard eur (asi 275 miliard Kč).

Maier připomněl, že už v příštím roce začíná v Kvasinách výroba prvního modelu značky Škoda s plug-in-hybridním pohonem, kterým bude superb. Od roku 2020 bude Škoda v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem. „Dnes učiněná rozhodnutí tak zajišťují dlouhodobou budoucí konkurenceschopnost obou českých výrobních závodů,“ řekl Maier.

Rozhodnutí Volkswagenu o stavbě nového závodu ve východní Evropě nabízí podle Maiera možnost realizovat zvýšení výrobních kapacit pro modely značky Škoda. K přesunu výroby modelu Karoq do nového závodu se Maier nevyjádřil.

Handl: Elektromobilita Škodu mine

Šéfredaktor Automakers Erich Handl vidí v rozhodnutí koncernu tři zprávy pro Českou republiku, dvě dobré a jednu špatnou. „Udržíme tady výrobu Superbu a přibude k tomu Passat, udržíme výrobu spalovacích motorů, ale bohužel nás v budoucnu mine elektromobilita.“

Krátkodobě to tedy pro Česko bude znamenat výhodu, protože výroba spalovacích motorů je náročnější a udržíme tady dodavatelský průmysl, který dodává pro výrobu dieselů a benzinových motorů, řekl Handl. Na druhou stranu to Česko v budoucnu vyřadí z hlavního vývoje elektromobility. „Ale nemusíme to vidět tragicky, protože Škodovka bude těžit z vývoje v Německu,“ dodal s tím, že nikdo teď neví, jaká bude budoucnost spalovacích motorů. Nelze proto říct, zda to pro Česko bude výhoda nebo nevýhoda.

7 minut
E. Handl o rozhodnutí Volkswagenu
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 3 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
před 19 hhodinami

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
22. 12. 2025
Načítání...