Volkswagen přesune výrobu passatů do Kvasin a modely Škoda Karoq a Seat Ateca mimo Česko

Volkswagen přesune do roku 2023 výrobu vozů rodiny Passat do závodu české automobilky Škoda Auto v Kvasinách, kde se budou vyrábět spolu s modely Škoda Superb a Kodiaq. V Kvasinách se v současnosti vyrábějí také modely Škoda Karoq a Seat Ateca. Jejich výroba se má přesunout do nového závodu Volkswagenu, který by se měl nacházet ve východní Evropě. Jeho místo zatím nebylo vybráno.

Přesun výroby je součástí nového pětiletého plánu, o kterém v pátek jednala dozorčí rada. Podle šéfa koncernu VW Herberta Diesse mají tyto kroky zvýšit rychlost inovací. Nový plán se zaměřuje hlavně na výrobu elektrických vozů, které se budou vyrábět v německých závodech v Emdemu, Hannoveru a Cvikově (Zwickau). Právě v Emdenu se nyní vyrábějí passaty. 

Německý koncern Volkswagen hodlá do roku 2023 investovat téměř 44 miliard eur do elektromobilů, digitalizace a dalších nových technologií. Tato částka odpovídá zhruba třetině celkových výdajů, které koncern v letech 2019 až 2023 plánuje. Koncern si v rámci své strategie také stanovil za cíl zvýšit tempo inovací, uvedl Diess. 

V zájmu dalšího růstu v Evropě chce Volkswagen rozšířit od roku 2022 svoji výrobní kapacitu ve východní Evropě o další závod. Ten se zaměří na výrobu více značek skupiny. O jeho umístění zatím automobilka nerozhodla, pouze uvedla, že bude ve východní Evropě. Německá média již dříve spekulovala, že bude v Bulharsku nebo v Turecku.

Počet továren Volkswagen Group ve světě
Zdroj: Volkswagenag.com/Škoda Auto

Škoda loni dodala celosvětově 1,2 milionu vozů. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává víc než 35 000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích.

Továrny Škoda Auto v ČR
Zdroj: Volkswagenag.com/Škoda Auto

Škoda již nemá v České republice dostatečné kapacity a některé její vozy se vyrábějí v jiných továrnách koncernu. V roce 2014 vyrobila Škoda jeden milion aut, nyní je to už zhruba 1,23 milionu a tento počet by měl v příštích letech dál výrazně růst.

Šéfredaktor Autoweek.cz Vladimír Rybecký vidí za celou oznámenou operací snahu Volkswagenu najít prostory pro výrobu elektromobilů.

„Rozhodně bych se těchto pohybů neobával, spíše naopak. Je to ocenění výroby a práce dělníků v českých továrnách. Myslím si, že i do budoucna bude Volkswagen vyrábět náročné modely v České republice,“ dodal.

V. Rybecký o rozhodnutí Volkswagenu (zdroj: ČT24)

Podle automobilového experta EY Petra Knapa jde pro Škodu z krátkodobého pohledu o posílení pozice v rámci koncernu, protože závod v Kvasinách potvrdil, že je schopný vyrábět vedle superbu limuzíny vyšší třídy, jako je passat.

„Zároveň je dobrá zpráva i to, že Škoda dostala zelenou pro vytvoření nových kapacit ve východní Evropě. Také to naznačuje, že se skupina chce při tvorbě nových kapacit vydat cestou orientace jednotlivých závodů na určitou skupinu vozů vyráběných pro více značek, například SUV,“ podotkl. Z dlouhodobého hlediska bude pro Škodu podle Knapa výzva, jak se ve skupině uplatní v rámci nástupu výroby elektromobilů, tedy zda se některé vozy na elektrický pohon budou vyrábět i v jejích závodech, nebo zda bude produkovat jen konvenční auta se spalovacími motory.

Automobilka Škoda Auto je ráda, že bude v České republice nadále vyrábět modely Superb. Již více než rok se spekulovalo o možném přesunu superbu do výrobního závodu VW v Německu. Dnešní rozhodnutí koncernu Volkswagen o přesunu výroby modelů rodiny Passat do závodu v Kvasinách zajistí dlouhodobou budoucí konkurenceschopnost obou českých výrobních závodů, řekl agentuře ČTK předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier.

„Dnešní rozhodnutí dozorčí rady koncernu Volkswagen zaručuje optimální využití výrobních kapacit napříč značkami po roce 2022. Jsme rádi, že na základě tohoto rozhodnutí budeme i nadále vyrábět naši vlajkovou loď, model Škoda Superb, v České republice, která je domovem značky Škoda,“ řekl Maier.

obrázek
Zdroj: ČT24

Přesun výroby modelu Passat do Kvasin podle Maiera využívá potenciál pro vzájemnou synergii mezi značkami Volkswagen. Mezi lety 2015 až 2017 investovala automobilka do závodu v Kvasinách více než 11 miliard eur (asi 275 miliard Kč).

Maier připomněl, že už v příštím roce začíná v Kvasinách výroba prvního modelu značky Škoda s plug-in-hybridním pohonem, kterým bude superb. Od roku 2020 bude Škoda v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem. „Dnes učiněná rozhodnutí tak zajišťují dlouhodobou budoucí konkurenceschopnost obou českých výrobních závodů,“ řekl Maier.

Rozhodnutí Volkswagenu o stavbě nového závodu ve východní Evropě nabízí podle Maiera možnost realizovat zvýšení výrobních kapacit pro modely značky Škoda. K přesunu výroby modelu Karoq do nového závodu se Maier nevyjádřil.

Handl: Elektromobilita Škodu mine

Šéfredaktor Automakers Erich Handl vidí v rozhodnutí koncernu tři zprávy pro Českou republiku, dvě dobré a jednu špatnou. „Udržíme tady výrobu Superbu a přibude k tomu Passat, udržíme výrobu spalovacích motorů, ale bohužel nás v budoucnu mine elektromobilita.“

Krátkodobě to tedy pro Česko bude znamenat výhodu, protože výroba spalovacích motorů je náročnější a udržíme tady dodavatelský průmysl, který dodává pro výrobu dieselů a benzinových motorů, řekl Handl. Na druhou stranu to Česko v budoucnu vyřadí z hlavního vývoje elektromobility. „Ale nemusíme to vidět tragicky, protože Škodovka bude těžit z vývoje v Německu,“ dodal s tím, že nikdo teď neví, jaká bude budoucnost spalovacích motorů. Nelze proto říct, zda to pro Česko bude výhoda nebo nevýhoda.

E. Handl o rozhodnutí Volkswagenu (zdroj: ČT24)