Rekord automobilek v Česku: Loni vyrobily 1,437 milionu vozů. Letos už zřejmě přibrzdí

Výroba osobních aut v Česku se loni zvýšila o 1,7 procenta na nový rekord 1,437 milionu vozů. Rostla již pátý rok v řadě. Produkce největší automobilky Škoda stoupla o 3,3 procenta. Export osobních vozidel meziročně vzrostl o dvě procenta, zatímco domácí poptávka o 1,7 procenta poklesla, vyplývá z dat Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP). Letos však ve výrobě zřejmě aktuální rekord nepokoří, míní prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Automobilky podle prezidenta sdružení těžily hlavně z pokračující silné poptávky, ale zároveň se pohybovaly na hranici své kapacity. „Celková poptávka ještě rostla, byť třeba v Číně trh po mnoha letech klesl. Museli jsme se ale také vyrovnávat s regulatorním rámcem, například novým způsobem homologačního měření emisí WLTP,“ řekl Wojnar.

Škoda Auto zvýšila výrobu na 886 103 vozů, v nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech naopak produkce klesla o 4,6 procenta na 340 300 aut, což bylo ale pořád o několik procent více, než předpokládal původní plán. Kolínská TPCA se v roce 2018 vrátila k růstu výroby, a to o šest procent na 210 993 vozidel.

Škoda Auto zároveň chystá v pořadí již třetí SUV nabízené v Evropě. Po prvním Kodiaqu, následovaným menším Karoqem, ho nyní nabídne pod názvem Kamiq. Crossover ponese tedy stejné jméno jako malé SUV představené loni v Číně a určené pouze pro tamní trh. Světová premiéra nového modelu se uskuteční v březnu na autosalonu v Ženevě, informovala automobilka v tiskové zprávě.

SUV Kamiq pro čínský trh
Zdroj: Jaroslav Beneš/ČTK

Kamiq bude využívat novou modulární platformu MQB koncernu Volkswagen, která má přinést zjednodušení konstrukčních prací a především zlevnění výroby. Slovo Kamiq pochází z jazyka Inuitů obývajících sever Kanady a Grónsko. Popisuje stav, kdy něco přirozeně padne jako ulité za všech okolností.

2 minuty
Rekordní výroba aut
Zdroj: ČT24

 „Nejvíce exportovaným vozem byla Škoda Octavia, což je vozidlo nižší střední třídy,“ doplňuje šéfredaktor Automakers Erich Handl. 

Wojnar: Výroba aut už letos neporoste

Výroba aut v letošním roce pravděpodobně již dále podle Wojnara neporoste, a zřejmě tak nepřekoná loňský rekord. Odvětví totiž naráží na kapacitní i ekonomické limity a čeká jej transformace.

„Nacházíme se opravdu v situaci, kdy máme za sebou jeden z nejdelších konjunkturálních cyklů v historii. Výroba překonávala rekordy posledních pět let v řadě, a to nemůže trvat donekonečna. Určité zpomalení růstu jsme přitom pocítili již v minulém roce. Letošek by mohl oscilovat okolo loňské úrovně, což samo o sobě nemusí být špatná zpráva,“ řekl Wojnar.

Automobilkám se podle něj kvůli nedostatku pracovních sil nedaří zcela využít ekonomický potenciál Česka. Budou proto investovat do většího využití robotů a automatizace výroby. Robotizace a automatizace ale pomůže vyřešit nedostatek pracovníků až s časovým odstupem.

Automobilky se budou muset vyrovnat i s větším propojením přes mobilní sítě

Zároveň se budou výrobci vyrovnávat s přísnějšími ekologickými limity, přechodem k elektromobilitě a také s nástupem většího propojení vozidel mezi sebou a s okolím přes mobilní sítě. „Podniky budou nuceny do daleko většího tempa rychlosti změn a inovací, což ale znamená i vyšší investice. Pokud se nepřizpůsobí, tak je to tsunami smete,“ dodal Wojnar.

Na letošní produkci bude mít vedle limitů na straně výrobců vliv i situace na trzích, kde je rovněž patrné zpomalení. Poptávku letos ovlivní obchodní spor mezi USA a Čínou, brexit nebo zpomalení ekonomického růstu v Německu.

Výroba autobusů se za leden až prosinec zvýšila o 5,6 procenta na 4890 vozů. U největšího výrobce Iveco produkce stoupla o 4,4 procenta na 4283 vozidel. SOR Libchavy zvýšil výrobu o více než pětinu na 573 autobusů. KH motor Centrum z Opavy vyrobila 34 autobusů.

7 minut
Šéfredaktor Automakers Handl: Vyhlídky v letošním roce jsou skutečně horší
Zdroj: ČT24

Údaj o výrobě nákladních aut za celý rok nebyl k dispozici. Do září vyrobily Tatra a Avia 598 vozů. Výroba přívěsů a návěsů loni meziročně vzrostla o 0,4 procenta na 25 298 vozidel. Jediný výrobce motocyklů, týnecká Jawa vyrobila 1493 strojů, tedy o 162 kusů více než v roce 2017. 

Zdražování nabírá na síle

Auta ale loni taky podražila, a to jak nová, tak ojetá. Mohou za to kromě jiného i přísnější požadavky na testování vozidel.

Zdražování aut
Zdroj: ČT24
Zdražování ojetých aut
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...