Průmyslová výroba v Číně klesla v lednu a únoru nejvíce za 30 let

Průmyslová výroba v Číně se v prvních dvou měsících letošního roku v porovnání se stejným obdobím vloni snížila o 13,5 procenta. S odvoláním na čínský statistický úřad o tom informovala agentura Reuters, podle níž se jedná o největší pokles za posledních 30 let. Výrazně se propadly i maloobchodní tržby a vzrostla také nezaměstnanost. Vláda ve druhém čtvrtletí očekává pokles ekonomiky.

Dopady na výkon druhé největší světové ekonomiky měla zejména opatření související s bojem proti epidemii nového koronaviru, která v Číně vypukla koncem minulého roku. Celkem se koronavirem v Číně dosud nakazilo 80 860 lidí, z nichž 3213 zemřelo.

Propad průmyslu je největší od ledna 1990, kdy agentura Reuters začala v Číně tento údaj sledovat. Zároveň se jedná o zvrácení trendu z loňského prosince, kdy průmyslová výroba stoupla o 6,9 procenta.

V březnu by mělo nastat zlepšení

V důsledku přijatých opatření proti koronaviru očekává čínský statistický úřad ve druhém čtvrtletí pokles ekonomiky. Mluvčí úřadu Mao Šeng-jung uvedl, že už v březnu by ale hospodářství mělo vykázat „výrazné zlepšení“ a splnit tak vládní cíl celkového růstu HDP v tomto roce.

Maloobchodní tržby v Číně se za první dva měsíce roku snížily o 20,5 procenta v porovnání s růstem o osm procent v prosinci. Pokles mají na svědomí především vládní opatření proti šíření nákazy, která na mnoha místech zakázala lidem vstup do restaurací, kin, divadel či nákupních center. Podle statistiků vzrostla za první dva měsíce také nezaměstnanost, v únoru dosáhla úrovně 6,2 procenta oproti 5,2 procenta v prosinci.

Tamní vláda vidí prostor ke zvýšení schodku rozpočtu a hodlá zvýšit cílené investice i podpořit spotřebu. Nechce se však uchylovat k plošným opatřením na podporu ekonomiky, dodal mluvčí.

Čínští vládní představitelé minulý týden oznámili, že vrchol epidemie v zemi již pominul. Analytici nicméně varují, že může trvat celé měsíce, než se čínská ekonomika vrátí do normálu. Rychlé šíření koronaviru po celém světě nadto dává důvod k obavám z globální recese, která by mohla snížit poptávku po čínském zboží.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...