Prodej automobilů v Číně se v únoru meziročně propadl o 79 procent na 310 tisíc vozů. Utrpěl tak nejprudší pokles v historii, neboť poptávku podkopala epidemie nového typu koronaviru. Automobilky teď čínskou vládu žádají o pomoc, například ve formě snížení daně z obratu u malých vozidel, opatření na podporu prodeje aut na venkově či zmírnění emisních pravidel. Informoval o tom čínský svaz výrobců automobilů (CAAM).
Prodej aut v Číně v únoru klesl o rekordních 79 procent
„V únoru se odbyt aut vrátil na úrovně, které jsme neviděli od roku 2005,“ uvedl jeden z představitelů CAAM. Svaz nicméně předpověděl, že v březnu čínský automobilový trh oživí a že ve třetím čtvrtletí se prodej aut dostane zpátky na normální úroveň. Čínský svaz osobních automobilů (CPCA) už začátkem týdne oznámil, že prodej pouze osobních vozů v Číně se v únoru propadl asi o osmdesát procent.
Jeden z představitelů CAAM minulý měsíc agentuře Reuters řekl, že čínský automobilový trh v prvním pololetí kvůli koronaviru pravděpodobně klesne o více než deset procent. Celoroční pokles by se podle něj mohl pohybovat kolem pěti procent, pokud se ovšem do dubna podaří dostat epidemii pod kontrolu.
Čína je jedenáctým rokem největším automobilovým trhem planety
Čína v roce 2009 vystřídala na postu největšího automobilového trhu světa Spojené státy. Je důležitým odbytištěm i pro českého výrobce Škoda Auto. Ten se nyní kvůli koronaviru obává problémů se zásobováním díly, které se v zemi vyrábějí.
Epidemie koronaviru prohlubuje útlum, se kterým se čínský automobilový sektor potýká už delší dobu. Vloni prodej aut v Číně druhým rokem za sebou klesl. Poptávku podkopalo zpomalování růstu ekonomiky, ke kterému přispěl mimo jiné obchodní spor mezi Pekingem s Washingtonem.
V únoru se prodej aut v Číně snížil už dvacátý měsíc za sebou. V poklesu pokračoval i prodej vozidel na alternativní pohon, v Číně označovaných NEV. CAAM proto vyzval úřady k rozšíření subvencí na tato vozidla, zmírnění restrikcí na počet kupců aut kategorie NEV ve velkých městech a posílení investic do infrastruktury, například dobíjecích stanic. Kategorie NEV zahrnuje elektrická a hybridní auta a vozy s vodíkovým pohonem.
CAAM také žádá úřady o podporu při obnovování výroby v továrnách v čínské provincii Chu-pej, ze které se nový koronavirus začal šířit a která se na výrobě aut v Číně podílí téměř deseti procenty.
„Vláda návrhy (na podporu automobilového sektoru) zváží, je však nepravděpodobné, že by zavedla tolik opatření,“ uvedl šéf konzultační společnosti Automotive Foresight Ja-le Čang. „Opatření jako snížení daně z obratu, podpora venkovských trhů a zmírnění restrikcí na NEV jsou rozumná a měla by okamžitý dopad,“ dodal.