Prodej aut v Číně v únoru klesl o rekordních 79 procent

Prodej automobilů v Číně se v únoru meziročně propadl o 79 procent na 310 tisíc vozů. Utrpěl tak nejprudší pokles v historii, neboť poptávku podkopala epidemie nového typu koronaviru. Automobilky teď čínskou vládu žádají o pomoc, například ve formě snížení daně z obratu u malých vozidel, opatření na podporu prodeje aut na venkově či zmírnění emisních pravidel. Informoval o tom čínský svaz výrobců automobilů (CAAM).

„V únoru se odbyt aut vrátil na úrovně, které jsme neviděli od roku 2005,“ uvedl jeden z představitelů CAAM. Svaz nicméně předpověděl, že v březnu čínský automobilový trh oživí a že ve třetím čtvrtletí se prodej aut dostane zpátky na normální úroveň. Čínský svaz osobních automobilů (CPCA) už začátkem týdne oznámil, že prodej pouze osobních vozů v Číně se v únoru propadl asi o osmdesát procent.

Jeden z představitelů CAAM minulý měsíc agentuře Reuters řekl, že čínský automobilový trh v prvním pololetí kvůli koronaviru pravděpodobně klesne o více než deset procent. Celoroční pokles by se podle něj mohl pohybovat kolem pěti procent, pokud se ovšem do dubna podaří dostat epidemii pod kontrolu.

Čína je jedenáctým rokem největším automobilovým trhem planety

Čína v roce 2009 vystřídala na postu největšího automobilového trhu světa Spojené státy. Je důležitým odbytištěm i pro českého výrobce Škoda Auto. Ten se nyní kvůli koronaviru obává problémů se zásobováním díly, které se v zemi vyrábějí.

Epidemie koronaviru prohlubuje útlum, se kterým se čínský automobilový sektor potýká už delší dobu. Vloni prodej aut v Číně druhým rokem za sebou klesl. Poptávku podkopalo zpomalování růstu ekonomiky, ke kterému přispěl mimo jiné obchodní spor mezi Pekingem s Washingtonem.

V únoru se prodej aut v Číně snížil už dvacátý měsíc za sebou. V poklesu pokračoval i prodej vozidel na alternativní pohon, v Číně označovaných NEV. CAAM proto vyzval úřady k rozšíření subvencí na tato vozidla, zmírnění restrikcí na počet kupců aut kategorie NEV ve velkých městech a posílení investic do infrastruktury, například dobíjecích stanic. Kategorie NEV zahrnuje elektrická a hybridní auta a vozy s vodíkovým pohonem.

CAAM také žádá úřady o podporu při obnovování výroby v továrnách v čínské provincii Chu-pej, ze které se nový koronavirus začal šířit a která se na výrobě aut v Číně podílí téměř deseti procenty.

„Vláda návrhy (na podporu automobilového sektoru) zváží, je však nepravděpodobné, že by zavedla tolik opatření,“ uvedl šéf konzultační společnosti Automotive Foresight Ja-le Čang. „Opatření jako snížení daně z obratu, podpora venkovských trhů a zmírnění restrikcí na NEV jsou rozumná a měla by okamžitý dopad,“ dodal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 11 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 14 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánovčera v 21:36

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
včera v 21:17

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánovčera v 18:15

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
včera v 15:03

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...