Česká národní banka (ČNB) spustí registr, který umožní bankám zprovoznění služby, kdy pro poslání peněz bude stačit telefonní číslo příjemce. Banky budou mít přístup do registru od 30. října, služba by měla být lidem, kteří o ni projeví zájem, dostupná v listopadu. Nový systém by měl zjednodušit převádění peněz mezi lidmi, uvedla ČNB v tiskové zprávě.
Posílat peníze na účet bude jednodušší, lidem bude stačit znát telefonní číslo
Registr umožní párovat čísla účtu s telefonními čísly. K jednomu číslu účtu bude možné přiřadit několik telefonních, například pro rodinu, která využívá společný bankovní účet. Naopak k jednomu telefonnímu číslu bude možné přiřadit pouze jeden účet.
Limit pro jednotlivé platby bude pět tisíc korun, při posílání peněz by se mělo plátci vždy zobrazit jméno majitele účtu, na který obnos převádí.
ČNB na přípravě služby spolupracuje s Českou bankovní asociací. Zájem o provozování služby vyjádřilo zatím devět bank. Registr telefonních čísel bude spravovat ČNB. Služba bude dostupná těm klientům bank, kteří o ni aktivně projeví zájem.
Nová služba by měla podle ČNB zjednodušit a zrychlit platební styk a pomoci k omezení chyb, kterých se někdy klienti dopouštějí při zadání chybného čísla účtu nebo kódu banky. Centrální banka zároveň slibuje maximální zabezpečení systému. „I s ohledem na nedávné kybernetické útoky na finanční instituce v ČR klademe nejvyšší důraz na zabezpečení všech plateb,“ uvedla.
Systém by mohly využívat i podniky, které odmítají platby kartou
Centrální banka také při této příležitosti zopakovala své doporučení, aby lidé posílali peníze vždy pouze těm příjemcům, které znají a kterým důvěřují. Klienti by měli být zejména obezřetní při nevyžádaných žádostech o peníze, které mohou být podvodné. ČNB varovala, že se zrychlováním plateb se také zkracuje doba, za kterou mohou lidé o své peníze přijít.
Služba zjednoduší hlavně platby mezi přáteli a umožní tak tuzemským bankám udržet krok se zahraničními finančními společnostmi, jako je Revolut, řekl zakladatel finanční společnosti Orbi Jakub Škrabánek. Firmám podle něj zjednoduší drobné platby svým uživatelům. Sníží užívání platebních QR kódů, dodal.
Tato služba může být také řešením pro obchodníky, kteří nechtějí přijímat platební karty a měli dosud jen omezené možnosti, jako například vygenerování platby na místě do QR kódu, doplnil ředitel IT ve společnosti FinGO Matěj Hlaváč.