Majitelům obchodů, kaváren, ale i restaurací nebo stánkařům takřka po celém Česku chybějí zákazníci. Turisté téměř nejezdí a čeští zákazníci zpravidla nedokážou ztráty obchodníkům v kamenných prodejnách plně vynahradit. Podle asociace obchodních center velké domy tratily kvůli pandemii až kolem dvaceti miliard korun. A v kombinaci se špatným počasím pak i velká města na první pohled zejí prázdnotou.
Obchody, kavárny i restaurace vnímají výrazný úbytek zákazníků. Česká města znovu začínají zet prázdnotou
Centrum Brna, Telče a Ostravy vypadají v posledních dnech podobně; je zde citelně méně lidí a pokud ještě nepřeje počasí, pak v kombinaci s obavami z koronaviru není zájem ani o jindy hojně navštěvované atrakce.
Například na brněnském náměstí Svobody měl na Slavnostech vína už poněkolikáté stánek se šperky Jiří Hilburger a to, že lidí chodí méně, poznal hned první den. „Je to znatelně nižší účast, troufal bych si říct, že to je totální propad,“ zkonstatoval.
A podobně mluví i další prodejci na tržišti, snad s výjimkou stánku s vínem, kam chodí nejen noví, ale i dlouholetí zákazníci. „Lidi se začali asi víc bát. Jde to poznat i přes týden, když je tady mamka, tak říká, že chodí míň lidí než třeba předešlé týdny, “ říká prodavačka suvenýrů Natali Uhlířová v Telči.
Zdejší náměstí sobotní dopoledne sice zaplnili fandové starších i novějších aut, ale když ta odjela, zmizeli i lidé. Navíc jenom čeští zákazníci ztráty nenahradí. To potvrzují i ostravští obchodníci, kterým chybí klienti ze zahraničí. Ti hlavně o víkendech tvoří značnou část zákazníků v pohostinstvích i kulturních zařízeních.
„Jestli je hezky, tak máme plno, jenže když ne, tak lidi nechodí a samozřejmě… roušky. Je to omezující,“ vysvětluje obsluha Cukrárny u Babičky Maria Krepková.
Prázdné jsou i pražské ulice
A lépe na tom není ani Praha. Ulice v centru, které byly v každém ročním období zvyklé na miliony turistů, opět zejí prázdnotou. Vidět je to hlavně na turistických místech a nejvíc na těch, kam chodili zahraniční návštěvníci. Za zábavou se příliš nevydávají ani Pražané a více času tráví doma také studenti.
Podobná atmosféra vládne i na Pražském hradě. V drtivé většině tady převládali cizinci. Z davů turistů zbyly drobné skupiny. Ve druhém čtvrtletí ubylo v Praze oproti loňsku turistů o 94 procent. Chyběly tedy zhruba dva miliony lidí.
Jak ukazují průzkumy, lidé navíc říkají, že se od druhého čtvrtletí snaží víc spořit. I kvůli mimořadným opatřením státu ušetřili například na zábavě, kterou ještě v prvním čtvrtletí omezila třetina dotázaných, ale v druhém už více než polovina. Někteří zákazníci začali také v obchodech vyhledávat levnější značky potravin. Podle slevových akcí se teď řídí víc než polovina oslovených.
Příliš utrácet se nyní velké části lidí – přes čtyřicet procent – nechce ani za nové oblečení. To se však dotýká i známých českých značek. Například švadleny zakázkového krejčovství a prodejny pánských obleků Blažek v centru Prahy ještě začátkem roku neměly o práci nouzi, ale pak firma začala bojovat o přežití.
„Začátek března už to bylo skoro katastrofický a potom přišlo totální zavření na dva, dva a půl měsíce. Výpadek je cirka sto milionů korun,“ upřesňuje majitel firmy Ladislav Blažek. Dodává, že už po otevření obchodů kolekce prodával za likvidační ceny a v srpnu požádal soud o mimořádné moratorium, tedy tříměsíční ochranu před věřiteli. Soud vyhověl.
„Získáváme čas, získáváme tři měsíce na to, abychom se snažili firmu stabilizovat, zefektivnit,“ dodal.
O úplném přerušení činnosti ale zatím neuvažují. Dvacet osm let dlouhou tradici výroby pánských obleků přetrhnout nechtějí. Zákazníků mají ale stále skoro o třetinu méně.
České nákupní domy přišly o dvacet miliard
Podle asociace obchodních center velké domy tratily kvůli pandemii až kolem dvaceti miliard korun. Největší ztráty si připsaly v době, kdy musely mít zavřeno.
Například nákupní centrum v pražských Bohnicích je na sídlišti, a tak sem chodí převážně lidé pro běžné nákupy. I díky tomu tady na jaře nebyl propad tak velký.
„My jsme měli otevřeno asi čtyřicet procent plochy a návštěvnost v průběhu prvního opatření nám klesala k padesáti procentům,“ uvedl ředitel OC Krakov v pražských Bohnicích Adam Petr. Teď už je zpět skoro devadesát procent zákazníků. Nemusí to ale vydržet dlouho. „Pociťujeme poměrně citelně zavedení jakýchkoliv dalších opatření ze strany vlády,“ vysvěluje ředitel.
A i v dalších městech je to podobné. Obchodnímu centru v Brně pomáhá třeba i to, že je hned vedle nádraží. Lidé, kteří jdou na autobus, se tak mnohdy zastaví na menší nákup. Nejvíc zákazníků je v prodejnách s potravinami, v lékárně nebo u některých stánků s rychlým občerstvením. V ostatních prodejnách je ale patrný jejich úbytek. Třeba v obchodech s oblečením nebo s botami.
Marketingový ředitel obchodního centra OC Forum Nová Karolina Tomáš Lučan je naopak docela spokojen. „S ohledem na současnou situaci jsme s návštěvností spokojení, v porovnání s konkurencí jsme na tom podstatně lépe, návštěvnost se pohybuje kolem minus patnácti procent oproti loňskému roku,“ uvedl. Ztráty chtějí dohnat na konci roku. Už teď se proto obchodní centra připravují na vánoční sezonu.