Obchodníkům v březnu klesly tržby nejvýrazněji od začátku roku. Víc než loni utráceli lidé hlavně za auta a benzin

Události: Obchodníkům v březnu klesly tržby (zdroj: ČT24)

Tržby v maloobchodě se v březnu meziročně snížily nejvýrazněji od začátku roku. Pokles o 8,1 procenta, o němž informoval Český statistický úřad, je na úrovni loňského prosince, kdy teprve začínal propad tržeb zpomalovat. Nejvýrazněji klesl zájem o domácí potřeby a také počítačovou a komunikační techniku.

Že obchodníkům klesají tržby, není novinka, meziroční pokles zaznamenal Český statistický úřad pojedenácté v řadě. Propad o 8,1 procenta oproti březnu minulého roku byl ale výraznější než v lednu i únoru. Tržby klesly i ve srovnání s letošním únorem, a to o 0,7 procenta. V únoru byl meziměsíční propad tržeb menší. V lednu ve srovnání s předchozím měsícem tržby dokonce mírně rostly. 

Na březnový výsledek měl příznivý vliv hlavně prodej motorových vozidel a pohonných hmot, kde tržby vzrostly zhruba o čtyři procenta. Více než loni utržili také obchodníci v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 1,8 procenta).

„Oproti loňskému březnu se prodalo méně nepotravinářského zboží i potravin, naopak více pohonných hmot. Pokles tržeb zaznamenaly všechny sortimentní skupiny prodejen a také internetové a zásilkové obchody,“ shrnula vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

Téměř o pětinu (18,4 procenta) se snížily tržby specializovaných prodejen s výrobky pro domácnost, o desetinu (10,4 procenta) prodejen s počítačovým a komunikačním zařízením. Specializované prodejny potravin měly meziročně o 9,1 procenta nižší tržby a nespecializované prodejny s převahou potravin o 8,6 procenta. Internetové a zásilkové obchody utržily o 4 procenta méně. Poměrně nízký propad tržeb měli prodejci farmaceutického a zdravotnického zboží, kteří v březnu utržili o 1,3 procenta méně než loni.

Za celé první čtvrtletí, tedy od ledna do března, zaznamenali statistici reálný meziroční pokles tržeb v maloobchodě o 7,3 procenta, přičemž vyšší než loni byly u prodeje pohonných hmot a prodeje a oprav motorových vozidel.

Analytici: Lidé nakupují méně a sahají po levnějším zboží

Hlavní analytik Banky Creditas Petr Dufek vidí za březnovým výsledkem maloobchodu snahu zákazníků co nejméně utrácet. „Nakupují méně i potraviny a je vidět, že se přesunují k levnějším značkám, snaží se nahrazovat a šetřit. Nic jiného jim v době, kdy jim fakticky klesá kupní síla, nezbývá,“ zdůraznil. Podle hlavního ekonoma Cyrrus Víta Hradila je nyní – s výjimkou pandemického období – objem prodaného zboží nejnižší za dobu od srpna roku 2018.

Do poklesu maloobchodních tržeb se promítá také nejistota z chystaných vládních opatření na ozdravení rozpočtu, uvedl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. „Takže výsledně může být oživení maloobchodu a spotřeby domácností v nadcházejících čtvrtletích jen velmi, ale opravdu velmi pozvolné,“ dodal. 

Souhrnně očekávají experti, že pro to, jaká bude nálada spotřebitelů, a tedy jak se bude dařit obchodníkům, bude zásadní vývoj inflace. Ta se ale podle nich k jednociferným číslům přiblíží nejdříve ve třetím čtvrtletí letošního roku.