Fiat Chrysler odmítl fúzi s Renaultem. Vznik třetího největšího výrobce aut se nekoná

Obří fúze automobilek Fiat Chrysler a Renault se zatím odkládá (zdroj: ČT24)

Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA) uvedl, že odstupuje od plánované fúze s francouzskou automobilkou Renault. Jako důvod svého rozhodnutí firma označila současné politické podmínky ve Francii, informovala agentura AP. Z fúze by vzešel třetí největší výrobce aut na světě za společnostmi Toyota a Volkswagen. „Fúze ztroskotala na obavě soukromých akcionářů Fiatu z vládních zásahů do fúze ze strany francouzského státu,“ uvedl šéfredaktor Automakers Erich Handl.

FCA uvedla, že její představenstvo k rozhodnutí dospělo ve chvíli, kdy bylo jasné, že momentální politické podmínky neumožňují dotáhnout spojení do úspěšného konce. Renaultu a jeho partnerům Nissanu a Mitsubishi poděkovala za konstruktivní jednání.

Francie chtěla vliv

Krok přišel jen chvíli poté, co představenstvo Renaultu odložilo rozhodnutí o spojení s FCA na žádost francouzské vlády, která v automobilce drží 15procentní podíl a je jejím největším akcionářem. Vláda požadovala větší vliv ve sloučené společnosti, pevnější záruky pracovních míst a lepší podmínky pro akcionáře Renaultu.

Zdroje agentury Reuters obeznámené se situací ještě ve středu večer uvedly, že FCA dospěla s Renaultem k předběžné dohodě. Hodnota fúze byla odhadovaná na 35 miliard dolarů.

Spojením by vznikl třetí největší výrobce aut na světě za společnostmi Toyota a Volkswagen. Sloučený podnik by ročně vyráběl zhruba 8,7 milionu aut. Při započtení produkce aliančních partnerů Renaultu – japonské automobilky Nissan a Mitsubishi – by všechny podniky dohromady vyráběly kolem 15 milionů aut ročně.

„Počítám s tím, že se jedná o perspektivní a brilantní operaci, která zachová pracovní místa a zároveň vytvoří evropského obra automobilového průmyslu,“ podotkl italský ministr vnitra Matteo Salvini.

Dveře zůstávají pootevřené

Podle komentátora agentury Reuters by se dohoda ještě mohla dát zachránit. Pokud ne, bude několik poražených. Renault a FCA, kteří již nebudou moci počítat s úsporami, a FCA navíc přijde o partnera, jenž by z ní mohl učinit důležitého hráče na poli elektromobility. Společnosti Renault a Nissan by zůstaly uvězněné ve své otřesené alianci, jejíž užší propojení navrhované francouzskou stranou Nissan odmítl.

Špatnou zprávou je zrušení nabídky pro francouzský stát, který tak přijde o svou probyznysovou image. Prezident Emmanuel Macron sliboval před svým zvolením protržní přístup a privatizace. Jeho kabinet si ale svůj významný vliv na chod Renaultu chce uchovat, což představovalo problém jak pro Nissan, tak nyní i pro FCA, píše Reuters. Národního automobilového šampiona tak Macron nyní vystavil nejistotě, což se může ukázat jako velice nepříjemná a možná i nákladná záležitost, uzavírá komentátor.

Podle francouzského ministra financí Bruno Le Mairea jednal kabinet konstruktivně a svůj souhlas s fúzí podmínil čtyřmi podmínkami. Splnit se ale podařilo jen tři z nich – chyběl souhlas aliančního partnera Renaultu – Nissanu. „Návrh na sloučení je příležitostí, protože nám to umožňuje konsolidovat vytvoření automobilového šampiona v celosvětovém měřítku a uvolnění volného prostoru pro financování elektrických a autonomních vozidel,“ míní Le Maire. 

Francouzský ministr pro rozpočet Gérald Darmanin prohlásil, že za fúzí Renault-FCA ještě není nutné zavírat dveře a že by rozhovory mohly být v budoucnu obnoveny.

Podle francouzských vládních kruhů je vina na stažení návrhu fúze na straně italsko-americké automobilky. Od začátku rozhovorů prý FCA na francouzskou stranu časově tlačila a jednala podle hesla „take it or leave it“ (ber nebo nech být), napsala agentura DPA. 

Akcie obou firem po otevření burz v reakci na páteční zprávu oslabily. Renault ztrácí 7,7 procenta, Fiat téměř tři procenta. Podle analytiků společnosti Jefferies zpráva oslabí akcie obou společností, větší ztráty ale postihnou Renault, protože FCA má více strategických možností.

Na automobilky má dopad vývoj elektrických vozů

Přísné emisní normy a velké investice do vývoje elektromobilů nutí hlavně malé automobilky, jako je italský Fiat, do spojování s většími společnostmi. „Pokud nebudou plnit evropské emisní normy, tak budou odkázány jenom na mimoevropské trhy (…), znamená to přímo ohrožení jejich existence,“ upozornil Handl.

Bez spolupráce s dalšími výrobci automobilů se ale zřejmě neobejde ani Renault. „Má výhodu, že je ve vývoji elektromobility nejdál ze všech, má s tím největší zkušenosti i zákaznické, i tak potřebuje partnery, aby se dokázal přiblížit k ziskovosti ve vývoji elektromobilů,“ prohlásil šéfredaktor webu Autotablet.cz Vladimír Rybecký.

Kvůli zásahům francouzské vlády se ale Renault podle analytiků stává méně důvěryhodným partnerem. Odráží se to i ve sporech v alianci Renault–Nissan–Mitsubishi, ve které mají Francouzi a Japonci rozdílné představy o směřování produkce.